Odpověď pro Petra Soukala, MfD (Petr.Soukal@mfdnes.cz) ze dne 8. 11. 2007
Dotaz (v původním znění):
Dobrý den, pane Janačíku, dovoluji si požádat o některé informace, které by doplnily včerejší tiskovou zprávu KÚ o rozsahu vlakové a autobusové dopravy, objednané krajem pro příští rok. Chceme uvést pokud možno kopletní údaje.
1. Můžete poskytnout přesný seznam spojů ČD, které oproti letošnímu roku kraj na rok 2008 neobjednal?
2. Je možné popsat princip, podle kterého budou vlakové spoje nahrazovány autobusovými linkami?
( například že za každý vlak pojede ve stejné době jeden autobus, nebo že na konkrétní trati nahradí deset vlakových spojů dvanáct autobusových, apod.)
3. Ví kraj o některých problematických místech, které bude ještě řešit ("ladit")? Například kvůli nenavazujícím přípojům pro žáky a studenty ráno a odpoledne?
4. Náhradní autobusové spoje na trati Most - Lovosice jsou v příloze včera projednávaného usnesení ZÚK. Můžete poskytnout podobný JŘ autobusů, které mají nahradit provoz na trati z 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova?
Odpověď:
1. Není možné uvést přesný seznam spojů, které kraj k 9. 12. 2007 neobjednal u Českých drah. Nejednalo se totiž jen o redukci, jak je prezentováno v médiích. Součástí změn jsou také spoje, které kraj objednal navíc a spoje, které jsou jakýmkoliv způsobem změněny, propojeny, rozděleny nebo přečíslovány.
2. Změny ve veřejné dopravě zaváděné Ústeckým krajem sledují vytvoření moderního a funkčního systému, v němž je vlaková a autobusová doprava navzájem provázána a sleduje současné potřeby cestující veřejnosti. Autobusová doprava je nyní v menších regionech velkým konkurentem železnice, zejména kvůli nižším nákladům a tím i nižším nárokům na dotace z krajského rozpočtu. Další výhodou autobusové dopravy je variabilita vedení tras podle aktuálních potřeb cestujících. Ze srovnání nákladů na oba druhy přeprav lze říci, že za jeden neobjednaný vlakový spoj na regionální trati, tzv. „motorák“, lze v regionu u dopravců objednat dva autobusové spoje.
3. Systém veřejné dopravy není ustrnulým mechanismem, neustále se vyvíjí, podle požadavků vyjadřovaných obcemi. Její současná podoba není ustálena, sleduje vytvoření integrovaného dopravního systému, v němž úlohu přepravce na páteřních trasách má plnit železnice, schopná přepravit větší počet cestujících, k níž budou směřovat autobusové linky. Tento systém byl počátkem roku zaveden na Šluknovsku a nyní je zaváděn v Dolním Poohří.
4. Seznam linek, uvedených v příloze č. 1 k bodu č. 15 22. schůze Zastupitelstva Ústeckého kraje ze
7. 11. 2007 není úplný, zastupitelé rozhodli o jeho doplnění o linky, jež budou nově zavedeny na Teplicku k obsluze průmyslové zóny Krupka – Modlany.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz