Orientační nabídka


 

Rušení těžebních limitů na uhlí a bourání obce Horní Jiřetín

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Filipa Grygeru (nezávislý)
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ Filip Grygera (nezávislý) ze dne  25. 3. 2005

 

Dotaz (v původním znění):

 Dobrý den,

jsem nezávislý novinář a zajímám se o téma případného rušení těžebních limitů na uhlí a bourání obce Horní Jiřetín. Mám několik dotazů:

 

1. Jaký je postoj Ústeckého kraje k rušení těžebních limitů? Je pro nebo proti?

 

2. Nachází se v místě Horního Jiřetína a jeho místní části Černice nějaký dobývací prostor v majetku soukromých subjektů, které by v případě zrušení limitů měly či mohly mít právo zde těžit?

 

3. Jak se slučuje "soukromý majetek - dobývací prostor" se "soukromým majetkem - nemovitostí (pozemek, rodinný dům...)"? Mohou se nacházet ve stejném místě a pokud ano, jaké mají oba prostředky k prosazování svých zájmů - tedy vlastník dobývacího prostoru těžit a vlastník nemovitostí (případně obec), aby se netěžilo?

 

4. Mám správné informace, že podle vyjádření vašeho kraje v rámci platného územního plánu není možné překročit současné platné hranice těžebních limitů? Pokud ano, v jakých případech by byla možná změna územního plánu?

 

5. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Pecina tvrdí, že rušení limitů je věc vašeho regionu, že on "o tom rozhodovat nechce, nemůže ani nebude". Prý pouze napsal do energetické koncepce, co je výhodné pro stát (tedy zrušení limitů). Sdělil mi, že rozhodnutí nechá na samosprávě, že jen poté provede, co samospráva rozhodne. Jaký je váš postoj? Je to všechno pravda? Pokud ano, má Ústecký kraj zájem zrušit těžební limity? Co může náměstek Pecina v tomto směru "provést"?

 

 

Odpověď:

1. Náměstek a zástupce hejtmana Radek Vonka k této problematice uvedl: „Podle poznatků, které máme, myslím, že například obce Horní Jiřetín nebo Černice budou v horizontu několika let čelit velkému nátlaku těžebních společností i státu, stát totiž u tamních zásob uhlí neprovedl takzvaný odpis. Vidím tu zcela zřetelný vztah stát (vlastník) – těžební společnost a kraj do tohoto vztahu vstupovat nechce a dost dobře ani nemůže. Je zcela zřejmé, že budoucnost těžby hnědého uhlí, suroviny jíž stát považuje za strategickou, nemůže být v rukou krajské samosprávy a představitelé krajů se nesmí nechat vmanévrovat do pozice arbitra, který vynese konečný verdikt nad osudem obcemi, jichž by se případné pokračování těžby velmi úzce dotýkalo. Těžbu uhlí upravují zákony, resp. legislativní normy, které si vzájemně odporují, nikoli vyhlášky nebo usnesení samospráv.“ Dále hejtman Jiří Šulc už v dřívějších prohlášeních uvedl, že Ústecký kraj se bude stavět proti možnosti vyvlastnění pozemků pro účely těžby, bude se opírat o platné územní plány obcí a budoucí Územní plán VÚC Ústeckého kraje. Podle platného právního systému naší republiky je nutnou podmínkou případného řízení o vyvlastnění soulad se schválenou územně plánovací dokumentací. Ekologické limity hnědouhelné těžby dosud platí a Ústecký kraj s nimi při vytváření Územního plánu VÚC Ústeckého kraje pracuje.

 

2. V prostoru Horního Jiřetína a Černic jsou zásoby uhlí (majetek státu) ve velkolomu ČSA, v němž provádí těžbu Mostecká uhelná společnost, a.s..

 

3. Hodnocení vlastnických vztahů není v kompetenci Ústeckého kraje (výkonu samosprávy v samostatné působnosti) a ani Krajského úřadu Ústeckého kraje (výkon státní správy v přenesené působnosti).

 

4. V současné době je zpracováno několik variant konceptu Územního plánu VÚC Ústeckého kraje, tyto varianty obsahují mimo jiné i různé hranice limitů hnědouhelné těžby. Pro současnost je rozhodující, že se jedná o dokumenty ve vlastnictví firem které je vypracovaly a doposud nebyly projednány a odsouhlaseny krajskou samosprávou (Radou a Zastupitelstvem Ústeckého kraje). Nyní je v platnosti Územní plán Velkého územního celku Severočeské hnědouhelné pánve, v němž jsou zaneseny limity hnědouhelné těžby v nynější platné podobě. 

 

5. Limity omezující těžbu hnědého uhlí byly stanoveny usnesením Vlády ČR (podzim 1991). Týkaly se Lomu Chabařovice (č. 331/91), Podkrušnohoří (444/91) a Sokolovska (490/91). Je zřejmé, že rozhodnutí o zrušení platnosti těchto usnesení přísluší opět pouze Vládě ČR, nikoli krajské samosprávě.

Usnesení o ekologických limitech těžby hnědého uhlí ukládají příslušným úřadům (ministerstva, okresní úřady a Český báňský úřad) respektovat při svém rozhodování závazné linie těžby, zároveň upravit již vyhlášené dobývací prostory hnědouhelných dolů a provést tzv. odpis zásob uhlí.

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 31.3.2005 / 17.7.2006 | Zveřejnit do: 30.4.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém