ODPOVĚĎ NA DOTAZ, Lenka Zlatníková, Deníky Bohemia (lenka_zlatnikova@centrum.cz) ze dne 18.3. 2005
Dotaz (v původním znění):
1. Zajímalo by nás - pokud to tedy evidujete - s kolika "stížnostmi" nebo problémy se za dobu fungování krajů obrátilo na kraj obyvatel?
2. Zvykli si lidé na funkci hejtmana?
3. Chodí na krajský úřad za úředníky a hledají u nich zastání?
4. Přijímají hejtman/zástupci hejtmana občany osobně?
5. S čím za nimi nejčastěji přicházejí?
Odpověď:
1. Od roku 2002 se na krajský úřad občané obrátili s celkem 1070 stížnostmi. Například v průběhu roku 2004 bylo v centrální evidenci Krajského úřadu Ústeckého kraje zaevidováno celkem 441 stížností. Jejích počet se v porovnání s rokem 2003, kdy došlo ke zrušení okresních úřadů a přechodu kompetencí na kraje zvýšil jen o 20. Počet doručovaných stížností přitom neklesl pod 22 měsíčně. Celkem 39 stížností, které krajský úřad loni obdržel bylo anonymních.
Z celkového počtu doručených stížností bylo 77 podání postoupeno dalším institucím, nejčastěji ústředním orgánům státní správy a městským úřadům. Meziroční srovnání stížností ukazuje, že občané se stále lépe orientují kompetencích krajské samosprávy a mají lepší přehled o práci krajského úřadu. Výrazně totiž pokles počet stížností, jejichž řešení Krajskému úřadu Ústeckého kraje nepřísluší. Jejich podíl je 12,7 % z celkového počtu.
Krajským úřadem Ústeckého kraje bylo přímo vyřízeno 304 stížností. Směrovány byly do následujících oblastí:
100 - na poměry v územních orgánech a nesprávný úřední postup
44 - sociálního zabezpečení
35 - územního plánování a stavebního řádu
30 - zdravotnictví
30 - životního prostředí a zemědělství
23 - školství
19 - dopravy a silničního hospodářství
19 - občanskoprávních vztahů
4 - živnostenského podnikání
Z celkového počtu 441 zaevidovaných stížností bylo jen 49 směrováno proti Krajskému úřadu Ústeckého kraje, na činnost jednotlivých odborů. Jako oprávněné, případně částečně oprávněné, bylo posouzeno 6 stížností a ve všech případech byla přijata účinná opatření k nápravě.
2. V povědomí občanů má podle všeho funkce a úloha hejtmana pevné místo. Občané se na něj obracejí především prostřednictvím dopisů a emailů a vyjadřují svůj postoj k aktuálním otázkám případně upozorňují na konkrétní problémy. Několik desítek dopisů například hejtman dostal v souvislosti s diskusí kolem dostavby dálnice D8 v Českém středohoří. Velmi často se na něj také obracení občané, kteří se cítí poškozeni postupem centrálních orgánů, jako například podnikatelé z Podbořan, kteří si stěžovali na jednání tamního finančního úřadu.
3. Ano, občané se na krajský úřad obracejí s žádostí o pomoc nebo konzultaci. Výrazně roste například počet žádostí, se kterými se občané na úřad obracejí na základě zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V roce 2002 bylo takto podáno 26 žádostí, v roce 2003 jich bylo 65 a v roce 2004 již 142.
4. Hejtman i jeho náměstci přijímají občany osobně. Záleží na konkrétním problému, se kterým se občané na zástupce kraje obrací. Pokud jde o termíny například hejtman Jiří Šulc se snaží vyhradit si vždy několikrát do měsíce určité dny právě pro schůzky s občany. Termín případné návštěvy se pak domlouvá přibližně s čtrnáctidenním předstihem. Náměstci hejtmana přijímají občany průběžně, nejpozději do týdne, přičemž záleží na jejich momentálním pracovním programu.
5. Spektrum problémů je poměrně široké. Nejčastěji prostřednictvím dopisů a emailu prezentují občané své názory na aktuální dění v kraji nebo upozorňují na problémy v jednotlivých obcích. Například představitelé občanských sdružení velmi často žádají představitele kraje o záštitu nad nejrůznějšími akcemi a podniky. Na základě podobné žádosti například hejtman převzal záštitu na festivalem Olešská kramle nebo sjezdem České oftalmologické společnosti.
Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz