Orientační nabídka


 

Semináři o tom, jak motivovat žáky a probudit v nich zájem

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
PTVÚK
Čím obohatit výuku fyziky a chemie i jak probudit zájem žáků o dané předměty, to vše se dozvěděli pedagogové při odborném workshopu. Ten se konal na Gymnáziu a Střední odborné škole dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem v rámci projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
 

 
 

Tisková zpráva ze dne 21. května 2015

Úvodního slova se ujal ředitel školy Michal Šidák, který představil svou školu a výukové obory. Hana Hejlová z odboru strategie, přípravy a realizace projektů Krajského úřadu ÚK představila projekt, jeho klíčové aktivity, cíle i partnery.

 

První odbornou přednášku si přítomní vyslechli z úst učitelky fyziky a chemie pořádající školy Heleny Mudrochové. Ta představila Středoškolskou odbornou činnost a její soutěžní obory. Přítomným pedagogům nabídla několik variant, jak žáky motivovat k účasti v této činnosti, jak je správně vybrat a jak s nimi pracovat. “Žáci mají veliké schopnosti, ale nechce se jim vykonávat práci nad rámec školy. Pedagog v nich proto musí umět probudit zájem,” uvedla Helena Mudrochová s tím, že velmi důležité je, aby vybrané téma práce žáka zajímalo a zároveň pro něj nebylo natolik složité, aby ho nedokázal vypracovat.

 

O připravenosti žáků v předmětu chemie při přestupu ze základní na střední školu hovořil učitel chemie Tomáš Sedlák z Gymnázia Teplice. Ten poukázal na propastné rozdíly ve vědomostech mezi přicházejícími žáky a shrnul znalosti, které by děti při přestupu na střední školu měly mít. “Vědomosti však nesmí mít pouze naučené zpaměti, ale musí je umět i používat a dávat do souvislostí,” podotkl pedagog.

 

Jak probudit zájem o studium fyziky a chemie pomohla objasnit lektorka fyziky z UJEP Dagmar Malinová. Nabádala ostatní pedagogy, aby ve výuce používali pomůcky, které si žáci mohou osahat i si s nimi pohrát, například magnety. “Žáci jsou přirozeně zvídaví, takoví by ale měli být i učitelé. Stačí zajímat se o novinky a vysvětlovat fyzikální zákony na moderních věcech. Děti jistě bude zajímat, jak fungují čárové kódy, čtečky či tagy, a to jsou věci, se kterými se setkávají v běžném životě,” radila Dagmar Malinová. Mnoho dalších věcí si mohou žáci vyzkoušet, třeba zapálit papír pomocí lupy či rozjet loďku díky svíčce.

 

Součástí semináře byla také prohlídka biotechnologické laboratoře, tedy takzvaného minipivovaru, který Gymnázium a Střední odborná škola V. Šmejkala pořídila právě díky projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje. Pedagogové viděli, jak probíhá výuka a jak jsou do ní žáci zapojení.

 

Závěr dne byl určen praktickým ukázkám. Mgr. Jiří Králík předvedl několik experimentů s kapalným dusíkem. Přítomní se dozvěděli, jak jednoduše svým žákům mohou ukázat, co se stane, když se do dusíku vloží předmět o normální pokojové teplotě nebo jak reaguje s horkou vodou. Zajímavé byly také ukázky různých raket nebo výbuchů.

 

Při volné diskuzi si účastníci semináře vyměnili své zkušenosti a jednotlivé školy navázaly spolupráci při exkurzích, čímž byl zcela splněn cíl workshopu.

 

Ing. Petr Donát, odbor strategie, přípravy a realizace projektu, věcný manažer projektu PTVÚK

9

1

2

3

4

 
Zodpovídá: Mgr. Zbyněk Šebesta
Vytvořeno / změněno: 21.5.2015 / 21.5.2015 | Zveřejnit od-do: 21.5.2015-20.6.2015
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém