ODPOVĚĎ NA DOTAZ European Business (Lubomír Sedlák) ze dne 10. 1. 2005
Dotaz (v původním znění):
Vážení,
byl jsem redakcí britského časopisu European Business požádán o napsání článku na téma "Stavba dálnice přes středohoří se protáhne", abych použil titulek deníku Hospodářské noviny, a v této souvislosti si vám dovoluji poslat k zodpovězení následující dotaz:
Jsou jedinými důvody, proč představitelé ústeckého kraje dávají přednost variantě dvou kratších tunelů před jedním velmi dlouhým (Kubačka), že by úsek dálnice přes České středohoří byl hotov o dva roky později a že by se prodražil až o dvě miliardy (údaj organizace Děti Země)?
Odpověď:
Současná situace kolem výstavby dálnice D8 v úseku 0805 (Řehlovice – Lovosice) nedává představitelům Ústeckého kraje na výběr z několika možných variant vedení její trasy. Mnohokrát deklarovanou prioritou představitelů kraje je vybudování dálnice D8 v co nejkratším termínu. Z tohoto pohledu je nyní nejvhodnější varianta vedení úseku D8 0805 (Řehlovice – Lovosice) s tunely Prackovice a Radejčín, na níž je vydáno platné územní rozhodnutí (v právní moci od 26. června 2003). Současně jsou ale představitelé kraje připraveni jednat i o ekology nabízené variantě – tunelu Kubačka, pokud by se ukázalo, že tato varianta dostavby dálnice D8 splní základní požadavek Ústeckého kraje – razantní snížení tranzitní kamionové dopravy na silnicích Teplicka, Ústecka a Lovosicka a to v co nejkratší době.
Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc svolal již tři jednání, na něž pozval zástupce ekologických iniciativ, firmy Ředitelství silnic a dálnic ČR, a.s., a ministerstev dopravy a životního prostředí. Mottem těchto setkání (uskutečnila se 27. října 2004, 23. listopadu 2004 a 20. prosince 2004) bylo zahájení konstruktivních jednání oponentních stran, směřující k co nejbližšímu datu zahájení výstavby dálnice D8 na území Ústeckého kraje. Jiří Šulc při těchto schůzkách vždy deklaroval následující stanovisko: trasa dálnice byla jejími projektanty v minulosti vybrána nešťastně a s jejím vedením Českým středohořím je nyní třeba se smířit, účastnící schůzek musí volit ze špatných variant tu nejméně špatnou. Současně je podle J.Šulce potřeba, vzhledem k vzrůstající kamionové dopravě projíždějící obcemi na silnici E55, najít co nejrychlejší variantu dobudování celé dálnice D8. Na těchto schůzkách oznámil Miroslav Patrik z občanského sdružení Děti Země, klub za udržitelnou dopravu, že sdružení stáhne všechny žaloby podané stavbu dálnice D8 0807 (Trmice-státní hranice) a že sdružení učiní totéž v případě, že bude zahájeno jednání o změně trasy dálnice, tedy jejím vedením tunelem Kubačka v délce 3,35 km. V tomto smyslu bylo podepsáno i společné prohlášení, které je k dispozici jako příloha tiskové zprávy ze dne 20. prosince 2004 „Dostavba dálnice D8 – stav neútočení“.
Ani navýšení finanční nákladů na vybudování tohoto úseku dálnice není představitelům Ústeckého kraje lhostejné, byť kraj není investorem stavby. Objem finančních prostředků na stavbu 0805 je již zajištěn ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury a Evropské investiční banky. Navýšení potřeby investičních prostředků o nejméně 2 miliardy korun by zcela jistě znamenalo oddálení konečného termínu dostavby, což je z pohledů zástupců Ústeckého kraje rovněž nežádoucí.