ODPOVĚĎ NA DOTAZ Lucie Bartoš, Deník Mostecka, (denik.mostecka@denikybohemia.cz) ze dne 7. 9. 2004
Dotaz (v původním znění):
prosím o údaje týkající se speciálních škol na Mostecku:
1. Přibližný počet dětí těchto zvláštních škol,
2. Jaké to je procento z celkového počtu dětí,
3. zda se jedná o "běžný" poměr či je na Mostecku počet zvýšený.
4. Jak početné jsou třídy v těchto školách - existuje pravidlo, jaký je v těchto školách maximální počet žáků na 1 učitele? Je problém sehnat učitele pro speciální školy - neexistuje zvýšená fluktuace?
5. Kolik speciálních škol je v Ústeckém kraji celkem? Potýkají se s v současné době s nějakými specifickými problémy, ať už jde o výchovný či metodický nebo finanční aspekt?
6. Kdo rozhoduje o zařazení na tuto školu? Může o to požádat sám rodič?
Odpověď:
1. Na Mostecku ( Most a Litvínov) je ve speciálních školách přibližně 800 žáků.
2. Z celkového počtu žáků od 6 do 15 let na Mostecku činí podíl žáků ve speciálních školách cca 6 %. Tento podíl je vyšší, než je obvyklé (obvykle činí tento podíl něco mezi 4-5%). Zvýšení je dáno skutečností, že v Mostě působí Speciální základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení a specifickými poruchami chování, která je jediná svého druhu v kraji.
3. Počty žáků ve třídách speciálních škol jsou určeny vyhláškou č.127/1997 Sb., o speciálních školách a speciálních mateřských školách ve znění pozdějších předpisů.
4. Speciální školy v kraji jsou obvykle naplněny dle své kapacity. V některých obdobích a některých lokalitách bývá problém zařadit dítě do speciální školy pro nedostatek místa. Učitelský kádr na speciálních školách je stejně stabilní či nestabilní jako v jiných základních školách. Práce je obtížná a kromě běžné odborné a pedagogické způsobilosti vyžaduje absolvování studia speciální pedagogiky. Problémy se získáním kvalitních učitelů jsou spíše lokální, v poslední době, kdy se na trhu objevují volné pracovní síly, je spíše nedostatek míst než nedostatek učitelů.
5. Celkem v kraji působí 45 zvláštních a speciálních škol, z toho 11 je zřizováno obcemi. Jak sám název napovídá, jsou speciální školy specifické. Jejich problémem někdy bývá technický stav budov, které nejsou bezbariérové a to vadí např. žákům s kombinovanými vadami, výchovná práce je těžší, ale je zčásti kompenzována nižším počtem žáků ve třídě. Výchova a vzdělávání ve speciálních školách je podstatně náročnější na financování, než základní školy běžného typu, je to dáno kromě nižšího počtu žáků na pedagoga rovněž typem klientů a zaměřením školy.
6. O zařazení do školy rozhoduje ředitel školy na základě doporučení některého školského poradenského pracoviště. Tato pracoviště často spolupracují s psychologickými a psychiatrickými ambulancemi apod. Se zařazením dítěte do jakéhokoliv typu školy, která poskytuje základní vzdělání, tedy i do školy speciální, musí souhlasit zákonný zástupce dítěte. Rodič může požádat o zařazení do speciální školy, to však vždy probíhá v souladu s výše uvedeným postupem.
Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: konecna.r@kr-ustecky.cz