TISKOVÁ ZPRÁVA SE ZVUKOVÝMI PŘÍLOHAMI ze dne 2. 11. 2004
Stavba úseku dálnice D8 „Trmice – státní hranice“ byla zahájena
Symbolický poklepáním na základní kámen byla dnes slavnostně zahájena výstavba úseku 0807 dálnice D8 „Trmice – státní hranice“. Zahájení stavby v prostoru obalovny v Úžíně u Ústí nad Labem se zúčastnili zástupci ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, Evropské unie. Ústecký kraj, pro jehož další rozvoj má dostavba dálnice klíčový význam, zastupoval hejtman Jiří Šulc. „Jsem velmi rád, že konečně dochází k zahájení této stavby. Věřím, že našemu kraji a jeho občanům přinese prosperitu a doufám, že se koncem roku 2006 na hraničním mostě sejdeme při slavnostním dokončení této části,“ řekl Jiří Šulc během úvodního projevu. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman poděkoval hejtmanovi Ústeckého kraje za to, že inicioval jednání ministerstva dopravy se zástupci ekologických iniciativ a přispěl tak k přiblížení jejich stanovisek ohledně výstavby dálnice napříč Českým Středohořím. „Toto jednání ukázalo, že obě strany mají dobrou vůli a jsou ochotné hledat kompromisy. Doufám, že i tam se co nejdříve dočkáme zahájení stavby,“ komentoval jeho slova hejtman Jiří Šulc.
Dálnice D8 by měla v budoucnu měřit celkem 92 kilometrů. V současné době je v provozu 52 kilometrů, přičemž k úplnému dokončení a napojení na německou dálnici A17 zbývá dokončit úseky 0805 „Lovosice – Řehlovice“ a 0807 „Trmice – státní hranice“.
Úsek „Trmice – státní hranice“, jehož stavba byla slavnostně zahájena, je dlouhý 23,4 kilometru a na jeho realizaci bude vynaloženo přibližně 19 miliard korun. Z toho 12 miliard korun bude pokryto z úvěru, který Český republika získá od Evropské investiční banky, 1,8 miliardy korun bude hrazeno z evropských kohezních fondů a zbylou část prostředků poskytne Státní fond dopravní infrastruktury.
Úsek dálnice D8 „Trmice – státní hranice“ je technicky velmi náročnou stavbou. Je to způsobeno především tím, že D8 překonává hřeben Krušných hor. Výškový rozdíl činí 162 metrů. Součástí úseku jsou i dva tunely (Libouchec v délce 500 metrů a Panenská v délce 2000 metrů).
Zvukové přílohy ke stažení - vyjádření Jiřího Šulce
„Dálnice přivede spoustu investorů a turistů, jak do průmyslových zón tak do turistických atrakcí v její bezprostřední blízkosti. Myslím, že zaměstná tisíce lidí a Ústecko a jeho blízkému okolí přinese jenom prosperitu. Můžeme jen litovat, že dálnice nebyla otevřena dnem kdy jsme vstoupili do Evropské unie.“
„Z jedné strany je hotový tunel v délce kilometr osmset metrů, z druhé strany dvěstě metrů. Mezi těmi dvěma částmi byla metrová kamenná stěna kterou jsme dneska náložemi zničili; dokonce jsem byl ten, který zmáčknul knoflík. Historicky první tunel přes Krušné hory, dokonce nejdelší v Čechách existuje ode dneška, to znamená od 2. listopadu 2004, a je právě v oblasti Panenské.“
Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz