ODPOVĚĎ NA DOTAZ, Blanka Číhalová, Radiožurnál (blanka.cihalova@rozhlas.cz) ze dne 17.5. 2005
Dotaz (v původním znění):
Zajímalo by nás, zda si v uplynulém roce či dvou někdo stěžoval na živnostenském úřadu na nevyžádanou reklamu. Pokud ano - co bylo důvodem stížnosti a jak ŽÚ postupoval?
Odpověď:
V roce 2003 obdržel krajský živnostenský úřad celkem 5 stížností a podnětů v souvislosti s nevyžádanou reklamou, v loňském roce další čtyři. Jednalo se o stížnosti spojené s vhazováním letáků do poštovních schránek a o stížnosti na takzvaný „spam“ –zasílání nevyžádané e-mail reklamy. Všechny stížnosti byly řádně prošetřeny a stěžovatelé byli vyrozuměni o výsledku šetření.
Obecně je možné říct, že šetření takových stížností a podnětů je velmi časově náročné. U letáků se musí zjistit, kdo je šíří, nejčastěji u osob, které roznášejí letáky do poštovních schránek. U „spamu“ je situace ještě komplikovanější – zjišťujeme, ze kterého počítače nevyžádaná zpráva odešla a kdo ji z tohoto počítače poslal. Kontrola nad nevyžádanou reklamou „spam“ není od 7. září 2004 již v kompetenci krajského živnostenského úřadu, ale Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Současná legislativa ale nedává krajským živnostenským úřadům účinné nástroje pro pokutování těch, kdo šíří nevyžádanou reklamu v podobě letáků. Pokutu totiž může udělit v případě, že šiřitele doslova chytí za ruku – velmi často ale letáky vhazují do schránek brigádníci nebo poštovní doručovatelky, což nejsou ti, kdo si šíření nevyžádané reklamy zadali.
Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz