Zákon
o krajích č. 129/2000 Sb., vymezuje jako jednu z kompetencí krajů
schvalovat koncepce rozvoje cestovního ruchu na území kraje, zajišťovat
jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění. První Strategie rozvoje
cestovního ruchu Ústeckého kraje byla zpracována a schválena v roce 2003.
Následně se rozhodlo Zastupitelstvo Ústeckého kraje na přelomu let 2008 a 2009
tuto strategii aktualizovat. Práce na Aktualizaci strategie rozvoje cestovního
ruchu Ústeckého kraje (dále SCR ÚK) byly zahájeny v září 2009, finální verze
strategie byla dokončena v březnu 2010. Jedním z hlavních výstupů této Aktualizace
bylo rozdělení území Ústeckého kraje do 4 regionů (destinací) - České
Švýcarsko, Krušné hory, České středohoří a Dolní Poohří
Postupně
zahájily činnost destinační agentury ve všech turistických regionech. Ve všech
je jedním ze zakladatelů a hlavním přispěvovatelem na provoz Ústecký kraj.
Dalším z hlavních výstupů a doporučení Aktualizace ÚK bylo nastavení nové
komunikace a prezentace kraje navenek směrem k turistům. Od té doby
prezentace probíhá na úrovni přirozených turistických regionů tak, jak je
vnímají turisté a potlačuje propagaci Ústeckého kraje jako celku
v administrativních hranicích. Od roku 2010 tak používá turistické logo
„Brána do Čech“, webové stránky
www.branadocech.cz
, jednotlivé propagační
materiály i mediální kampaně prezentují tyto 4 turistické regiony.
V roce
2015 bylo zahájení zpracování Strategie rozvoje cestovního ruchu Ústeckého
kraje do roku 2020. Tento dokument spolu s pracovníky oddělení cestovního
ruchu odboru regionálního rozvoje zpracovávala poradenská společnost SPF Group,
s.r.o. zabývající se analytickou a konzultační činností pro organizace místní a
regionální samosprávy v oborech regionálního rozvoje, cestovního ruchu,
životního prostředí, vzdělávání a dalších. Při zpracování SCR ÚK bylo využito
řady komunikačních nástrojů s cílem zapojení odborné i širší veřejnosti. Na
úrovni kraje byl dokument 3x projednán Komisí Rady Ústeckého kraje pro rozvoj
cestovního ruchu. Dále byla ustavena řídící skupina projektu jako základní
odborná platforma pro diskusi nad průběžnými výstupy dokumentu. Během přípravy
dokumentu se uskutečnilo 7 jednání řídící skupiny. V této skupině byli
zástupci Krajského úřadu, čtyři ředitelé destinačních agentur a zástupci
podnikatelského sektoru (lázně Teplice, Autodrom Most a Skiareál Klíny). Ve 4
destinacích byly ustaveny regionální pracovní skupiny, díky nimž se do definice
rozvojových priorit a opatření zapojil větší počet subjektů cestovního ruchu v
každém z regionů. Každá pracovní skupina se během zpracování sešla 2x. Po
dokončení byl tento dokument rozeslán na všechny důležité subjekty
z oblasti cestovního ruchu včetně všech větších měst a jejich následné
připomínky jsou zapracovány.
Jako
další vstupní údaje a data jsme využili výsledků studie výzkumu veřejného
mínění, která zjišťovala, jak obyvatelé ČR a Saska vnímají turistické regiony
Ústeckého kraje. A jako poslední zdroj sloužil výstup cca 20 řízených rozhovorů
se zástupci významných subjektů cestovního ruchu z našeho kraje. Výsledná
Strategie rozvoje cestovního ruchu v Ústeckém kraji 2015 – 2020 je
rozdělena pro přehlednost na hlavní části:
-
Analytická část
-
Návrhová část
-
Implementační část
Vzhledem
k rozsáhlosti tohoto strategického dokumentu předkládáme také ke stažení
Stručný souhrn Strategie.
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu