Odpověď pro Janu Machálkovou, Lidové noviny, (jana.machalkova@lidovky.cz) ze dne 16. 11.2005
Otázka:
Zřejmě už začátkem příštího roku se v několika krajích (jedním z nich je i Ústecký kraj) rozjede projekt s názvem Střediska integrace menšin. Spočívá v tom, že v kraji vzniknou speciální centra, kde budou speciální pedagogové, pedagogové, dětští psychologové a ti se budou snažit motivovat děti ze sociálně znevýhodněného prostředí ke vzdělání.
Pro svůj článek bych potřebovala jen krátké vyjádření. Zajímalo by mne tedy:
1. Co si Ústecký kraj od tohoto projektu slibuje? K čemu může napomoci?
2. Má Kraj už nyní nějaké vlastní projekty zaměřené na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, které by se zabývaly vzděláváním? Jaké projekty to jsou?
Odpověď:
1. Projekt by měl po dva roky ověřovat funkčnost centra, které by se zabývalo:
Pracovníky odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého kraje návrh vzniku centra zaujal. l Ústecký kraj je poměrně rozlehlý s více oblastmi, ve kterých jsou soustředěny menšiny. Hledali jsme lokalitu, která by se stala vhodným místem pro vytvoření navrhovaného „Střediska integrace menšin“. Oslovili jsme dvě ředitelky škol v městských částech Ústí nad Labem, které jsou obývány převážně romskou komunitou. Obě ředitelky projevily velký zájem o projekt, bohužel, jedna z nich musela návrh odmítnout, protože v současné době nemá vhodné volné prostory. V současné době jsme na IPPP odeslali dopis s konkrétní nabídkou. Pokud by z plánovaných záměrů vyšly alespoň 3/4, považujeme vytvoření "Střediska integrace menšin" za úspěšné. Přínosem bude vytvoření týmu odborníků (psycholog, speciální pedagogové, pedagog volného času, kulturní antropolog, sociální pracovník) v jednom centru v lokalitě s vysokou koncentrací romské komunity.
2. V Ústeckém kraji se věnuje velká péče vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Na základních školách v letošním školním roce 2005/2006 pracuje 30 přípravných tříd, jejich vznik a fungování odbor školství velice podporuje a na konci každého školního roku zjišťuje efektivnost jejich práce. Podporu má rovněž práce asistentů pedagogů pro žáky se sociálním znevýhodněním. Ve školách zřizovaných obcí a školách zřizovaných krajem jich pracuje 48.
Do projektů se školy zapojují samy a to vyhlašovaných hlavně MŠMT. Úspěšným školám přinesly materiální vybavení, např. interaktivní tabule, vybavení počítači atd. Přesný přehled o tom, jak úspěšně a do jakých integračních projektů jsou školy zapojeny nevedeme, je to plně v kompetenci ředitelů. Jsme vždy připraveni jim metodicky vypomoci.
připravila: Naďa Kocábková, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 741
kocabkova.n@kr-ustecky.cz