Orientační nabídka


 

Testování výsledků vzdělávání žáků 9. tříd

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Jana Blažková, MF Dnes, (Jana.Blazkova@mfdnes.cz)
 

 
 

Odpověď pro Jana  Blažková, MF Dnes, (Jana.Blazkova@mfdnes.cz) ze dne 17.8.2006

 

Dotaz (v původním znění):

 

S odvoláním na naši telefonickou domluvu Vás moc prosím o zprostředkování vyjádření Vašeho kraje k výsledkům testování deváťáků zveřejněných v těchto dnech CERMATEM. Podle žebříčku sestaveného analytiky CERMATu uspěli žáci z Ústecka v testech z matematiky a češtiny nejhůře ze všech krajů. Čím si to vysvětlujte? Přikládáte tomu zjištění důležitost? Budete se tím nějak hlouběji zabývat?

 Velmi děkuji za laskavé zodpovězení otázek.

 

Odpověď:

Testování výsledků vzdělávání žáků 9. tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií  proběhlo jednotně 1. 2. 2006. Při organizaci celé této akce  aktivně spolupracoval odbor školství. Účast škol v testování byla dobrovolná. 

Ústecký kraj není zřizovatelem základních škol,  a tudíž mu hodnocení dosažených testových výsledků vzdělávání nepřísluší. Analýza výsledků vzdělávání přísluší dle  § 174 odst. (2) písm. a), b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střední, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, České školní inspekci.

Vaše otázka zněla-  podle žebříčku sestaveného CERMATem uspěli žáci z Ústeckého kraje nejhůře. Čím si to vysvětlujete? Pokusíme najít několik příčin tohoto  neúspěchu.

Ústecký kraj je stále krajem s vysokým podílem nezaměstnaných osob, ve školách je zastoupeno poměrně vysoké procento dětí ze sociálně slabých rodin. Ze zkušenosti  můžeme konstatovat,  že ne všichni žáci se svými rodiči považují vzdělávání za životní prioritu. Testování  prokázalo, že je velmi ošidné pouhé hodnocení průměrných hodnot. Většina žáků prokázala nižší úspěšnost než je celorepublikový průměr a tuto většinu neúspěšných žáků musí vyrovnat značně menší skupiny výrazně více úspěšných žáků (př. v matematice  nejlepších deset procent žáků mělo úspěšnost vyšší  než 70 %).

Druhá  otázka se týkala zda a jakou tomuto zjištění přikládáme důležitost?   

Vzhledem k tomu, že odbor školství, mládeže a tělovýchovy považuje za důležité mít stále  přehled   o stavu  školství v kraji, je toto celorepublikové srovnání  zajímavé.  Na druhé straně poukazujeme na fakt, že v ÚK je celkem 247  základních škol a k  testování se dobrovolně přihlásškooaství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého  samozřejmě zájem se  věcí zabývat. Chce kupříkladu působit na zřizovatele základních škol (obce) tak, aby  probrali -  kvalitní personální obsazení škol (zvláště věnovat  pozornost výuce českého jazyka a matematiky), domluvou mezi zřizovatelem a ředitelem školy hledat cesty k zajištění kvalitního vybavení učebními pomůckami a výpočetní technikou, více se věnovat práci s nadanými a talentovanými žáky na školách.

 

připravila: Naďa Kocábková, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení informací a vnějších vztahů

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 741

kocabkova.n@kr-ustecky.cz

 

 

 

 

 

 

 
Zodpovídá: Bc. Lucie Jarolímková
Vytvořeno / změněno: 21.8.2006 / 21.8.2006 | Zveřejnit od-do: 21.8.2006-21.9.2006
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém