Orientační nabídka


 

Ústecký kraj chce 27 automobilových hraničních přechodů

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Tisková zpráva se dvěma zvukovými přílohami
Po vstupu do Evropské unie v roce 2004 nezmizí hraniční přechody jako mávnutím kouzelného proutku, Ústecký kraj však pokračuje v jednáních o maximálním počtu silničních spojení tak, aby hranice byly maximálně propustné.
 

 
 

Ústecký kraj chce 27 automobilových hraničních přechodů

Tisková zpráva ze dne 12.8.2003 (se 2 zvukovými přílohami)

 

            Po vstupu do Evropské unie v roce 2004 nezmizí hraniční přechody jako mávnutím kouzelného proutku, Ústecký kraj však pokračuje v jednáních o maximálním počtu silničních spojení tak, aby hranice byly maximálně propustné.

            Odbor dopravy  a silničního hospodářství Krajského úřadu Ústeckého kraje pokračuje ve zpracovávání materiálu, který se týká silničního spojení se Saskem. Odbor od dubna shromažďoval a vyhodnocoval připomínky příhraničních obcí na Chomutovsku, Mostecku, Teplicku a Děčínsku, které opětovně oslovil po jednání krajské rady 8.4.2003.

            Lokalit pro možné překračování česko-německé hranice automobilovou dopravou bylo k dnešnímu dni na území kraje vytipováno 45, ovšem v některých hraniční přechody zprovozněny nebudou. Například v Brandově – Olbernau/Grünthalu odmítají krajem navržené spojení pro motorová vozidla památkáři na obou stranách hranice, protože v lokalitě se nachází ojedinělý historický hamr na zpracování mědi. Další zamítavé stanovisko vydalo saské ministerstvo životního prostředí podpořené místními samosprávami k zavedení automobilového provozu v místě stávající turistické stezky  Fojtovice – Fürstenau, zejména kvůli ochraně fauny a flóry, vzácně dochované v této oblasti Krušných hor.  Z vytipovaných lokalit  nemohou s přeshraničním automobilovým stykem počítat celkem v 13 lokalitách, ve  2 dalších nejsou ukončena česko-německá vyjednávání o charakteru hraničního přechodu. „Němečtí sousedé se nebrání automobilové dopravě pokud nezasahují do významných ochranářských pásem, jako například ve Fojtovicích,“ říká náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna. „Je to velmi živá problematika, zastupitelstvo obce Kryštofovy Hamry například nedávno odmítlo v lokalitě Černý Potok – Jöhstadt automobilovou osobní dopravu, kterou jsme navrhovali a s níž souhlasila i saská strana. Další jednání nás čekají v Hoře Sv. Kateřiny kvůli hraničním mostům zničenými loňskými povodněmi. Ve Šluknovském výběžku pro změnu zase své saské sousedy přemlouvají, aby s osobní dopravou souhlasili,“ přibližuje jednání náměstek Foldyna.

            Takovýchto sporných lokalit pro automobilovou dopravu je na území celkem pět. „To není zase tolik,  mnohé z těch argumentů chápeme, ať už je vznášejí české obce, nebo německá strana,“ říká hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc: „Zdařil se ale záměr který jsme v dubnu nastartovali. Tehdy se mi nelíbilo, že by měl být Ústecký kraj spojen se Saskem jen 19 hraničními přechody pro motorová vozidla. Vyzval jsem k diskusi a tady je výsledek – místo 19 lokalit jich na stole leží 27 a o některých dalších se vedou jednání. Důležité je, že máme připravený materiál, o kterém bude jednat krajské zastupitelstvo a pokud bude odsouhlasen, může posloužit jako základ podepsání mezistátní smlouvy,“ říká hejtman a vysvětluje, proč má Ústecký kraj takový zájem o nové hraniční přechody před předpokládaným vstupem Česka do Evropské unie: „Zatím navržená průchodnost hranice je stále ještě nízká. Mnoho silnic bylo v minulosti hranicí násilně přerušeno a nebylo by dnes technicky náročné je obnovit.  Nesmíme zapomínat, že po roce 2004 nezmizí celníci jako mávnutím kouzelného proutku. O lepší spojení s našimi sousedy se budeme muset ještě několik let postarat my sami.“

 

Zvuková příloha JSSASKOI 

Popisek: hejtman Jiří Šulc o technických potížích při zřizování nových hraničních přechodů

Přepis citace: „Ve spoustě obcí před padesáti lety byly silnice násilně přerušeny. Někde jsou závory, někde jsou překopány nebo dokonce přebagrovány. My jsme hledali maximum možných obnovení těch přechodů, víme, že mnoho obcí v horách je přepůleno hraničním potokem. Tam je už dnes potřeba přemýšlet, kde budou přecházet pěší a cyklisté, kde budou jezdit osobní nebo nákladní auta.“

 

Zvuková příloha JSSASKO

Popisek: hejtman Jiří Šulc o snaze Ústeckého kraje zřídit další hraniční přechody

Přepis citace: „Ten původní návrh, který jsme tu měli k dispozici, byl tak malý, že by rozdělení a oddělení vesnic fungovalo stále i po těch padesáti letech. Požádal jsem samosprávu, aby našla maximum možných hraničních přechodů -  tam, kde jezdily povozy nebo auta,  a tam, kde je to možné i dnes,  tam všude mohou být přes hraniční potok mostky. A může jich být několik, nemusí být dokonce jeden.“

 

Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 12.8.2003 / 18.8.2003 | Zveřejnit od-do: 12.8.2003-12.9.2003
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém