Orientační nabídka


 

Ústecký kraj chce pro občany Děčínska kvalitní dopravu a přestupy

změny-bus
Nechceme, aby školou povinné děti, studenti, pracující, nemocní k lékaři, nebo vlastně všichni, kteří jedou z okolních obcí a měst do Děčína, využívali většinu nezbytně potřebných zastávek ve městě. Takto nepochopitelně by v uvedení do praxe vyzněl vzkaz děčínských radních všem cestujícím, kteří využívají linkovou dopravu, zveřejněný v úvodu článku Děčínského deníku „Děčín nechce linkové autobusy ve městě“ zde dne 1. 9. 2014, říká radní Jaroslav Komínek.
 

 
 

Takto absurdní dárek do nového školního roku dětem, které přijíždí z regionu do děčínských škol, město určitě dát nechtělo, a tak Ústecký kraj věří, že se jedná o nedorozumění a město Děčín svůj pohled přehodnotí.

Ústecký kraj při zadání soutěže na dopravce linkových autobusů, kterou byl povinen ze zákona vyhlásit, v maximální možné míře vycházel ze současného stavu tras linek a jejich zastávek a skutečných potřeb cestujících. Zastávky v linkové dopravě na území města odpovídají místům, kde mají cestující své aktivity nebo kde potřebují přestoupit na vlaky a cestovat dále do kraje. Stejně tak by změnou zastávek byli nemile překvapeni samotní občané Děčína, protože ne všichni mají práci právě v Děčíně.

V žádném případě není linková doprava cílena na vnitřní přepravu po Děčíně. Přesto ji pro tento účel někteří cestující využít mohou, a to zejména v případě, kde město městskou dopravu ani dnes vůbec nezajišťuje (tj. neplatí), byť se jedná o městské části, např. Horní Březiny nebo Jakuby. Linkové autobusy navíc budou i v roce 2015 jezdit v obdobném počtu spojů jako dnes, což znamená, že na zastávkách nebude docházet k zahušťování provozu autobusů, přebytku nabízených spojů nebo zhoršování ovzduší. 

Na všechny skupiny cestujících by omezení počtu zastávek na území města mělo přímo katastrofální dopad. Například 62 % všech cestujících jedoucích jen do směru Jílové a Libouchec, nastupuje v Děčíně na zastávkách, které děčínští radní nepovolili. Samotnou kapitolou je přestupní uzel u hlavního nádraží, nejvýznamnější místo přestupu mezi vlaky a autobusy na Děčínsku. Po příjezdu vlakem se odsud cestující dostanou autobusy po celém okrese včetně  Šluknovska a o tuto možnost by přišli. Zatímco jinde se doprava propojuje a sbližuje, chcete-li integruje, a tvoří se přestupní uzly, kde je vše na dosah několika kroků, město Děčín chce fungující přestupy zrušit a naložit každému při jeho cestě 500 m „procházky“ navíc.

Daleko horší dopady by omezení znamenalo pro žáky a studenty z okolních obcí, kteří přijíždějí ke školám rozmístěným různě po Děčíně, a kteří by kvůli delší docházce nestihli vyučování nebo by museli přijet o vlak dříve, tj. zpravidla o hodinu.

Jak se děti dostanou do školy? Kdo vysvětlí jejich rodičům, ale i ostatním cestujícím, že dnes jim linkový autobus na zastávce zastaví a v novém roce už ne?!   

Věříme, že uvedený článek je pouze informační šum, který vychází z některých nejasností v komunikaci mezi zúčastněnými stranami. Je s podivem, že dopravce BusLine a.s. ještě nepodnikl patřičné přípravné kroky a nezahájil jednání se stávajícím správcem zastávek na území města, byť paradoxně v tomto případě již několik let smluvní vztah existuje a zastavování BusLine nikomu nevadí.

Zástupci Ústeckého kraje dlouhodobě vyzývají město Děčín k jednání o tarifní integraci a nabízí stejné podmínky jako u jiných měst, kde jednání úspěšně probíhají.  Je tedy paradoxní, že se město odvolává na integraci, neboť právě celé širší vedení radnice bylo s velmi vstřícnými možnostmi zapojení děčínské MHD seznámeno již 20. ledna 2014 a dosud k tomu neřeklo své stanovisko, přestože při jednání kraj upozorňoval, že je potřeba problém řešit včas.

Iniciativa k jednání s městy o připojení k IDS je vstřícným krokem Ústeckého kraje.  Sama města  by měla mít zájem na připojení k Integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje, který spouští na všech svých autobusových a následně i vlakových linkách. Bohužel to často vnímám ze strany kraje jako přemlouvání, vnucování a vysvětlování něčeho, co by mělo být úplnou samozřejmostí a logickým krokem dohody dvou samospráv. Dohody, která povede k pohodlnému, lepšímu a levnějšímu cestování občanů Ústeckého kraje.

Jaroslav Komínek

Radní kraje pro dopravu a silniční hospodářství

 
Zodpovídá: Mgr. Magdalena Hanáčková
Vytvořeno / změněno: 2.9.2014 / 2.9.2014
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém