Takto absurdní dárek do nového školního roku dětem, které
přijíždí z regionu do děčínských škol, město určitě dát nechtělo, a tak
Ústecký kraj věří, že se jedná o nedorozumění a město Děčín svůj pohled
přehodnotí.
Ústecký kraj při zadání soutěže na dopravce linkových
autobusů, kterou byl povinen ze zákona vyhlásit, v maximální možné míře
vycházel ze současného stavu tras linek a jejich zastávek a skutečných potřeb
cestujících. Zastávky v linkové dopravě na území města odpovídají místům, kde
mají cestující své aktivity nebo kde potřebují přestoupit na vlaky a cestovat
dále do kraje. Stejně tak by změnou zastávek byli nemile překvapeni samotní
občané Děčína, protože ne všichni mají práci právě v Děčíně.
V žádném případě není linková doprava cílena na
vnitřní přepravu po Děčíně. Přesto ji pro tento účel někteří cestující využít
mohou, a to zejména v případě, kde město městskou dopravu ani dnes vůbec nezajišťuje
(tj. neplatí), byť se jedná o městské části, např. Horní Březiny nebo Jakuby. Linkové
autobusy navíc budou i v roce 2015 jezdit v obdobném počtu spojů jako
dnes, což znamená, že na zastávkách nebude docházet k zahušťování provozu
autobusů, přebytku nabízených spojů nebo zhoršování ovzduší.
Na všechny skupiny cestujících by omezení počtu zastávek
na území města mělo přímo katastrofální dopad. Například 62 % všech cestujících
jedoucích jen do směru Jílové a Libouchec, nastupuje v Děčíně na zastávkách,
které děčínští radní nepovolili. Samotnou kapitolou je přestupní uzel u hlavního
nádraží, nejvýznamnější místo přestupu mezi vlaky a autobusy na Děčínsku. Po
příjezdu vlakem se odsud cestující dostanou autobusy po celém okrese včetně Šluknovska a o tuto možnost by přišli. Zatímco
jinde se doprava propojuje a sbližuje, chcete-li integruje, a tvoří se
přestupní uzly, kde je vše na dosah několika kroků, město Děčín chce fungující
přestupy zrušit a naložit každému při jeho cestě 500 m „procházky“ navíc.
Daleko horší dopady by omezení znamenalo pro žáky a
studenty z okolních obcí, kteří přijíždějí ke školám rozmístěným různě po Děčíně,
a kteří by kvůli delší docházce nestihli vyučování nebo by museli přijet o vlak
dříve, tj. zpravidla o hodinu.
Jak se děti dostanou do školy? Kdo vysvětlí jejich
rodičům, ale i ostatním cestujícím, že dnes jim linkový autobus na zastávce zastaví
a v novém roce už ne?!
Věříme, že uvedený článek je pouze informační šum, který
vychází z některých nejasností v komunikaci mezi zúčastněnými
stranami. Je s podivem, že dopravce BusLine a.s. ještě nepodnikl patřičné
přípravné kroky a nezahájil jednání se stávajícím správcem zastávek na území
města, byť paradoxně v tomto případě již několik let smluvní vztah
existuje a zastavování BusLine nikomu nevadí.
Zástupci Ústeckého kraje dlouhodobě vyzývají město Děčín
k jednání o tarifní integraci a nabízí stejné podmínky jako u jiných měst,
kde jednání úspěšně probíhají. Je tedy paradoxní,
že se město odvolává na integraci, neboť právě celé širší vedení radnice bylo
s velmi vstřícnými možnostmi zapojení děčínské MHD seznámeno již 20. ledna
2014 a dosud k tomu neřeklo své stanovisko, přestože při jednání kraj
upozorňoval, že je potřeba problém řešit včas.
Iniciativa k jednání s městy o připojení
k IDS je vstřícným krokem Ústeckého kraje. Sama města by měla mít zájem na připojení
k Integrovanému dopravnímu systému Ústeckého kraje, který spouští na všech
svých autobusových a následně i vlakových linkách. Bohužel to často vnímám ze
strany kraje jako přemlouvání, vnucování a vysvětlování něčeho, co by mělo být
úplnou samozřejmostí a logickým krokem dohody dvou samospráv. Dohody, která
povede k pohodlnému, lepšímu a levnějšímu cestování občanů Ústeckého kraje.
Jaroslav Komínek
Radní kraje
pro dopravu a silniční hospodářství