Ústecký kraj chce sáhnout na podporu EU v maximální možné míře
Tisková zpráva ze dne 7.7.2003
Příprava projektů do evropských strukturálních fondů a
do Kohezního fondu, které by zajistily čištění odpadních vod
v aglomeracích nad 2000 ekvivalentních obyvatel, to bylo hlavní téma
dnešní schůzky prvního náměstka hejtmana Jaroslava Foldyny s Tomášem Novotným,
náměstkem ministra životního prostředí, a Tomášem Olivou, ředitelem odboru
zahraničních vazeb ministerstva. „V následujících letech by mělo přicházet
v rámci zmíněných fondů na zajištění čistění odpadních vod asi 4,5
miliardy korun ročně. Tato částka znamená pro jednotlivé projekty 70procentní spolufinancování
od EU. Protože minimální projekt pro Kohezní fondy předpokládá 300 milionů
korun, předpokládá se spolufinancování české strany ve výši 90 milionů korun.
Z této částky by zajistilo Ministerstvo životního prostředí buď z vlastní
kapitoly nebo přes Státní fond životního prostředí asi 10 procent a 20 procent
by měly být vlastní zdroje obcí, které by mohly sestávat jednak z rozpočtu
obcí, nebo z příspěvku
Po vstupu do EU bude Česká republika moci čerpat stejně jako ostatní členské státy finanční prostředky ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti EU, které jsou základem evropské strukturální politiky a napomáhají podpoře harmonického, vyváženého a udržitelného rozvoje všech členských zemí. Více informací o obou fondech na http://www.env.cz/www/zamest.nsf/defc72941c223d62c12564b30064fdcc/57f57ea087ed69ffc1256cee002be953?OpenDocument
Vydala: Mgr.
Fond soudržnosti (Kohezní fond): Fond soudržnosti (Cohesion Fund, dále jen CF) je významným nástrojem strukturální a kohezní politiky EU. Podpora z CF se poskytuje na velké infrastrukturní projekty v těch státech EU, které nedosahují 90% průměru HDP v členských státech EU. Pro Českou republiku bylo přiděleno 830 MEUR pro období 2004 - 2006 (po vstupu ČR do EU). Podpora se poskytuje rovným dílem na oblast dopravy a životního prostředí. Účelem financování CF v oblasti životního prostředí je zejména naplnění směrnic Evropské unie, případně dalších prioritních oblastí. Priority CF budou vycházet z priorit nástroje ISPA, tj. v oblasti čištění odpadních vod a zásobování pitnou vodou, nakládání s odpady, ochrana ovzduší a klimatu. Důležité omezení je minimální velikost projektů pro CF 10 MEUR.
Strukturální
fondy: Sektor životního prostředí bude
financován z Evropského fondu pro regionální rozvoj (European Regional
Development Fund – dále jen ERDF). Komplexním cílem je podpora hospodářské a
sociální soudržnosti snižováním regionálních rozdílů a podílením se na obnově a
rozvoji regionů. ERDF se podílí na „financování produktivních investic pro
vytvoření a uchování pracovních míst a investic do infrastruktury“. Vzhledem k
tomu, že v uplynulém finančním období představovaly výdaje tohoto fondu téměř
polovinu veškerých finančních prostředků vynaložených v rámci strukturálních
fondů, je zřejmé jeho dominantní postavení mezi strukturálními fondy. Výše
podpory z ERDF se pohybuje v rozmezí 15 –75% celkových přípustných nákladů na
opatření v závislosti na typu projektu. Podporu lze využít především ve
veřejném sektoru, přestože soukromý sektor není vyloučen – lze očekávat nižší
podporu. Zmíněná podpora musí být v souladu s předpisy ES v oblasti konkurence
a nesmí narušovat pravidla hospodářské soutěže, což znamená, že nelze očekávat
podporu pro velké průmyslové podniky.
Pro programovací období 2000-2006 byly EK přijaty 3 prioritní Cíle
strukturálních fondů:
Cíl 1: Podpora rozvoje a strukturálních změn zaostávajících regionů (HDP nižší
než 75 % průměru EU)
Cíl 2: Podpora hospodářské a sociální konverze regionů, které čelí
strukturálním obtížím (v ČR pouze
Cíl 3: Podpora adaptace a modernizace strategie a systémů vzdělávání, školení a
zaměstnanosti (v ČR pouze
Hlavním programovým dokumentem pro využívání prostředků ERDF pro oblast
životního prostředí je Operační program
Infrastruktura (OP Infrastruktura), vzniklý sloučením původně
samostatných OP Životní prostředí a OP Doprava. Program má čtyři priority.
První priorita se zaměřuje na modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury
celostátního významu, druhá na snižování negativních důsledků dopravy na
životní prostředí, třetí na budování environmentální infrastruktury, poslední
na technickou asistenci. První dvě priority jsou v gesci Ministerstva dopravy,
třetí priorita v gesci Ministerstva životního prostředí, které je také řídícím
orgánem pro celý OP Infrastruktura. Poslední priorita je společná.
Rámcová strategie financování ukazuje, že náklady na implementaci právních
předpisů ES v oblasti životního prostředí budou v ČR dosahovat do roku 2010
předpokládané výše až 300 mld. Kč. Opatření v rámci priority 3 OP
Infrastruktura jsou proto prioritně zaměřena na podporu opatření pro implementaci
předpisů ES a také opatření na zlepšování retenční schopnosti krajiny.
Životního prostředí se týká také jedna z priorit Společného regionálního
operačního programu (SROP) – priorita č. 4 „Zlepšování životního prostředí v
obcích a regionech“. SROP spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci
s regiony.
Opatření na ochranu životního prostředí jsou obsažena i v některých dalších
operačních programech – např. v OP Rozvoj lidských zdrojů je podporováno
environmentální vzdělávání, OP Průmysl a podnikání zahrnuje opatření na zvýšení
energetické účinnosti a úspory energie, OP Rozvoj venkova a multifunkční
zemědělství obsahuje mimo jiné aktivity v lesním hospodářství (např.
zalesňování zemědělsky nevyužívaných půd) a opatření na zlepšení welfare hospodářských
zvířat.
Zmíněné operační programy jsou zpracovávány pro regiony spadající do cíle 1,
vztahují se tedy na veškeré území České republiky s výjimkou hl.m. Prahy.
(Zdroj: webové stránky Ministerstva životního prostředí www.env.cz)