„Cyklistika není jen o sportu
a zdraví, ale především o podpoře cestovního ruchu, místního podnikání a
udržitelného života v regionech. Na každém kilometru cyklostezky vydělává celá
řada místních podnikatelů – od kaváren, přes půjčovny kol až po ubytování. To
jsou nové podnikatelské příležitosti pro místní a posílení ekonomiky regionu.
A to je přesně směr, kterým chceme jít,“ uvedl hejtman Ústeckého kraje Richard
Brabec.
Cyklistika
jako motor cestovního ruchu a kvality života
Nejvýznamnější úseky cyklostezek
navštíví ročně až 150 tisíc cyklistů. Kraj tak cíleně buduje propojenou
síť, která spojuje přírodní krásy, města i památky – a současně vytváří zázemí
pro aktivní trávení volného času obyvatel.
„Když rodiny o víkendu
vyrážejí na výlet po cyklostezce, přispívají tím nejen ke svému zdraví, ale i k
oživení obcí a venkova. Právě proto budujeme trasy, které slouží turistům i
každodenním uživatelům z řad místních,“ dodává hejtman Brabec.
Páteřní
síť: Cyklostezka Ohře a Pánevní cyklotrasa
Mezi klíčové projekty patří Cyklostezka
Ohře, mezinárodní dálková trasa s délkou 290 km, z toho 135,5 km v Ústeckém
kraji. V realizaci je nyní 9,6 km, včetně úseku Litoměřice – Bohušovice nad
Ohří, jehož dokončení se plánuje na září 2025. Dalších 52,2 km je ve fázi
projektové přípravy. Významné je i budování doprovodné infrastruktury, jako
jsou odpočívadla, nabíjecí stanice nebo sčítače cyklistů, například na trase
Žatec – Trnovany, navazující na památky UNESCO.
Druhou páteřní trasou je Pánevní
cyklotrasa, označovaná jako „cyklistická Route 66“. Z celkové délky 105 km
je aktuálně připravováno 16,5 km k výstavbě a 5,6 km k projektování.
Síť se
rozšiřuje i dálkově a přeshraničně
V roce 2024 byla nově vyznačena Jezerní
cyklotrasa, která propojuje Máchovo jezero, Mostecko a Krušné hory. V roce
2025 probíhá rozšíření o Severní magistrálu, Lužickou cyklotrasu
a Mandavskou cyklotrasu, jež propojí Šluknovský výběžek se Saskem a
evropskou trasou Odra–Nisa.
Od 1.
srpna je možné podávat žádosti o podporu do nového dotačního programu Oživení
cestovního ruchu, ve kterém je připraveno 38,6 milionu korun, a to i na
přírodně pojaté cyklostezky, MTB trasy nebo doprovodnou infrastrukturu.
Rozvoj koordinuje Generel
cyklistických tras, který stanovuje základní síť, hierarchii a propojení v
rámci regionu i se sousedními kraji. Důležitou roli hraje také spolupráce s
obcemi v rámci tzv. cyklo platformy.
„Chceme, aby cyklistika byla
běžnou součástí života lidí v našem kraji. Aby byla bezpečná, pohodlná a
ekonomicky přínosná. Proto ji podporujeme nejen stavbou stezek, ale také
plánováním, financováním a partnerstvím s obcemi,“ dodal hejtman Brabec.