Dálková drážní doprava objednávaná ministerstvem dopravy představuje pro všechny kraje v České republice páteřní dopravní systém, na který jsou navázány spoje regionální jak na železnici, tak i na silnici. Zejména Ústecký kraj si dlouhodobě zakládá na vysoké míře dopravního provázání jednotlivých subsystémů veřejné dopravy. „Redukce dálkových spojů sníží rentabilitu služeb regionální dopravy a díky stávající vysoké míře provázaností zásadním způsobem zhorší dopravní obslužnost území našeho kraje, mezikrajské a meziregionální vazby a především negativně postihne stovky cestujících denně,“ řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek.
Hejtman Oldřich Bubeníček se obrátí na ministra dopravy dopisem s požadavkem, aby nyní redukované vlaky byly v plném rozsahu opět uvedeny do provozu s řádnou změnou jízdních řádů v prosinci letošního roku a aby ministerstvo nadále při přípravě jízdních řádů a uzavírání smluv s dopravci hledalo taková řešení, která nebudou mít za následek redukci veřejných služeb.
Kvalitní dálková doprava v provázanosti s krajskými dopravními systémy tvořila praktický a uchopitelný výstup státní dopravní politiky. I na území Ústeckého kraje došlo v letech dobré spolupráce s ministerstvem dopravy ke značným nárůstům počtu přepravených cestujících. Je proto obtížně pochopitelné, že se tento úspěšný systém veřejných služeb již třetí rok po sobě opakovanými redukcemi spojů systematicky likviduje, vyhání cestující z veřejné dopravy, a v letošním roce dokonce nastává silně nekoncepční zásah v průběhu platnosti jízdního řádu, a to navíc bez patřičného projednání.
„Jedná se o další tlak státu na kraje, aby na své náklady zajišťovaly i dálkovou drážní dopravu. Již v minulosti Ústecký kraj přistoupil k doobjednání některých rychlíkových spojení, kde by se necitlivý zásah ministerstva dotknul velké části občanů,“ doplnil radní Komínek.
Podle návrhu ministerstva dojde od července k omezení dvou párů podvečerních spojení z Ústí nad Labem do Liberce a z Ústí nad Labem do Kolína. Po změně budou večerní rychlíky, které využívají občané kraje např. k návratu ze zaměstnání, jezdit jen některé dny v týdnu.