„Nabídky veřejné dopravy DÚK v oblasti Českého
Švýcarska se snaží roky reagovat na situaci, kdy cestování autem do Českého
Švýcarska není ani praktické, ani rozumné. Veřejnou dopravu zde připravujeme
tak, aby její využití pro výlety bylo co nejpohodlnější a nejdostupnější.
Dostatek linek poblíž atraktivních míst, krátké intervaly a zajímavé tarifní
nabídky i pro rodiny s dětmi, tak se dnes dá navštěvovat České Švýcarsko,“ uvedl radní pro dopravu Marek Hrabáč.
Hlavní autobusová linka oblasti 434
Páteří turistické dopravy v národním parku je
autobusová linka 434, která v letech 2006–2007 začínala jako spojnice
Děčína s Jetřichovicemi přes Hřensko. Postupně byl na lince přidán také
úsek z Jetřichovic přes Chřibskou, Doubici a Kyjov do Krásné Lípy, a to
v původní podobě v počtu 4 párů od května do září v sobotu,
neděle a státní svátky a v době letních prázdnin také v pracovních
dnech. Se zavedením integrovaného dopravního systému DÚK vznikla nově i možnost
přepravy jízdních kol, a také zároveň byla prodloužena turistická sezóna o
duben a říjen. V roce 2016 došlo k rozšíření o další dva páry. Toto
navýšení se opakovalo také ještě v roce 2019, což vyústilo např. až
v hodinový interval v nejexponovanějších částech roku. Velký přelom
pak nastal od sezóny 2020. V tomto roce byla zavedena nová linka 438
v trase Děčín-Hřensko-Mezní Louka-Mezná. Prokladem mezi linkami 434 a 438
vznikl v nejvyužívanější relaci Děčín – Hřensko – Mezní Louka hodinový
interval, v sezóně a o letních prázdnin byl snížen až na půlhodinový.
Přívoz v Hřensku součástí systému Dopravy
Ústeckého kraje
Od prosince 2021 byla po dlouholetém úsilí DÚK a
o.p.s. České Švýcarsko dotažena spolupráce se saským provozovatelem přívozu,
spol. RVSOE a na přívozu Schöna-Hřensko začaly platit jízdenky DÚK. Díky
tomu je Hřensko dosažitelné i vlakem přes německou zastávku
Schöna pohodlně na jednu jízdenku DÚK. Cestující tak nemusí při cestě
například z Děčína nebo Rumburku do Hřenska a na Pravčickou bránu hledat eura
na přívoz. Na jednu jízdenku DÚK využijí vlak, autobus i přívoz.
Požár v roce 2022 a doprava zdarma pro
ubytované
Zásadním zlomem
pro region se stal obrovský požár v červenci 2022. I přes tuto
komplikaci byla veřejná doprava v oblasti zachována pro místní
obyvatele a turisty, byť v omezené míře. V období po požáru Ústecký
kraj podpořil restart turismu prostřednictvím úspěšného projektu
ubytovacích voucherů. Spolu s poukázkami na ubytování mohli návštěvníci
využít dopravu zdarma na území celého Ústeckého kraje. To vše
prostřednictvím tzv. DÚKpasu a aplikace DÚKapka . Jedinou podmínkou
byl pobyt na dvě a více nocí v destinaci České Švýcarsko. Na jaře 2023
bylo rozhodnuto, že tato nabídka platí i nadále až do odvolání. „Ústecký
kraj dlouhodobě podporuje destinační management v Českém Švýcarsku i
dalších turistických destinacích. Po kůrovcové kalamitě a zejména po ničivém
požáru se Rada i Zastupitelstvo Ústeckého kraje jednoznačně shodly na masivní
podpoře postiženému regionu. Pobyty našich škol za 10 milionů, ubytovací
vouchery za 5 milionů, Hřebenovka s udržitelným cestovním ruchem, shuttle
busy, které objíždějí požárem poničené oblasti, celostátně oceněná kampaň
„Chybí nám tu lidi“ a mnoho dalších aktivit nakonec opravdu významně přispěly
k restartu regionu, který byl dlouho opomíjen. Všechno zlé je
k něčemu dobré, například doprava zdarma v rámci DÚK pro ubytované
v postižené oblasti se může stát základem pro kombinovanou turistickou
kartu, jak ji známe ze západní Evropy. Ačkoli ještě není úplně vyhráno,
děkujeme všem, kteří pomohli!“ říká náměstek hejtmana Jiří Řehák.
Současně se během listopadu 2022 rozšířil provoz na
lince 434 na celoroční, a to v četnosti tří párů v zimním období listopad–březen. „Provoz této páteřní linky během celého roku
výrazně pomáhá pohybu turistů po Českém Švýcarsku a rozložení sezony na celý
rok. Linka obslouží hlavní cíle mezi Děčínem a Krásnou Lípou, jako jsou Divoká
soutěska, Pravčická brána, Jetřichovické vyhlídky nebo Kyjovské údolí. Autobus
téměř kopíruje trasu dálkové Hřebenovky, takže ji mohou pěší turisté
využít pro přiblížení na začátek či konec putování,“ dodává Jan Šmíd,
ředitel o.p.s. České Švýcarsko.
Posledním významným počinem v autobusové dopravě
byl na jaře 2023 vznik kyvadlové linky 441 Mezná – Hřensko – Janov, tzv.
shuttle s provozem v sezóně o víkendech, v červenci a srpnu
denně. Linka spojuje obě nástupní místa do Divoké soutěsky s Hřenskem a
nástupem na Pravčickou bránu. Toto je výhodné právě nyní, kdy je Edmundova
soutěska po požáru nepřístupná.
Železnice jako kapacitní doprava po obvodu NP České a
Saské Švýcarsko a Lužickými horami
Nezastupitelnou roli v dopravě v Českém
Švýcarsku hraje také železniční trať 083/084, po níž jezdí vlaky linky U28
„Dráhy národního parku“, jejíž provoz byl zahájen v roce 2014 díky
nově zprovozněnému přechodu Dolní Poustevna – Sebnitz. Okruh Dráhy národního
parku (Nationalparkbahn) Děčín – Jedlová – Rumburk – Bad Schandau - Děčín je
doplněn turistickými víkendovými vlaky Děčín – Mikulášovice, Praha –
Mikulášovice (Lužickohorský rychlík) a Liberec – Mikulášovice. Nově od roku
2024 bude oblast pomezí Českého Švýcarska a Lužických hor obsluhována i
víkendovým turistickým spojením Varnsdorf – Jedlová.