Orientační nabídka


 

Ústecký kraj má zájem o bateriově-elektrické jednotky na železnici

Ústecký kraj v rámci příprav nového smluvního období na zajištění železniční dopravy od dalšího desetiletí připravuje záměr pořízení bateriově – elektrických jednotek za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.
01
 

 
 

Ústecký kraj se hodlá ucházet o dotaci z Modernizačního fondu na pořízení 14 dvouvozových, bateriově-elektrických jednotek (BEMU) s kapacitou 100 – 130 míst k sezení. Míra poskytnuté dotace může dosahovat až 85 % pořizovací ceny železničního kolejového vozidla. Využití těchto vozidel je plánováno na provozním souboru Středohorská železnice II, který zahrnuje soubor linek:

-          U12 Osek město – Most – Louny – Rakovník (od prosince 2031)

-          U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem (od prosince 2031)

-          L2 (Ústí nad Labem -) Děčín – Česká Lípa – Liberec (od prosince 2031)

-          U6 Lovosice – Teplice v Čechách (od prosince 2032)

-          U11 Jirkov – Chomutov – Žatec – Louny – Litoměřice – Česká Lípa (od prosince 2032)

 

Nasazení vozidel se očekává s postupným náběhem ve dvou úrovních, a to s ohledem na ukončení stávajících smluvních závazků v prosinci 2031 nebo prosinci 2032.

 

„Záměr dalších nových vlaků se mi líbí pro jejich bezemisnost a energetické úspory. Pro kraj je to i výrazná finanční úspora při jejich provozu, když podstatnou část ceny za vozidlo může uhradit pomocí dotace. Projekt je zajímavý jak pro kraj kvůli úspoře nákladů, tak i pro stát, který díky bateriovým technologiím může ušetřit při elektrizacích a nemusí elektrizovat 100 % délky linek,“ řekl k tomu radní Jan Růžička pověřený řízením oblasti dopravy.

 

Předpokládaných 14 vozidel bude zpočátku určeno pro pokrytí prvního provozního stupně zahrnujícího zajištění dopravní obslužnosti na linkách U12, U52 a L2 od prosince 2031. V prosinci 2032 se k těmto 14 vozidlům připojí dalších 12 shodných vozidel, pro které chce Ústecký kraj zajistit financování s využitím podpory případných budoucích dotačních programů. Celkový počet vozidel provozního souboru dosahuje 26 jednotek BEMU, které budou provoz na výše uvedených linkách zajišťovat v období od prosince 2031 (potažmo od prosince 2032) po dobu následujících 15 let, tedy do prosince 2046. Předpokládaný roční proběh vozidel v druhém – cílovém – stupni provozního souboru je cca 3.300.000 vlkm/ročně.

 

Výběrové řízení na dopravce tohoto provozního souboru je možné s ohledem na běh legislativních lhůt spojených s podáním předběžného oznámení záměru v Úředním věstníku Evropské unie zahájit v srpnu 2025.

 

Záměr Ústeckého kraje navazuje na Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje 2022 – 2026, dále na koncepční materiály Ministerstva dopravy ČR, týkající se podpory rozvoje elektrické trakce v České republice a v neposlední řadě na možné dotační tituly podporující obnovu ŽKV za účelem dekarbonizace a dosažení úspor v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.

1

 

 

 
Zodpovídá: Mgr. et Mgr. Magdalena Fraňková
Vytvořeno / změněno: 22.8.2024 / 22.8.2024
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém