Ústecký kraj se hodlá ucházet o dotaci z Modernizačního
fondu na pořízení 14 dvouvozových, bateriově-elektrických jednotek (BEMU)
s kapacitou 100 – 130 míst k sezení. Míra poskytnuté dotace může
dosahovat až 85 % pořizovací ceny železničního kolejového vozidla. Využití
těchto vozidel je plánováno na provozním souboru Středohorská železnice II,
který zahrnuje soubor linek:
-
U12 Osek město – Most – Louny – Rakovník (od
prosince 2031)
-
U52 Žatec – Louny – Lovosice – Ústí nad Labem
(od prosince 2031)
-
L2 (Ústí nad Labem -) Děčín – Česká Lípa –
Liberec (od prosince 2031)
-
U6 Lovosice – Teplice v Čechách (od
prosince 2032)
-
U11 Jirkov – Chomutov – Žatec – Louny –
Litoměřice – Česká Lípa (od prosince 2032)
Nasazení vozidel se očekává s postupným náběhem ve dvou
úrovních, a to s ohledem na ukončení stávajících smluvních závazků
v prosinci 2031 nebo prosinci 2032.
„Záměr dalších nových vlaků se mi líbí pro jejich
bezemisnost a energetické úspory. Pro kraj je to i výrazná finanční úspora při
jejich provozu, když podstatnou část ceny za vozidlo může uhradit pomocí dotace.
Projekt je zajímavý jak pro kraj kvůli úspoře nákladů, tak i pro stát, který díky
bateriovým technologiím může ušetřit při elektrizacích a nemusí elektrizovat
100 % délky linek,“ řekl k tomu radní Jan Růžička pověřený řízením
oblasti dopravy.
Předpokládaných 14 vozidel bude zpočátku určeno pro pokrytí
prvního provozního stupně zahrnujícího zajištění dopravní obslužnosti na
linkách U12, U52 a L2 od prosince 2031. V prosinci 2032 se k těmto 14
vozidlům připojí dalších 12 shodných vozidel, pro které chce Ústecký kraj zajistit
financování s využitím podpory případných budoucích dotačních programů.
Celkový počet vozidel provozního souboru dosahuje 26 jednotek BEMU, které budou
provoz na výše uvedených linkách zajišťovat v období od prosince 2031
(potažmo od prosince 2032) po dobu následujících 15 let, tedy do prosince 2046.
Předpokládaný roční proběh vozidel v druhém – cílovém – stupni provozního
souboru je cca 3.300.000 vlkm/ročně.
Výběrové řízení na dopravce tohoto provozního souboru je
možné s ohledem na běh legislativních lhůt spojených s podáním
předběžného oznámení záměru v Úředním věstníku Evropské unie zahájit
v srpnu 2025.
Záměr Ústeckého kraje
navazuje na Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje 2022 – 2026, dále na
koncepční materiály Ministerstva dopravy ČR, týkající se podpory rozvoje
elektrické trakce v České republice a v neposlední řadě na možné
dotační tituly podporující obnovu ŽKV za účelem dekarbonizace a dosažení úspor
v oblasti energetické náročnosti drážní dopravy.