Otevírání kraje filmařům není novinkou. Ústecky kraj
nabídl již v minulosti dva menší dotační tituly na podporu audiovizuální
tvorby. Teď se ale jedná o částku desetinásobně vyšší, celkem je
k dispozici 46 728 971 Kč.
„Nejde jen o podporu kultury a filmové tvorby,
uvědomujeme si i ekonomický přínos filmových štábů regionu. Produkce během
samotného natáčení v kraji utrácí za služby jako je catering, ubytování,
ostraha, zábory veřejných prostranství, pronájmy lokací, často samozřejmě
využívají i místní komparzisty a také další profese. Škála služeb je opravdu
pestrá a všechny prostředky míří přímo do regionu,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro kulturu a cestovní
ruch Jiří Řehák.
Právě očekávaný ekonomický přínos regionu byl jedním z kritérií,
proč byly Filmové vouchery začleněny jako jeden ze zastřešujících projektů
Operačního programu Spravedlivá transformace, který spadá do gesce Ministerstva
životního prostředí.
„Uhelné
regiony se kvůli odklonu od těžby potýkají s různými negativními dopady.
Operační program Spravedlivá transformace přináší významné prostředky
na jejich přeměnu na konkurenceschopné regiony, které staví na inovacích,
moderních technologiích a minimalizují negativní dopady na životní
prostředí. Ústecký kraj vsadil mimo jiné na podporu filmového průmyslu.
Audiovizuální tvorba splňuje klíčové parametry, je rychlá, vyžaduje specifické
know-how i technologie. Zároveň se jedná o „čistý“ průmysl, může tak být
v Ústeckém kraji důležitou částí jeho budoucí nízkouhlíkové ekonomiky.
Jsem proto rád, že jsme filmaře a tím i tento region a jeho obyvatele mohli
podpořit 50 miliony korun,” říká
ministr životního prostředí Petr
Hladík.
„Ústecký kraj je prvním krajem, který rozhodl o
poskytnutí prostředků z Operačního programu Spravedlivá transformace pro
filmový průmysl realizovaný v Ústeckém kraji,“ zdůraznila
radní Iva Dvořáková, která mí v Ústeckém kraji tento operační
program na starost.
Téměř 50 milionů korun je tak připraveno na výrobu a
postprodukci 3 typů audiovizuálních děl. Výzva je otevřena projektům pro online
a televizní vysílání, celovečerní hrané filmy a také dokumenty. Filmaři si
mohou žádat o prostředky od 3. června 2024 průběžně do roku 2027 nebo do
vyčerpání finanční alokace. Maximální podpora na projekt se pohybuje od 1 do
3,5 milionu korun dle typu projektu. Podmínkou poskytnutí dotace je realizace
výdajů v Ústeckém kraji vč. vynaložení vlastních prostředků filmových
produkcí. Všechny poskytnuté prostředky se tedy musí utratit v regionu.
Dotační program je otevřen také tzv. servisním
produkcím, které zajišťují výrobu zahraniční tvorby v Česku.
„Samozřejmě máme velikou radost ze vzniku regionálních
dotačních titulů pro filmaře, obzvláště v době, kdy se na národní úrovni
šetří. Tento dotační titul myslel i na servisní produkce, což přinese také
zahraniční kapitál,“ ocenila Helena Bezděk
Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.
Ústecký kraj má pro filmaře výhodu díky svojí
blízkosti vůči Praze. Filmové štáby tak mohou maximálně využít natáčecí den i v případě
kdy se např. herci musí vracet k dalším povinnostem, jako je divadlo nebo
dabing. Dalším přínosem je fakt, že V Ústeckém kraji lze nalézt téměř
jakékoliv kulisy pro filmový příběh. Nabízejí se lokace od krásných krajinných
celků, památek, lidové architektury až po až po bizarní lokace brownfieldů a
architektury tzv. sorely.
„Jsme velmi rádi, že právě
Ústecký kraj, kde v minulosti vznikaly skvělé české i zahraniční filmy, a
Ministerstvo životního prostředí motivují prostřednictvím jedinečného dotačního
programu rozvoj audiovize v tomto specifickém regionu. Nejde jen o
propagaci kraje skrze filmy a seriály nebo investici do místních služeb, což
jsou nejvýraznější efekty této podpory, jde i o rozvoj firem, které se na
oblast audiovize budou specializovat. Program má velký potenciál podpořit
rozvoj kreativního průmyslu a zároveň jde důležitou součást financování
současného českého filmu,“ říká Přemysl Martinek, manažer
pro regiony z Asociace producentů v audiovizi (APA).
Jedním z aktuálně realizovaných děl v Ústeckém
kraji je seriál Limity v režii Petra Zelenky pro Českou televizi. Jeho
natáčení se téměř celé do Ústeckého kraje přesunulo právě díky novému dotačnímu
titulu.
„Původně jsme psali seriál pro jiný kraj, ale
přesunuli jsme ho právě pod vidinou těch pobídek. Diváci teď uvidí lokace
krásného Ústeckého kraje,“ vysvětlil režisér Petr
Zelenka.
Ústecký kraj se prostřednictvím dotačního titulu
Filmové vouchery, postupné transformace služeb na filmové a aktivní spolupráce
s filmaři díky aktivitám Filmové kanceláře Ústeckého kraje mění na
filmařský region.