Orientační nabídka


 

Veřejná doprava na trati Most - Moldava

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Luďka Stínila, Deník (Ludek.Stinil@denik.cz) ze dne 3.1.2007
 

 
 

Odpověď pro Luďka Stínila, Deník (Ludek.Stinil@denik.cz) ze dne 3.1.2007

 

Dotaz (v původním znění):

Hezký den,

Mohli byste mi prosím zjistit, jak vypadá aktuální situace na Moldavě, kde jsou v ohrožení dvě železniční tratě? Kraj, pokud vím, sem neschválil dotace a dvěma tratím tu hrozí zánik. Na Moldavě mi poté říkali, že budou ještě s krajskými politiky jednat...

1, Došlo k jednání? Pokud ne - kdy k němu dojde, pokud ano - jaký byl výsledek?

2, Na jaké dvě tratě přesně kraj odmítl poskytnout dotaci?

3, Jak vysoká dotace by tam byla potřeba?

 

Díky a hezký den, Luděk Stínil

 

Odpověď:

1. Do Moldavy v Krušných horách vede pouze jedna trať (č.135). Nový jízdní řád na této horské trati byl, na základě podkladů svědčící o dlouhodobé neekonomičnosti provozu osobních vlaků a také po podzimní dohodě představitelů Ústeckého kraje, vedených náměstkem hejtmana Petrem Fialou, s místními starosty, přizpůsoben turistickým sezónám během roku. Vlaky jedou v jednotlivých sezónách v časech, kdy jsou nejvíce využívány turisty (cyklisty v létě nebo lyžaři v zimě, atp.). Ve volné dny je po celý rok na této trati nově zaveden pravidelný interval 120 minut (6 párů vlaků) a doprava ve všedních dnech (2 páry vlaků) je posílena autobusovými spoji. V současné době pokračují jednání o případných změnách v jízdách vlaků a autobusů v oblasti. Další schůzka představitelů kraje, vedených členem Rady Ústeckého kraje Milanem Francem se starostou obce Moldava, je předběžně stanovena na 17. ledna.

 

2. + 3. Na trati č. 135 bylo v r. 2006 ujeto 236 806 km. Po odečtení tržeb 2,063 milionů korun kraj v roce dotoval ztrátu 11,761 milionu korun. V tomto roce je předmětem smlouvy 203 420 km. Po odečtení odhadovaných tržeb 1,701 milionu kraj plánuje dotaci ztráty ve výši 10, 297 milionu korun. Počty cestujících a uvedená dotace ukazují, vzhledem k minimálnímu využívání tratě, že kraj i nadále dotuje dopravu velmi ztrátovou a nákladnou. Pro srovnání, autobusový dopravce DP Teplice provozuje dopravu za cenu dle koncesního řízení (33,95 Kč/km) při dotaci ztráty cca 19 Kč/km, kdeždo odhadovaná dotace ztráty v tomto roce na 1 km vlakové osobní dopravy na této trati představuje cca 50,5 Kč/km. Výkon kilometrů na trati č.134 (Litvínov- Louka u Litvínova – Duchcov), tj, na trati, která se s tratí č.135 kříží v Louce u Litvínova, byl po změně jízdního řádu byl rozšířen na 142 419 km oproti 118 901 km v roce 2006. Posílením bylo dosaženo lepší zajištění příměstské dopravy mezi Litvínovem a Teplicemi a také lepší návaznosti města Litvínov na rychlíky do Ústí nad Labem a do Prahy.

 

Z podkladů, které Ústeckému kraji předaly České dráhy vyplývá, že provoz na této trati je pro dopravce vysoce ztrátový, roční dotace za jednou dojíždějící osobou představovala v loňském roce přibližně 35 tisíc korun. Ústecký kraj tedy spoje na této trati objednával s přihlédnutím k vysokým ztrátám vyplývajícím z dlouhodobé nízké obsazenosti vlaků a po dohodě s místními starosty.

            Připomínáme, že o zajištění základní obslužnosti ve vztahu k železniční osobní dopravě rozhodlo krajské zastupitelstvo v první polovině roku 2006 při hlasování o obsahu tříleté smlouvy s Českými drahami. V dokumentu je zapracován mechanismus, podle něhož jsou všechny navrhované změny v jízdních řádech projednávány s dopravcem a s dotčenými obcemi s cílem odstranit neefektivní spoje. Ty jsou z hlediska odborného, ale i smluvně zakotvených formulací chápány jako: málo využité vlaky, málo využité tratě, nevhodné oběhy vozidel s dlouhými prodlevami vozidel a jejich posádek v koncových stanicích, souběh dvou druhů doprav s přihlédnutím k místně nebo technicky účelnějšímu druhu dopravy.

            Také bych chtěl zdůraznit, že Ústecký kraj a ani Krajský úřad Ústeckého kraje nejsou vlastníky žádné z železničních tratí v regionu a nemohou tudíž rozhodovat o jejich rušení, nebo naopak o jejich zavádění nebo obnově. Z toho vyplývá, že neobjednáním spojů Ústecký kraj tratě neruší a také nevytváří podmínky pro jejich „zánik“. Trať mohou využít jiní osobní dopravci nebo např. nákladní doprava, pokud o ni bude zájem.

 

 

Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení tiskových informací

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 788

janacik.f@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 23.1.2007 / 23.1.2007 | Zveřejnit od-do: 23.1.2007-23.2.2007
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém