Cesta: Titulní stránka > Kultura a památková péče
Radan Wagner (* 1958) vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze a dějiny umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Na uměleckou scénu nastoupil v polovině 80. let. V počátcích své tvorby byl ovlivněn mimo jiné avantgardou počátku 20. století, jeho výrazovými prostředky byly především znak a symbol. Postupem času se jeho výtvarný projev proměnil na reflexi stavů a procesů vlastních či obecně lidských. V novém tisíciletí došlo ve Wagnerově tvorbě k dalšímu posunu, zaměřil se na dualitu světla a stínu, prostřednictvím níž spolu s geometrickými tvary dochází až k meditativním obrazům. Témata nachází v osobních příbězích, ale i v kosmologických zákonitostech. Slovy autora „obraz zjevuje často tiché vzrušení světem, jeho kmitání, třepotání, neustálé vyvstávání a zanořování“.
Ve Wagnerově tvorbě z posledních let převažují plošné geometrické kompozice jasnějších barev, které odkazují k přírodním dějům nebo k lidským příběhům. Kromě malířské tvorby je Radan Wagner činný na poli teoretickém, jako nezávislý publicista spolupracuje s různými periodiky, byl šéfredaktorem čtvrtletníku zaměřenému na výtvarné umění Revue Art.
Jasan Zoubek (* 1956) pochází ze sochařské rodiny Evy Kmentové a Olbrama Zoubka. Toto silné zázemí, vlastní výtvarný cit a zkušenosti ho dostatečně vybavily pro uměleckou dráhu. Záhy se prosadil na výtvarné scéně jako svébytný a neopominutelný sochař. Poprvé na sebe upozornil v roce 1981 na výstavě Sochy a objekty na malostranských dvorcích a od té doby pravidelně vystavuje u nás i v zahraničí.
Jasan Zoubek má velký smysl pro monumentalitu, z hlediska provedení jsou jeho díla nesmírně náročná. Pro svou tvorbu využívá snad všechny sochařské materiály, dřevo, kámen, papír, beton, osinkocement, bronz. Inspirací je mu především příroda, zrod i zánik, trvání i pomíjení, vrstvení. Abstrahováním přírodních a krajinných podnětů se dostává až ke geologickým procesům, jako třeba Puklina, Zlom, Vlnění. Zoubkův zájem o přírodu je nedílně spojen i se zájmem o člověka. Propojení člověka s krajinou proniká Zoubkovou tvorbou od počátku, kdy se věnoval převážně kresbě. Lidský otisk v krajině je blízký jeho haptickému pojetí sochy, ale i uvědomění si, že nedílnou součástí krajiny je přítomnost člověka, stejně jako se krajina promítá do člověka.
týden | Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|---|
9. týden | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
10. týden | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
11. týden | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
12. týden | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
13. týden | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
14. týden | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |