Orientační nabídka


 

Vyjádření hejtmana Ústeckého kraje J. Šulce k článku Úředníci se hádají a lidé čekají (vyšlo v MF DNES 28.6.2003):

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
 

 
 

Vyjádření hejtmana Ústeckého kraje J. Šulce k článku Úředníci se hádají a lidé čekají (vyšlo v MF DNES 28.6.2003):

Nehádáme se s úředníky, ale jako samospráva nejsme povinni skákat podle pískání ministerstva. Máme na zřeteli především obnovu Ústeckého kraje. Řešení, které nám navrhuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), považuji za podvod. Peníze z Fondu solidarity Evropské unie (FSEU) jsme za kraj i za obce požadovali na to, co nebylo zaplaceno a co ještě bude třeba uhradit – každá nárokovaná koruna má svůj cíl. A za to si taky tyto peníze utratíme. Nevidím důvod, proč je brát tam, kde je potřebujeme, abychom znovu platili to, co již zaplaceno bylo. Z FSEU jsme po ostré výměně názorů získali více než 400 miliónů korun na přesně definované potřeby; z této částky nezbývá na pokrytí toho, co lidem slíbil stát a nesplnil. Přesněji řečeno – tato částka nebyla navýšena o 166 miliónů, které občanům Ústeckého kraje, které postihal povodeň, dluží stát. Takže bychom opět museli někde ukrojit, někomu ubrat, abychom vyšli…  To vše jenom proto, že vláda slíbila zaplaveným lidem peníze (pozn.: dotační tituly) a MMR není schopno jim do dnešního dne tyto slíbené peníze vyplatit. K tomuto řešení se nepřiklonil ani jeden z postižených krajů; to však neznamená, že kraje komplikují předání pomoci z EU. Situaci komplikuje MMR, které krajům nutí nesmyslný postup, aby zakrylo neschopnost ministra Němce získat pro zaplavené lidi peníze na dotační tituly, které na podzim samo vypsalo. MMR teď kličkuje a hledá cestu, jak se vyhnout zodpovědnosti za nesplněné sliby. A já občanům Ústeckého kraje připomínám, že tento slib vlády byl veřejný a že se jeho splnění mohou domoci soudní cestou.

Cesta, kterou krajům vnucuje MMR a kterou kraje odmítají, je nesmyslná a navíc účetně nedořešená. Požádali jsme Ministerstvo financí a MMR o výklad, jak bychom měly (kraj a obce) navrhovanou výměnu zdrojů účtovat, když je loňský rok již účetně uzavřen. Navíc je  navrhovaný postup velmi složitý, založený na ochotě obcí, které by mj. přišly o částku DPH. A kromě toho ještě jednou připomínám, že grant z FSEU je koncipován jako příspěvek veřejným rozpočtům, nesmí být použitý na financování akcí zahrnutých do programů reprodukce majetku uvedených v příloze zákona č. 579/2002 Sb., o státním rozpočtu ČR na rok 2003, a dále se nesmí překrývat s pomocí na krytí povodňových škod získanou z jiných zdrojů. O dotaci z FSEU na nápravu škod způsobených na jejich majetku mohou žádat obce, kraje, ústřední orgány a jimi zřízené organizační složky státu (OSS), příspěvkové organizace, veřejnoprávní subjekty, státní podniky či občanská sdružení. Tyto subjekty jsou konečnými příjemci.

   

Text článku:

Úředníci se hádají a lidé čekají (28.6.2003, Mladá fronta DNES, str. 1, Severní Čechy,  autor Milan K. Osvaag)

Peníze na pomoc po povodni do kraje přicházejí, dostávají je však jen obce, postižení ne

Ústecký kraj - Nešťastní majitelé domků, kterým voda vzala, co mohla, zatím marně čekají na slíbenou peněžní pomoc státu. To jsou obrázky z Ústeckého kraje, které se objevují v televizi a stejnou situaci pak popisují noviny. Kritika za to se snáší na ministerstvo pro místní rozvoj. To však do kraje peníze posílá. Kde tedy mizí?

            Přicházejí sice na účty obcí, ale ne na konto, ze kterého by pak připadly majitelům zatopených domů. Kraj je přeposílá s tím, že obce je mohou využívat jen na své opravy.

            Místo, aby se pomohlo lidem, vedou úředníci kraje a ministerstva papírovou válku - o výklad několika předpisů. Teď je ve hře dokonce 71 milionů korun, které včera odeslalo do kraje ministerstvo pro místní rozvoj.

            "Peníze jdou z Fondu solidarity EU na proplácení staveb již zaplacených obcemi. Podle našich právníků je nemůžeme dát lidem jako dotaci na opravy," brání se zástupce ústeckého hejtmana Pavel Tošovský. A to přesto, že lidé, kteří na peníze zoufale čekají, mají doma už stohy faktur za práce, na které si museli sehnat peníze jinak.

            Ministerstvo tak vlastně zatím hradí jen díry v rozpočtech obcí. Přitom někteří lidé čekají na peníze už více než deset měsíců! "Zástupci kraje nic nepochopili, i když jsme jim vše vysvětlovali. Ministerstvo na sebe vzalo všechna rizika. Proplácíme faktury, které již byly státem jednou obcím zaplacené, aby radnice měly volné prostředky pro lidi," upozorňuje mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Petr Dimun. Je to podle něj jediná cesta, jak prostředky Evropské unie využít.

            Kraj podle něj tedy může odeslat peníze na povodňová konta obcí, ze kterých se pak mohou vyplácet peníze lidem. Za pravdu mu ostatně dávají i závazné podmínky pro udělení dotace z tohoto fondu, které jsou součástí usnesení vlády. Jediným problémem je, že pokud by na to, na co byly peníze z Fondu solidarity EU proplaceny, přišly ještě odjinud, musí se do fondu vrátit. Podle Dimuna je to další důkaz, že neustále kritizované ministerstvo má pravdu a peníze lidem vlastně zadržuje krajský úřad.

            A co na to krajský úřad? "Ministerstva pro místní rozvoj a financí objasnila pravidla pro podávání žádostí do Fondu solidarity až v dubnu a květnu. Od té doby bylo kraji přiznáno 123 milionů z celkových 405, které můžeme z evropské pomoci čerpat. Byli jsme mezi prvními, kdo žádosti o peníze ministerstvům odeslal. Jde to ale pomaleji, obce dělají, co mohou, a nemají to jednoduché," říká hejtman Jiří Šulc.

            Hejtman také kritizuje ministerstvo pro místní rozvoj. To podle něj slíbilo zaplaveným lidem v kraji další finanční pomoc, ale peněz dodalo jenom zlomek. "Krajský úřad poslal ministerstvu jenom letos oprávněných požadavků pro občany za 201 milion. Ovšem dostali jsme, v dubnu, pouze 35 milionů a ty byly okamžitě rozeslány. Ministerstvo tak prokazatelně dluží našim občanům nejméně 166 milionů, na které již měsíce marně čekají," tvrdí Šulc.

            Úředníci kraje se při zůvodňování toho, proč peníze EU nemohou dostat přímo lidé, odvolávají na výklad ministerstva financí. "Příjemci peněz mohou být obce, kraje, ústřední orgány, příspěvkové organizace, veřejnoprávní subjekty, státní podniky či občanská sdružení," cituje závazné podmínky použití peněz Eva Nováková z tiskového odboru ministerstva vnitra.

            Právě jeho Centrum zahraniční pomoci za rozdělování peněz zodpovídá. Potvrdil to za delegaci Evropské komise její mluvčí Dušan Ondrejička. Podle něj se za ně budou opravovat silnice, labské břehy a v Terezíně například hradby.

            Naposledy tedy přišly peníze pro majjitele rodinných domků v dubnu, kdy od ministerstva pro místní rozvoj dorazilo do povodňových kont 35 milionů korun. Bohužel jen v Ústí nad Labem a v Terezíně čeká na slíbené dotace od státu přes dvě stě rodin. Samotný Terezín eviduje dokonce přes čtyřicet žádostí o dotaci na opravy do výše dvou set tisíc už téměř jedenáct měsíců. Většina lidí proto sáhla na úspory, došlo na půjčky a řada z nich musela práce pro nedostatek peněz zastavit a každý den si uprostřed nenahozených místností, porůznu rozstrkaných zbytků nábytku a podobně připomíná, že vláda slíbila pomoc už téměř před rokem.

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 3.7.2003 / 3.7.2003 | Zveřejnit od-do: 3.7.2003-3.8.2003
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém