VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU „Autobusy dál trápí obce Podbořanska“
Vyšlo v Deníku Lučan dne 17. 3. 2005 (Aleš Kassal)
Text tohoto článku bohužel nenabídl čtenářům objektivní a vyvážené informace. Zajištění základní dopravní obslužnosti je jednou z nejdůležitějších kompetencí Ústeckého kraje, její naplňování se úzce dotýká všech obyvatel regionu a přesto autor neposkytl zástupcům kraje v celém textu prostor pro vyjádření jejich názorů. Celé vyznění textu tak nutně napadá práci krajského úřadu a je pro čtenáře z oblasti Podbořanska kvůli jednostrannému znění velmi znepokojivé. Proto je potřeba upozornit na základní fakta, která v textu chybí.
Rozsah základní dopravní obslužnosti stanovuje svým usnesením Zastupitelstvo Ústeckého kraje, a to v objemu kilometrů, které kraj u dopravců objedná, a finančních prostředků, které za tyto kilometry zaplatí. Při rozhodování zastupitelé vycházejí z podkladů připravených krajským odborem dopravy a silničního hospodářství dodaných obcemi a dopravci, a z výše finančního příspěvku uvolňovaného pro kraj ze státního rozpočtu. Státní příspěvek ovšem nepokrývá ztráty dopravců na všech spojích, a proto nemohou být do základní dopravní obslužnosti kraje zařazeny všechny spoje obsluhující obce. Skutečnost, že některé obce kraje si na dopravu připlácení a některé nikoliv, je způsobena rozdílnými přístupy bývalých Okresních úřadů. Čím více peněz dával okres, tím méně platily a dodnes obce platí a opačně. Podíl příspěvků obcí vznikl historicky různým podílem okresních úřadů na dotacích, je nerovnoměrný a bez pravidel. Tento systém, na který si stěžují i obce z Podbořanska, zatím nemohl být změněn, především kvůli silnému veřejnému tlaku obcí, jimž stávající systém hrazení základní dopravní obslužnosti vyhovuje.
Vzhledem k tomu, že v základní dopravní obslužnosti v kraji nedochází už od roku 2003 k výraznějším změnám, obce na Podbořansku jsou velmi dobře informovány o tom, které spoje a proč byly zařazeny mezi dotované v základní dopravní obslužnosti. Tu na Podbořansku zajišťují dvě přepravní společnosti a jejich služby doplňuje ještě třetí firma, která veřejnou autobusovou dopravu provozuje bez požadavku na dotace. Starostové zcela jistě vědí, že náklady na provoz autobusu se nijak výrazně neliší, jede-li vozidlo zpola nebo zcela obsazeno.
Vzhledem k tomu, že původní článek se dotýkal pověsti Ústeckého kraje a nebyla mu dáína možnost se k tématu vyjádřit, žádám o otištění textu tohoto dopisu, nebo jeho podstatné části.
Mgr. Romana Žatecká
tisková mluvčí Ústeckého kraje
Původní text:
Autobusy dál trápí obce Podbořanska
17.3.2005 Deník Lučan str. 15 Lounsko, Žatecko, Podbořansko
ALEŠ KASSAL Ústecký kraj
Podbořansko - Obecní úřady na Podbořansku se pozastavují nad tím, proč by měly z rozpočtů přispívat na ztrátovou autobusovou dopravu. Podle nich by měl základní dopravní obslužnost (DO) do školy, zaměstnání, na úřady, hradit stát prostřednictvím krajů. Budeme-li chtít něco navíc, tak si to zaplatíme, shodují se zástupci obcí.
Dosavadní systém se už zaběhl
Vynakládání peněz na autobusy, když je mohou použít na kulturu, sport, opravy chodníků a podobně, se jim příliš nezamlouvá. Obce ale přispívaly na základě už letité dohody ještě z dob existence Okresního úřadu Louny. Na podobnou solidaritu apeluje i krajský úřad, jenž se nyní DO zabývá. "My jsme tu měli po léta zavedený způsob, autobusy jezdily, lidé si na to zvykli. Potom se ale přistoupí ke změnám v rámci Ústeckého kraje a má se všecho šmahem škrtnout a začít znovu? To se nám moc nelíbí," shodli se čelní představitelé obcí v mikroregionu Podbořanska. Ve středních Čechách se peníze na linky dostaly právě k mikroregionům, jež nejlépe znají potřeby svých obyvatel. Tam si řekly, na které ztrátové spoje chtějí přispívat, a na které nikoli. Systém tam běží už dva roky.
"Nám nikdo ještě neřekl, které linky jsou základní a které už spadají mezi ostatní a svým způsobem nadstandardní. Máme jen platit. Ale nebudeme to my, obce tady na Podbořansku, Žatecku a Lounsku, kdo bude dávat peníze do velkého balíku a z něj pak v podstatě dotovat spoje někde třeba na Děčínsku," uvedla Libuše Moravčíková, starostka Vroutku a předsedkyně mikroregionu.
Menší konkurence, vyšší ceny
Obecní úřady se pozastavují nad tím, že krajský úřad po nich chce příspěvky na autobusy, zatímco někteří soukromí dopravci jezdí, aniž by byli dotovaní. "A ty tři firmy, jež přes nás jezdí, mají každá jinou cenu, byť jsou všechny dotované krajem. Tomu nerozumím," uvedl petrohradský starosta Jan Ritter. Právě Petrohrad situaci - a nejen kolem příspěvků na spoje, ale i na lékařskou pohotovost - sleduje s nevěřícným pohledem. Přispívat na dopravu se vzpírají i další obce. "Nerozumím třeba tomu, jak může být ztrátovým a dotovaným ranní spoj, který je přitom zaplněný," sdělil lubenecký starosta Bohumil Peterka.
Na Podbořansku spoje zajišťují především modré autobusy "ČSAD" a "zelené" Autobusové dopravy. Podle nově zaváděného systému by se dosavadní systém mohl celý pozměnit a někde by jezdil jen jeden dopravce. Obecním úřadům je takřka jedno, kdo to bude, obávají se ale dopadů. "Když jedna firma zmizí, zmenší se konkurenční prostředí a ceny jízdného půjdou nahoru. Třeba ne hned, ale postupně," obává se B. Peterka.
Z dalších obecních úřadů zaznívá, že pokud si žádné spoje samy neobjednají, nebudou na ně přispívat.
Foto popis| "Proč se připlácí na ranní spoj, který jezdí naplněný?" ptá se na schůzi Mikroregionu Podbořanska starosta Lubence Bohumil Peterka. Obcím vadí i další věci v dopravní obslužnosti.
Foto autor| Foto A. Kassal
Region|