Orientační nabídka


 

Vyjádření k článku "ČSAD Česká Lípa: Nová organizační struktura má přispět k lepšímu řízení a stabilizaci autobusové dopravy"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo na www.dopravak.cz dne 23.2.2007 (autor J.Chromá)
 

 
 

Vyjádření k článku „ČSAD Česká Lípa: Nová organizační struktura má přispět k lepšímu řízení a stabilizaci autobusové dopravy“

Vyšlo na www.dopravak.cz dne 23.2.2007 (autor J.Chromá)

 

Vyjádření:

Ústecký kraj neměl počátkem roku 2006 v úmyslu vypovědět svému někdejšímu smluvnímu partnerovi, společnosti Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. (DPÚK), smlouvu o závazku veřejné služby. Ve skutečnosti byla společnost již koncem roku 2005 oslovena a později vyzývána k dohodě nad uzavřením dodatku o úhradě prokazatelné ztráty pro rok 2006 k tehdy platné smlouvě. Byli to však představitelé DPÚK, a byl jím tehdy i Karel Havel, člen Dozorčí rady, kteří tuto dohodu vytrvale odmítali a neústupně trvali na navýšení plateb od kraje, za rozsah služeb v podstatě shodný ve srovnání s předchozím rokem, o více než 70%. Ústecký kraj tedy na toto „bezprecedentní“ zdražení služby nepřistoupil a smlouvu společnosti vypověděl. Naopak „bezprecedentního“ jednání se v tzv. autobusové krizi, vyvolané DPÚK, nikoli Ústeckým krajem, dopustil právě DPÚK, který, aniž by naplnil všechny zákonné podmínky, nechal počátkem srpna 2006 cestující čekat na zastávkách na více než 2100 autobusových spojů, které v rozporu s platnými licencemi a schválenými jízdními řády nevyjely. Neblahou úlohu sehrála v tomto období i společnost ČSAD Česká Lípa a.s., jenž, jako vítěz krajem vypsaného koncesního řízení z jara roku 2006, v posledních dnech měsíce července deklarovala svou připravenost převzít po DPÚK pravidelnou autobusovou linkovou dopravu. Fakticky ovšem, přes opakovaná veřejná ujišťování představitelů firmy o připravenosti dostát svým závazkům, jak z uzavřených smluv, tak i v průběhu četných jednání s Ústeckým krajem v období červenec – srpen 2006, se jejích autobusů cestující, i přes veřejně dané sliby, nedočkali. Byla to i tato firma, jejíž postupy vedly k dalšímu vyostřování sporu, jenž DPÚK, sesterská firma ČSAD Česká Lípa a.s., s Ústeckým krajem vedl. Fakta o úloze, jenž ČSAD Česká Lípa a.s. v událostech z loňského léta a podzimu sehrála ve střetu DPÚK s Ústeckým krajem, hovoří dostatečně výmluvně a nic na tom nezmění nyní, kdy je veřejná linková autobusová doprava v Ústeckém kraji stabilizována, výroky nového generálního ředitele ČSAD Česká Lípa a.s. Karla Havla v uveřejněném rozhovoru.

Zbývá však ještě jeden výrok Krala Havla na adresu krajské samosprávy, že: „..ne všude se setkáváme s podporou naší snahy o zmenšení negativního dopadu způsobeného dopravou na životní prostředí. Konkrétně mám na mysli Ústecký kraj, který dal svými kroky jasně najevo, že o ekologickou dopravu zájem nemá,“ který by měl být zasazen do rámce správného kontextu. Jméno Karla Havla i dalších představitelů DPÚK a ČSAD Česká Lípa a.s. nalezneme v ustavujících dokumentech společnosti EKOBUS a.s., hlavního dodavatele autobusů s ekologickým pohonem obou dopravních společností. Stačí již připomenout, že více než 70% navýšení ceny v roce 2006 DPÚK po Ústeckém kraji požadoval kvůli příspěvku na obnovu vozového parku. A které autobusy DPÚK i ČSAD Česká Lípa a.s. prezentují jako „ekologické“? Ústecký kraj prokazatelně není proti ekologicky šetrné autobusové dopravě. Naopak, ve smlouvách, jenž uzavírá s novými dopravci do roku 2014, se firmy zavazují mimo jiné k takovému postupnému obnovování vozového parku, aby jeho stáří do 24 měsíců nepřekračovalo hranici osmi let.

 

Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení tiskových informací

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 788

janacik.f@kr-ustecky.cz

 

Původní text:

ČSAD Česká Lípa: Nová organizační struktura má přispět k lepšímu řízení a stabilizaci autobusové dopravy

23.2.2007    Dopravák    str. 1   Titulní strana

    J. CHROMÁ    Ústecký kraj   

V návaznosti na změny, které proběhly začátkem letošního roku v ČSAD Česká Lípa a.s. a o nichž jsme v krátkosti informovali v minulém čísle (viz Dopravák č. 2), jsme požádali o rozhovor nového předsedu představenstva a ředitele společnosti pana KARLA HAVLA:

 

* Pane řediteli, co je podstatou nové organizační struktury vaší firmy a proč jste k ní přistoupili?

 

            “V rámci nové organizační struktury ČSAD Česká Lípa a.s., o které rozhodla na svém prosincovém jednání dozorčí rada společnosti, bylo k 1. lednu 2007 teritorium naší působnosti rozděleno na čtyři oblasti. První z oblastí je Českolipsko, dále jsou do společnosti začleněny jednotlivé regiony Ústeckého kraje. A to konkrétně oblast Lounska, Litvínovska a Litoměřicka. V rámci zmíněných oblastí bylo vytvořeno celkem deset provozoven. Uvedené změny by měly přispět ke zlepšení a zefektivnění řízení, k pružnější organizaci a v neposlední řadě i ke stabilizaci naší společností provozované autobusové dopravy. Po loňském bezprecedentním vypovězení smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě Dopravnímu podniku Ústeckého kraje a.s. (DPÚK) ze strany Ústeckého kraje a složitých a celostátně medializovaných událostech, v situaci kdy kraj vzdorovitě upřednostnil nezákonnou a nefunkční příležitostnou dopravu (od 9. 9. 2006) před plně personálně, technicky i organizačně připra

Pokračování na str. 2

 

Dokončení ze str. 1

venou ČSAD Česká Lípa a.s., bylo nutné následně přikročit k celé řadě tvrdých a nepopulárních opatření, a to zejména v personální oblasti. Ale jak znovu opakuji, do této situace jsme se nedostali vlastní vinou.”

 

* Přesto se vám jako vedení podařilo prý splnit veřejně proklamovaný slib a zajistit práci pro všechny řidiče, které ČSAD Česká Lípa převzalo z DPÚK...

 

            “V současné době máme v pracovním úvazku 220 těchto řidičů. Pro zbývající zhruba stovku jsme zajistili práci v dopravních firmách, které se v dopravní obslužnosti Ústeckého kraje “objevily”. Jedná se například o společnosti ZDAR, Dopravní podnik města Teplice a řadu jiných. Musím říci, že jsme o možnostech zaměstnání našich lidí u těchto dopravců intenzivně jednali, protože jejich další profesní uplatnění nám rozhodně nebylo a není lhostejné. Samozřejmě jsme dostáli také všem závazkům, které vyplynuly z kolektivní smlouvy či Zákoníku práce, jako je například výpovědní doba či vyplacení odstupného. Za tyto závazky společnost zaplatila řádově 13 milionů korun. Pro úplnost bych dodal, že k dnešnímu dni má společnost ČSAD Česká Lípa a.s. celkem 425 zaměstnanců, z nichž je 355 řidičů, kteří zajišťují linkovou či smluvní dopravu.”

 

* Můžete uvést i základní charakteristiku vaší dopravní činnosti?

 

            “Hlavní naší činností je samozřejmě veřejná linková doprava v závazku veřejné služby, a to především na Českolipsku, kde v rámci smlouvy s Libereckým krajem zajišťujeme dopravní obslužnost v rozsahu čtyř milionů ujetých kilometrů za rok. Smluvní vztahy na základní dopravní obslužnost máme i se Středočeským a Karlovarským krajem. A nadále zajišťujeme městskou dopravu v celé řadě severočeských měst. Zabezpečujeme také dálkovou dopravu, která je tvořena převážně autobusovými linkami z různých míst severočeského a Libereckého kraje do Prahy. Na těchto linkách máme nasazeno několik desítek vozidel.”

 

* Vaše společnost patřila spolu s DPÚK k hlavním iniciátorům zavádění alternativních pohonů do veřejné dopravy v rámci České republiky. Pokračujete v těchto snahách?

 

            “V současnosti provozujeme 80 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Tak například v České Lípě máme 21 těchto vozidel a vlastní mobilní plnicí stanici CNG, která se plně osvědčila a proto plánujeme v blízké době pořízení další. Ekologické, k životnímu prostředí šetrné Ekobusy mohou naši cestující využívat rovněž i v oblastech, jako je například Kadaňsko, ve městech Louny či Roudnice nad Labem a dalších. Samozřejmě, že chceme v tomto nastoupeném trendu pokračovat, a to i přes to, že ne všude se setkáváme s podporou naší snahy o zmenšení negativního dopadu způsobeného dopravou na životní prostředí. Konkrétně mám na mysli Ústecký kraj, který dal svými kroky jasně najevo, že o ekologickou dopravu zájem nemá. Přestože měl de facto převážnou část základní dopravní obslužnosti zajišťovanou moderními vozidly s pohonem na CNG s emisními parametry na hranici normy EURO 5, upřednostnil ve výběrovém řízení dopravní firmy s přestárlými a neekologickými autobusy. Opačný přístup můžeme zaznamenat v Libereckém kraji, v němž stoupá počet dopravců, kteří si pořizují autobusy s pohonem na zemní plyn. Jak z řečeného vyplývá, tak jistě není překvapujícím sdělením, že naše společnost v rámci obnovy vozového parku předpokládá pro letošní rok nákup čtyř autobusů, které budou, jak jinak, poháněné stlačeným zemním plynem.”

 

* Děkuji za rozhovor

 

Foto popis| Společnost ČSAD Česká Lípa provozuje na osmdesát autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn - na horním snímku je při odjezdu ze zastávky zachycen Ekobus CN12. K zajištění autobusové dopravy využívá samozřejmě i jiné typy vozidel, jako například midibus Ford Transit (viz vlevo záběr z autobusového nádraží v České Lípě).

Foto autor| Foto: mak

 

Foto popis| * ČSAD Česká Lípa zajišťuje především dopravní obsluhu regionu - na snímku autobusové nádraží v Novém Boru.

Foto autor| Foto: J. Chromá

 

Foto popis| Pro plnění autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn má společnost ČSAD v České Lípě k dispozici vlastní mobilní plnicí stanici CNG, ke které by v blízké době měla přibýt další.

Foto autor| Foto: archiv ČSAD

 

Foto popis| KAREL HAVEL (roč. 1946) - nový předseda představenstva a ředitel společnosti ČSAD Česká Lípa a.s., působí ve veřejné silniční dopravě téměř čtyři desítky let. V roce 1968 začínal jako řidič autobusu, poté prošel různými technickohospodářskými funkcemi a v letech 1993-2004 byl předsedou představenstva a generálním ředitelem ČSAD BUS Ústí nad Labem a.s. Po rozdělení společnosti byl jmenován prezidentem nástupnických společností DPÚK a ČSAD Česká Lípa, byl rovněž členem jejich dozorčích rad. Tradičně zastává přední funkce v profesních sdruženích, jako je např. Svaz dopravy či ČESMAD BOHEMIA.

Foto autor| (Foto: J. Chromá)

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 1.3.2007 / 1.3.2007 | Zveřejnit od-do: 1.3.2007-1.4.2007
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém