Orientační nabídka


 

VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU "Kdo nese vinu za to, že mohou zmizet desítky spojů do malých obcí?"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo v MFD dne 25.4.2005 (autor Petr Šťáhlavský, tiskový mluvči ČD)
 

 
 

VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU „Kdo nese vinu za to, že mohou zmizet desítky spojů do malých obcí?“

Vyšlo v MFD dne 25.4.2005 (autor Petr Šťáhlavský, tiskový mluvči ČD)

 

Považuji za nutné vyjádřit se k textu Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího Českých drah, který MFDnes – Severní Čechy  otiskla 25. dubna. Ačkoli šlo o reakci na dopis čtenáře, který oslovil představitele krajské samosprávy, nedostal kraj prostor, aby prezentoval svůj názor.

Předně je nutné zdůraznit, že dopravu na železničních tratích v Ústeckém kraji chtějí rušit České dráhy, nikoliv Ústecký kraj. Navrhnout zrušení tratí je plně v kompetenci Českých drah a schválení tohoto kroku přísluší Drážnímu úřadu. Ústecký kraj nebude v žádném případě s rušením tratí souhlasit a o tomto stanovisku jsou zástupci drah informováni. Chceme, aby se občané dostali do práce a děti do škol.

Na zajištění rozsahu celého jízdního řádu požadují dráhy 453 milionů korun, to je podle jejich podkladů 75 % odhadované ztráty pro tento rok. Zdůrazňuji pojem odhad - to skutečně není podklad pro to, abych mohl kraj zaplatit takovou částkou. Když ovšem zastupitelé rozhodli o tom, že nabídnou drahám tři čtvrtiny z jejich požadavku, 335 milionů korun, České dráhy odpověděly plánovaným zastavením dopravy na dvou třetinách tratí v regionu – takové chování není možné označit jinak než jako vydírání. Dráhy si tak opravdu berou občany jako rukojmí a chtějí donutit kraj, aby hradil jejich ztrátové hospodaření jako tomu bylo v minulosti.

Pokud si České dráhy podle slov svého mluvčího uvědomují důležitost zachování železniční dopravy v kraji, měly by zvážit svůj záměr rušit dopravu na některých tratích. V případě, že se jednostranně rozhodnou tratě zrušit, je Ústecký kraj připraven zajistit dopravu občanů v těchto úsecích autobusy. Za polovinu peněz, které žádají dráhy může kraj zajistit stejný rozsah dopravy. Pokud dráhy dopravu na některých tratích zruší, vykopou si vlastní hrob. Jestliže  kraj náhradní železniční dopravu autobusy, které dopraví občany do práce, do škol a všude, kam potřebují, možná to zajistí komfortněji a za daleko méně peněz, než to dnes dělají dráhy.

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 

 

 

Kdo nese vinu za to, že mohou zmizet desítky spojů do malých obcí?

25.4.2005    Mladá fronta DNES    str. 4    Severní Čechy

Petr Šťáhlavský    Ústecký kraj   

Názory čtenářů

Na čem kraji záleží?

 

Dočetl jsem se, že se v Ústeckém kraji chystá rušení vlaků. Je to zvláštní, když vlaky přestanou jezdit tam, kde nic jiného nejezdí a kde proto, aby člověk mohl dojet do zaměstnání, je vlak naprosto rozhodující.

            Nerozumím tomu, jak se účtuje provoz na železnici, ale je mi jasné, že když kraj dá letos na dopravu o 100 milionů méně tak se to někde projevit musí. Kam ty peníze zmizely? Co za ně dostane občan Ústeckého kraje a volič? Není zajištění dopravy pro obyčejné lidi tou největší prioritou pro naše volené zastupitele na krajských úřadech? A ne každý má auto, a tak dobře placené místo, aby si mohl dovolit jezdit každý den několik desítek kilometrů sem a tam a většinu výplaty vypálil v benzínu do již tak dost zkoušeného ovzduší.

            Pane hejtmane, doufám, že zvítězí zdravý rozum a nenecháte nás napospas odříznuté od okolního světa - jenom díky tomu, aby se za ušetřené miliony postavilo někde něco, co je možná více vidět a přinese více hlasů.

 

Jakub Málek, Hrob

 

Stanovisko Drah

 

Chtěl bych zdůraznit, že:

 

- vlaky bude rušit kraj, který má ze zákona odpovědnost v rozhodnutí o dopravní obslužnosti a je v roli zákazníka, tedy toho, kdo nakupuje (objednává), nebo naopak nenakupuje (neobjednává) služby u různých dopravních společností, o rušení spojů nemohou dokonce ani ČD rozhodnout, protože neznají záměr kraje a jeho objednávku vůči jiným dopravcům (železničním, autobusovým), my jsme připraveni dodat služby podle rozsahu, který si kraj objedná a řádně uhradí, jako dodavatel objednaných služeb tak ani nemůžeme logicky nic objednaného a zaplaceného rušit;

 

- pokud jde o financování a prokazování ztráty, ČD postupují plně v souladu s platnou legislativou a prokazují ztrátu v souladu se zákony a tak, jak je to obvyklé u železničních podniků v zahraničí, např. v Rakousku. ČD nikoho nevydírají, pouze žádají úhradu svých prokazatelných nákladů a to dokonce bez přiměřeného zisku, na který mají ze zákona nárok.

 

- plná odpovědnost za zajištění dopravní obslužnosti na železnici (objednávka, rušení spojů atd.) i všeobecně je na kraji, ČD tak nemohou a nemají ani možnost brát si občany Ústeckého kraje za rukojmí, jak tvrdí hejtman Šulc, neboť jsme jen jedním z mnoha dopravců, který působí na železnici a při dopravní obslužnosti kraje, spíše to hovoří o neochotě regionální samosprávy a jeho představitelů převzít odpovědnost za svá rozhodnutí o zajištění dopravní obslužnosti regionu, neschopnosti kraje dobře organizovat regionální dopravní obslužnost a návaznost jednotlivých systémů včetně budováni integrovaného dopravního systému zahrnující MHD, veřejnou autobusovou a železniční dopravu;

 

- ČD kraji předložily řádné a standardní kalkulace, tedy předpokládanou výši prokazatelné ztráty, kterou náležitě po realizování služby také vyúčtují, jako při běžném obchodu;

 

- ČD odmítají nařčení kraje a hejtmana Šulce, odpovědnost za dopravní obslužnost a volbu dopravního systému má kraj, ten také rozhodne o tom, zda se vlaky na 22 tratích zastaví nebo ne, ČD mohou nabídnout jen příslušné služby a jako každá společnost nabízející své služby a ucházející se o veřejnou zakázku musí předkládat své nabídky podle přání zadavatele, tedy kraje, v oblasti nabídky služeb v osobní regionální dopravě ČD v loňském roce své náklady razantně snížily řádově o stovky milionů korun a neúčtují si přiměřený zisk, na který mají dle zákona nárok.

 

- kraj tak nese plnou odpovědnost za případné zastavení dopravy včetně všech možných následků

 

(redakčně kráceno)

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 27.4.2005 / 17.7.2006 | Zveřejnit do: 27.5.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém