Orientační nabídka


 

Vyjádření k článku "Konec jedné podřipské lokálky"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo v Libochovických novinách dne 27.1.2007 (autor Tomáš Černý)
 

 
 

Vyjádření k článku „Konec jedné podřipské lokálky“

Vyšlo v Libochovických novinách dne 27.1.2007 (autor Tomáš Černý)

 

Vyjádření:

Vážený pane Černý, Ústecký kraj a ani Krajský úřad Ústeckého kraje nejsou vlastníky žádné z železničních tratí v regionu. Nemohou tudíž rozhodovat o jejich rušení, nebo naopak o jejich zavádění nebo obnově. Je tedy zjevné, že neobjednáním spojů Ústecký kraj tratě neruší a také nevytváří, jak se snažíte prokázat, podmínky pro jejich „zánik“. Už jen proto, že trať mohou využít například jiní osobní dopravci nebo také nákladní doprava, pokud o ni bude v regionu zájem. V ČR již provozují osobní i nákladní dopravu jiní dopravci než České dráhy.

            Skutečně byste přivítal, kdyby volení krajští zastupitelé hlasovali pro mrhání penězi z krajského rozpočtu jen proto, aby se po historické trati, která se jedno století vine nádhernou krajinou, proháněly prázdné osobní vlaky? Kde náklady na jízdu jednoho cestujícího, a podle zjišťování Českých drah byste je v jednom spoji mezi Libochovicemi a Straškovem průměrně spočítal na prstech jedné ruky, dosahovaly téměř 39 tisíc korun hrazených z peněz vybraných na daních nás všech? Pokud ano, jedná se o přání v kategorii nesplnitelných. Ústecký kraj je ze zákona povinen řádně a účelně hospodařit se svěřenými finančními prostředky. Tedy i s penězi, směřujícími do zajištění základní dopravní obslužnosti území veřejnou dopravou.

Smiřme se s časem, jehož pověstný zub tak neúnavně rozhlodává vše z počátku progresivní a nové, zkrátka s faktem, že trať po 99 letech morálně dožila. V úseku Straškov – Libochovice, kde nebyla objednána Ústeckým krajem osobní vlaková doprava, trať vede napříč přepravními proudy současnosti. Pro cestující, dojíždějící do zaměstnání nebo na nákupy, již není zajímavá a tak ji nevyužívají. Zde hledejme důvod, proč krajští zastupitelé hlasovali tak, jak jim to zákon ukládá. V opačném případě, kdyby vlaky jezdily obsazené, bychom přece polemiku nevedli. Shodneme se snad, že my všichni máme rádi služby na úrovni. Jestliže má pekař v nové provozovně křupavější housky a prodává-li je o deset haléřů levněji, stará pekárna ve stejné ulici brzy zatáhne rolety. S cestováním je to podobné, než by se cestující plahočili na kilometr vzdálenou vlakovou zastávku, nasednou v obci na autobus a dojedou do cíle určení kratší cestou a dříve.

Vaše argumentace je velmi vratká. Údaje, které poskytl dopravce krajským zastupitelům se s vašimi, od drážního úřadu, jak píšete, rozcházejí. Na trati č.95 vykázaly České dráhy náklady na jeden vlkm ve výši 57 korun, jedny z nejvyšších v našem kraji. A to určitě nezapočítávaly práci policie nebo zdravotních záchranářů. Čili, zjištění Českých drah jistě muselo být pro krajské zastupitele dalším argumentem, aby hlasovali o hospodárnějších výdajích z krajské pokladny, nemyslíte?

Nikdo nezpochybňuje vaše právo vyjádřit své rozladění nad rozhodnutím, které vám, z jakýchkoliv pohnutek, není příjemné. Je ale značně neseriózní podepřít kriticky míněný článek značně vyčpělými frázemi o zastupitelích a automobilech. Jistě, krajští radní a hejtman mají k dispozici automobily, jejichž provoz hradí krajský úřad. Tuto zdánlivou výhodu ale nemá všech 55 krajských zastupitelů, jak se snažíte čtenářům namluvit. Ti jezdí za prací za své. A myslíte si, že by jedenáctičlenná krajská rada mohla stihnout práci, kterou jí zastupitelstvo pověřilo, kdyby bylo odkázáno na veřejnou dopravu? Pokud jste však stoupencem jiného správního uspořádání země, než to, které tu v současnosti máme, kupříkladu monarchie, pak vás asi nepřesvědčím. Mohu vás ale ujistit, že hejtmanovo rozhodnutí, podpořené hlasováním krajských zastupitelů, má u veřejnosti velmi širokou podporu. Od každého, kdo zná cenu vydělaných peněz a pravidla prostého domácího hospodaření. Tedy nezadlužovat se nebo neutrácet za to, co nutně nepotřebujeme. A kdo potřebuje prázdné vlaky?

 

Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení tiskových informací

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 788

janacik.f@kr-ustecky.cz

 

Původní text:

 

Konec jedné podřipské lokálky

Ty nám to pěkně v tom Ústí vyvedli,“ ozval by se novodobý Bretschneider, bohužel Hašek je již po smrti a Švejk z hrobu nevstane. Takže co nám ti zastupitelé v Ústí vyvedli? V klidu a pokoji nechali zesnout 99 letou trať Libochovice - Straškov, která se bohužel v plné síle ani té slavné stovky nedočkala. Její počátek, jak bylo již v LN uveřejněno v článcích o železnici, byl v roce 1898, kdy vznikaly první úvahy, a dokončena byla 13.10.1907. Tato trať vznikla původně především pro potřeby cukrovarů a svozu řepy, přepravy vápence, uhlí a v neposlední řadě i jako spojnice měst vyššího řádu, Libochovic, Straškova a hlavně v době, kdy Libochovice přestávají být okresem a pravomoc okresu přechází na Roudnici n.L., stává se tato trať jedinou možností, jak se dostat na úřady. Během let se mění potřeba této tratě od původní potřeby přes rozvoj průmyslu v Budyni n.O., rozvoj učňovského školství ve Mšeně Lázních, dojíždění za prací, do škol.

     Od 80. let nad ní začal viset Damoklův meč, a jenom význam pro tehdejší Varšavskou smlouvu, jako odklonou trať mezi severem a Prahou, ji držel nad vodou. Až v roce 1986 zahájila Traťová distance Kralupy generální (byť v omezeném rozsahu) rekonstrukci trati. Od 1. 7. 1987 byla znovu zahájena vlaková doprava, i když v rozsahu menším než dříve. Od roku 1990 se i na zdejší lokálce objevila snaha o úspory a začalo se s racionalizací, šetří se na vlacích i zaměstnancích. Přesto byla tato trať udržována v dobrém stavu a letos tu bylo proinvestováno několik milionů. Toto je však záležitostí drážního úřadu jako takového, ten je povinen udržovat provozované tratě v řádném stavu.

     Tato trať tedy od 10.12.2006 není zrušena, pouze krajský úřad si neobjednal dopravu na této trati. Což přeloženo znamená výhledově to samé. Pokud se podíváme na ekonomiku dopravy na této trati, lze konstatovat, že 1 vlkm v úseku Libochovice - Straškov je podle sdělení drážního úřadu na 49 Kč, autobus stojí na 1 km v průměru 35,-Kč. K tomu je však třeba připočítat údržbu silnic, službu policie, škodu při nehodách a jiné náklady. Toto vše si však autobusová doprava nehradí, tyto částky hradíme my občané, ať jedeme vlakem po trati, nebo osobním automobilem. Takže pokud sečteme všechny náklady autobusové dopravy, dostáváme se zhruba na stejnou částku. Dále je třeba vzít v úvahu i ekologické dopady a v neposlední řadě i to, že tato dráha je jistou alternativou při povodních, kdy průjezdnost silnice u Břežan je nulová.

Co tedy se dělo v městských zastupitelstvech dotčených obcí? Na záchranu této dráhy se dohodli starostové obcí a vznikly tu i občanské iniciativy. Uskutečnilo se několik setkání starostů a ti zhruba od září jednají s Krajským úřadem v Ústí nad Labem, který je objednatelem osobní dopravy.

    Starosta Budyně Ing. Petr Medáček, CSc., byl pověřen ostatními starosty o celé věci jednat s KÚ, se zástupcem hejtmana a radním pro dopravu. Přes veškerá intenzivní jednání krajský úřad neustoupil a odhlasoval pozastavení osobní dopravy na této trati. Při dalších jednáních se již zástupce kraje zaobíral náhradní autobusovou dopravou, kdy si vyslechl požadavky obcí, ale jak se zdá, nebude většina očekávání naplněna a doprava v některých obcích, které mají tu smůlu, že neleží na spojnici Libochovice - Roudnice, bude vskutku minimální. No, vždyť se nic neděje, jak prohlásil pán hejtman v minulých letech, přece nebude dotovat dopravu pro pár důchodců, kteří jedou na houby. A krajští zastupitelé, no ti mají přece auta, proč by používali veřejnou dopravu?

    Takže co by na to řekl Švejk: „Jo holenkové, jaké zástupce jste si do kraje zvolili sami, tak vás zastupují.“ Ano, je třeba si uvědomit, že zvolení zástupci mají zastupovat především zájmy lidí, kteří je zvolili, a až potom zájmy stranické. Je přece jejich hlavní náplní lobovat za okrsek, za který byli zvoleni, a znát požadavky občanů, vždyť za to berou nemalý plat, který tvoříme všichni svými daněmi.

Takže až půjdete, přátelé, příští rok na podzim volit krajské zastupitele, ptejte se především, co kdo udělal, a potom teprve vybírejte. A jak to zjistit? No přece na internetu na stránkách krajského úřadu se dozvíte, kdo a jak vystupuje a stará se a kdo sedí a jen se rozhlíží.

    Takže 9.12.2006 jsme se rozloučili s dalším úsekem ekologické dopravy, a jak by řekl smuteční řečník, čest její památce!

 

Tomáš Černý

 

 

 

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 23.2.2007 / 23.2.2007 | Zveřejnit od-do: 23.2.2007-23.3.2007
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém