Orientační nabídka


 

VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU "Občan Miroslav Hudec k reakci hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo v DB Českolipsko dne 7.7. 2005 (autor PhDr. Miroslav Hudec)
 

 
 

VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU „Občan Miroslav Hudec k reakci hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce“

Vyšlo v Denících Bohemia Českolipsko dne 7. července 2005 (autor Miroslav Hudec)

 

Vyjádření hejtmana Jiřího Šulce:

 

„Jistěže že jsem schopen přijmout kritiku, pokud jde opravdu k jádru problému a nezneužívá nadsazených tvrzení. Jsem přesvědčen, že do práce se občané našeho kraje dopraví i v odpoledních nebo nočních hodinách. Základ celého problému je, že teto stát vychoval generace lidí, zvyklých na stát ochranitelský, řešící jejich problémy bez dostatečné míry jejich vlastní angažovanosti. Samospráva Ústeckého kraje, tedy krajské zastupitelstvo, se přiklonilo k názoru, že je potřeba začít řešit ekonomicky neúnosné náklady státem, resp. akciovou společností v majetku státu, provozované osobní železniční dopravy a hledat varianty ekonomicky výhodnější pro početnější skupinu obyvatel. Místo drahého vlaku se jako východisko v současné situaci jeví levný, pružný a ekologický autobus či minibus. I když mi pan Hudec bude asi jen stěží věřit, cestování vlakem se mi docela líbí a využívám ho, ale současný stav reprezentovaný postojem Českých drah, a.s. bohužel podle mého mínění nepatří do 21století - nikde v Evropě nejezdí prázdné vlaky dotované z veřejných financí! Při rozhodování o požadavcích Českých drah, a.s., které trvaly na vyplacení bezmála půl miliardové dotace bez doložení přiřaditelných nákladů bylo potřeba začít jednat. Ústecký kraj nakonec neobjednal jiné vlaky, než jaké mu jejich provozovatel -  tedy České dráhy a.s., označily za nevyužívané! Pisatel naznačuje, že působil v samosprávných orgánech – jistě tedy potřebnou legislativu dostatečně zná a nepochybuje o tom, že kraj, obdobně jako obec, představuje veřejnoprávní korporaci, která je ze zákona povinna hájit pouze veřejné zájmy a hospodařit se svěřenými finančními prostředky účelně a hospodárně. To se ale neslučuje se soukromými zájmy pana Hudce - svůj řízek s pivem k obědu by si měl zaplatit tak jako všichni ostatní sám, neměli bychom mu je platit my ostatní. I veřejný zájem má své hranice.“

 

 

Původní text:

Občan Miroslav Hudec k reakci hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce

7.7.2005    Českolipský deník    str. 19   Českolipsko

Ústecký kraj

 

Nedobře reagoval pan hejtman na mou kritiku nepromyšleného rušení vlakových spojů. Snad se nemýlím, domnívaje se, že úlohy vládnoucích a ovládaných jsou v demokracii vyváženy tak, aby se pokud možno zabránilo zneužití moci. Pan hejtman, volený zástupce občanů, dostal od nich mandát vládnout na určitém území po určité časové období. Občané, avšak nejen jeho přímí voliči, mají právo (svým způsobem vlastně i povinnost) to vládnutí průběžně hodnotit. A podle toho, jak jsou spokojeni, buď chválit, nebo kritizovat. Já spokojen nejsem, s tím rušením vlaků rozhodně ne. Tedy zcela přirozeně kritizuji. Je na panu hejtmanovi, chce-li, nebo nechce-li si tu kritiku vzít k srdci. Ale rozhodně by neměl obě role zaměňovat, vybírat si z obou to lepší ve snaze získat výhodu, jež mu nenáleží.

Subjektivně jistě může být přesvědčen, že rozhodl správně. Pak ovšem nechápu, proč se schovává za krajské zastupitelstvo. Jistěže má jen jeden hlas. Jako každý hejtman či starosta. Ale jako každý hejtman či starosta zpravidla prosadí, co prosadit potřebuje. Taková je alespoň moje zkušenost z dvanácti let práce v zastupitelských sborech. On je představitel kraje, on nese politickou odpovědnost. Je přesvědčen, že zrušením vlakových spojů ušetřil. Dokonce tak prý musil učinit, aby vyhověl zákonu. Všichni ostatní hejtmani kromě hradeckého, kteří nerušili nic, tedy zákon porušili? Námitku, že ostatně spoje nerušil, že na ně jen nedal peníze, snad ani nebudu komentovat.

            Ostatně celá ta obhajoba je lichá. Nikdo mě nepřesvědčí, že nešlo o šetření na nepravém místě, že neublížilo mnoha lidem, že jim nezkomplikovalo život, že nejednoho nedostalo do neřešitelné situace. Nejde jen o tu mírnou nadsázku, že o večerech a o víkendech teď musí lidé bez aut sedět doma, že se nedostanou za sportem, kulturou, za rekreací. Myslel pan hejtman třeba na to, že někteří lidé pracují také v odpoledních směnách a domů se vracejí až po desáté večer a jiní že mají práci i o víkendových dnech? A to že už nepatří do základní dopravní obslužnosti, za níž kraj zodpovídá? Zjišťoval někdo, kolik lidí takto přišlo nebo přijde o práci a bude muset spoléhat na podporu v nezaměstnanosti? A co třeba důsledky pro silniční dopravu? Dnes a denně se přesvědčujeme, že silnice (včetně nových dálnic) jsou čím dál ucpanější, už se tam víc stojí, než jezdí, jeden malér za druhým, černá kronika Zelené vlny je snad nejfrekventovanější rozhlasový pořad. A co až na tyto kolabující silnice zažene takováto dopravní politika další stovky řidičů, kterým prostě nic jiného nezbude? Až zase vzrostou počty nehod, mrtvých, až zase o nějaké ty desítky, stovky miliónů stoupnou škody? Tohle že se nazývá hospodárným a efektivním zacházením s penězi?

            A že se služby Českých drah dotují z veřejných rozpočtů, z peněz daňových poplatníků, i těch, co vlakem nejezdí? To ano, stejně tak jako se zdravotní péče platí i ze zdravotního pojištění lidí, kteří v životě nestonali. Stejně jako se údržba a výstavba silnic financuje i z peněz těch, co nemají auto. Stejně jako se na podporu v nezaměstnanosti využívají i příspěvky lidí, kteří nebyli a nejsou nezaměstnaní, a kdyby náhodou o práci přišli, tak si sami bez podpory najdou jinou. Stejně jako výstavba mnohdy luxusních sportovních zařízení jde i z prostředků lidí, kteří ta sportoviště v životě nevyužijí. A dalo by se pokračovat skoro donekonečna. Nevěřím, že by pan hejtman nevěděl věc tak samozřejmou a základní, že bez uvedené vzájemnosti a podpory jedněch druhými by moderní společnost vůbec nemohla existovat.

            Chápu, že kritika, zvláště kritika veřejná a kritika na tělo, může být politikovi nepříjemná. A tady asi zasáhla velmi citlivě, soudě alespoň z celkového ladění odpovědi, nadužívající laciného, emotivního slova demagogie, o to razantnějšího, o to více stigmatizujícího, oč neurčitější obsah má. Soudě z uvádění seriózně se tvářících čísel výdajů, které však bez dalších souvislostí (a ty uvedeny nejsou) vytvářejí zkreslený, třebaže velmi sugestivní obraz skutečnosti. Soudě z tendence usnadňovat si řešení kritizovaných problémů zpochybňováním kritiky a kritizujícího.

            Povolání politika patří mezi povolání rizikové. Vyžaduje kromě řady jiných předpokladů dobré nervy, přehled a nadhled. A velejemný cit pro to, co jsem už zmínil výše, totiž pro to, kde jsou hranice jeho role.

 

Region| Severní Čechy

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 13.7.2005 / 19.7.2005 | Zveřejnit od-do: 13.7.2005-13.8.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém