VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU „Reakce na glosu ČD = vyděrači“
Vyšlo v MFD dne 22.4.2005 (autor Petr Šťáhlavský, tiskový mluvči ČD)
Považuji za nutné reagovat na dopis Petra Šťáhlavského, tiskového mluvčího Českých drah, který MFDnes – Severní Čechy otiskla 22. dubna. Tento dopis zcela opomíjí některá zásadní fakta.
Předně je nutné zdůraznit, že dopravu na železničních tratích v Ústeckém kraji chtějí rušit České dráhy, nikoliv Ústecký kraj. Navrhnout zrušení tratí je plně v kompetenci Českých drah a schválení tohoto kroku přísluší Drážnímu úřadu. Ústecký kraj nebude v žádném případě s rušením tratí souhlasit a o tomto stanovisku jsou zástupci drah informováni! Chceme, aby se občané dostali do práce a děti do škol.
Na zajištění rozsahu celého jízdního řádu požadují dráhy 453 milionů korun, to je podle jejich podkladů 75 % odhadované ztráty pro tento rok. Zdůrazňuji pojem odhad - to skutečně není podklad pro to, aby kraj mohl zaplatit takovou částkou. Když ovšem zastupitelé rozhodli o tom, že nabídnou drahám tři čtvrtiny z jejich požadavku, 335 milionů korun, České dráhy odpověděly plánovaným zastavením dopravy na dvou třetinách tratí v regionu – takové chování není možné označit jinak než jako vydírání.
Pokud si České dráhy podle slov svého mluvčího uvědomují důležitost zachování železniční dopravy v kraji, měly by zvážit svůj záměr rušit dopravu na některých tratích. V případě, že se jednostranně rozhodnou tratě zrušit, je Ústecký kraj připraven zajistit dopravu občanů v těchto úsecích autobusy. Za polovinu peněz, které žádají dráhy, může kraj zajistit stejný rozsah dopravy. Pokud dráhy dopravu na některých tratích zruší vykopou si vlastní hrob. Jestliže kraj náhradní železniční dopravu autobusy, které dopraví občany do práce, do škol a všude, kam potřebují, možná to zajistí komfortněji a za daleko méně peněz, než to dnes dělají dráhy.
Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz
původní text :
Reakce na glosu ČD = vyděrači
22.4.2005 Mladá fronta DNES str. 3 Severní Čech Petr Šťáhlavský
Z vašich dopisů
Komentář (autor Jan Veselý, uveřejněno 21. 4. - pozn. red) je sice velmi úderný, ale závěry, ke kterým dochazíte, úplně mylné. České dráhy nechtějí po kraji peníze proto, že je dostávaly v minulosti. České dráhy -stejně jako jiné společnosti -prodávají určité zboží - tedy osobní dopravu - a kraj jako zákazník se rozhoduje, "kolik" osobní dopravy pro své obyvatele nakoupí. Je plným právem a zodpovědností představitelů kraje říci, kolik vlaků pro své občany objednají, a na kterých tratích, kolikrát denně budou tyto vlaky jezdit.
Je absurdní říkat, že České dráhy drží cestující jako rukojmí. Každý ujetý kilometr každého vlaku něco stojí a někdo jej musí zaplatit: zákon to definuje jasně - jednu část cestující zakoupením jízdenky, druhou část kraj ze svého rozpočtu. Žádné jiné peníze pro financování železniční osobní dopravy České dráhy nemají.
Je to úplně stejné, jako když se rodina rozhoduje, kolik peněz ze svého rozpočtu dá na provoz svého osobního vozu a jak často s ním vyjede z garáže.
Chtěl bych zdůraznit, že České dráhy jsou připraveny zajišťovat rozsah spojení, kterým plně uspokojí poptávku ze strany obyvatel Ústeckého kraje. Uvědomujeme si, jak je zachování železniční dopravy v Ústeckém kraji důležité.
České dráhy učinily maximum pro to, aby kraji poskytly veškeré údaje, které dokládají financování železniční dopravy do nejmenších detailů. Kraj tak má k dispozici přesný rozpis ekonomiky železničního provozu na veškerých požadovaných traťových úsecích. Není pravda, že zástupci kraje říkali, že nedostali potřebné informace.
Skutečný problém je, že zastupitelstvo Ústeckého kraje už na začátku jednání vstupovalo se zcela nepřiměřenou částkou na financování železniční dopravy. Ta byla původně oproti minulosti poloviční a je logické, že ani za částku, která je ve finále nižší "pouze" o 120 milionů, nejde koupit služby v identickém rozsahu jako dříve. Dopisy jsou redakčně kráceny