Orientační nabídka


 

VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU "Večer a o víkendech seďte doma, vzkazuje ústecký hejtman"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo v DB Českolipsko dne 18. 6. 2005 (autor PhDr. Miroslav Hudec)
 

 
 

VYJÁDŘENÍ K ČLÁNKU „Večer a o víkendech seďte doma, vzkazuje ústecký hejtman

Vyšlo v DB Českolipsko dne 18. 6. 2005 (autor PhDr. Miroslav Hudec)

 

 

Vyjádření hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce

Nezbývá mi, než konstatovat, že v tomto článku se pan doktor, zajisté vzdělaný člověk, dopustil mnoha omylů a dokonce i nepřesností či až demagogie.

Pokud pisatel hovoří o 117 milionech korun, které jsme v Ústeckém kraji odmítli Českým drahám vyplatit, musí hovořit o rozhodnutí krajského zastupitelstva, jehož jsem členem – o těchto penězích rozhodně nerozhoduji sám jako nějaký císař. Za usnesením zastupitelstva ovšem stojím a nepopírám, že jsem pro něj i hlasoval. Otesánkovi, jakým beze sporu České dráhy v dnešní podobě akciové společnosti vlastněné státem jsou, nebude nikdy žádná dotace dostatečná – proto je potřeba hledat jiný přístup k financování železniční dopravy. Proč by měl právě Ústecký kraj doplácet na něco tak nesmyslného, jako je skutečnost, že České dráhy platí jiné státní firmě nemalé peníze za fakt, že její vagony a lokomotivy jezdí po kolejích. Ostatně, v letošním roce České dráhy dostaly od kraje více než v loňském roce, dotaci ve výši 200 milionů korun z roku 2004 navýšil na 335 milionů korun.

Krajská samospráva má svá pravidla pro hospodaření s penězi určená zákonem. Zastupitelé s hejtmanem v čele veřejně slíbili, že budou dodržovat zákony. A v těch je mimo jiné stanoveno, že kraj odpovídá pouze za základní dopravní obslužnost, což jest doprava dětí do škol, cesty občanů na úřady, do nemocnic či do zaměstnání. Jsme ale zvyklí na větší počet spojů – to je ovšem takzvaná ostatní dopravní obslužnost, kterou hradí obce ze svých rozpočtů. Do ní, a já podotýkám že bohužel, spadá doprava za zimními radovánkami, výlety na houby, do kina či divadla. Tady ovšem p. Hudec hranice mezi ostrou argumentací a demagogií překročil. Já jsem, a pochopitelně ani krajské zastupitelstvo, žádný vlak nezrušil. To mohou pouze a jedině České dráhy. Ústecký kraj pouze některé vlaky neobjednal, jednalo se dokonce o spoje, s jejichž výběrem pomáhal dopravce a nikde není psáno, že tyto vlaky, stojící mimo základní dopravní obslužnost, si nemohou objednat starostové či že je nemohou provozovat dopravci ve vlastní komerční činnosti. Českým drahám nikdo spoje nezakázal provozovat. Autobusoví přepravci také provozují 30 % spojů, které jim neplatí kraj nebo „hejtman“, ale buď starostové nebo lidé tím, že do autobusu přijdou a koupí si  - NEDOSTANOU ZADARMO jízdenku!

Zastupitelé i hejtman musí dodržovat další zákon, a to o finanční kontrole. Musí s penězi zacházet tak, jako logicky i naši dědové, tedy hospodárně a efektivně. Z veřejných rozpočtů se na území Ústeckého kraje na podporu veřejné dopravy, tedy na dotace pro pouhou část obyvatel, vydalo v roce 1997 57,5 milionů korun a v letošním roce jenom kraj pro dopravce uvolnil přes 600 milionů – další stamiliony na rychlíky uvolňuje stát. A pozoruje snad někdo, zejména u vlaků, desetinásobné zlepšení? Jsou tu ale i další údaje, které se nebudou panu Hudcovi líbit: kraj dotuje jednoho občana, který využije služeb Českých drah 50 korunami za kilometr. Pojede-li  někdo z obyvatel Mostu 20 kilometrů na Moldavu na houby, je to pak neuvěřitelných 1000 korun dotace na jednoho houbaře + zpáteční jízdenka. Občané, kteří jdou pěšky, jedou na kole či svým vozem, nedostanou nic a tuto „spravedlnost“ pan Hudec ve svém příspěvku nabídl.

Platí, co jsem řekl dříve. Po dohodě se starosty nahradíme operativně zrušené spoje autobusy tak, aby se děti dostaly do školy, lidé do nemocnic nebo do zaměstnání. Už jsem zde uvedl, že Ústecký kraj vložil v letošním roce do veřejné dopravy téměř 600 milionů korun, což je příspěvek naprosto nesrovnatelný s tím, co můžeme jako krajská samospráva uvolnit například pro opravy našich silnic, kde v letošním roce utratíme přibližně 110 milionů korun, do investic v našich Ústavech sociální péče, kde přispějeme podobnou částkou či do obnovy problematických nemocnic, kde si pro zdraví našich desetitisíců občanů můžeme dovolit uvolnit pouze 47,5 milionů korun. 

Jedné věci je mi opravdu líto. Články podobné scestným úvahám pana doktora Hudce se v novinách objevují příliš často, aniž by veřejnosti byly v dostatečné míře nabídnuty skutečně relevantní a podložené údaje k této velmi složité problematice. Tato excelentní demagogie pana doktora Hudce neprospěla nikomu a ničemu a lidem, kteří se o problematiku vlaků zajímají a sledují ji, ublížila daleko více než pravda.

 

Původní text:

 

 

Večer a o víkendech seďte doma, vzkazuje ústecký hejtman

18.6.2005    Českolipský deník    str. 14   Českolipsko

 

PhDr. Miroslav HUDEC    Ústecký kraj   

 

Ústecký hejtman Šulc veřejně v televizi prohlásil, že "vlaky pro houbaře platit nebude". A tak byla přes nesouhlas lidí i představitelů samospráv od 12.června v Ústeckém kraji zrušena řada spojů, ač ve zbytku republiky jsou většinou změny v jízdním řádu minimální. Někde dokonce spoje přibyly, včetně Královéhradecka, kde k určité redukci dopravní obslužnosti také došlo.

            Bohužel, těch chybějících 117 milionů z našich daní, které hejtman odmítl na zaplacení železniční dopravy použít a které (obávám se) mohou skončit v nějaké tamní obdobě českolipské tenisové haly, se významně negativně projeví také na dopravě v oblasti Lužických hor, Šluknovska a Varnsdorfu. Tedy v místech, hojně navštěvovaných a využívaných k celoroční turistice a k denní rekreaci také obyvateli Českolipska. Rušení totiž postihlo především víkendové spoje a ve všední dny pak ranní a večerní. Takže od nynějška už na výlety, na lyže nebo třeba jen na ty houby nikoliv podle vlastního uvážení a možností, nýbrž podle toho, jak pan hejtman dovolí. A vůbec nejlépe zřejmě bude sedět doma na zadku nebo chodit na výlety do supermarketů. Hlavně že se ve všech pádech a ve všech krajských dokumentech skloňuje, jak významným ekonomickým činitelem se postupně stávají cestovní ruch a turistika včetně té přeshraniční - zrušena byla i řada spojů v těsném příhraničí. Ale nejen turisté, sportovci a rekreanti budou takovouto dopravní politikou postiženi. Tak třeba ten, kdo nyní přijede o víkendu do Rybniště od Děčína (nebo od Prahy) vlakem č. 2614/5 (příjezd ve 21.29), zjistí, že přípoj do Varnsdorfu ve 21.33 byl rovněž zrušen. Další jede až v 6.16 ráno. To aby v Rybništi zřídili noclehárnu, protože čekárna na nádraží se v noci zavírá.

            Líto je mi obyvatel Dolního Žlebu. Stěžovali si, že jsou odtrženi od okolního světa, že ani pořádná silnice k nim nevede. Mohou se spoléhat jen na vlak. Teď dostali lekci, že může být ještě hůře. Chtěli by snad o víkendu do Děčína do kina, do divadla nebo na nějakou jinou večerní kulturní, společenskou či sportovní akci? Dříve snad, poslední spoj odtud odjížděl ve 22.23. Teď však už ve 20.30, takže mohou maximálně tak na odpolední představení pro děti. A podobně dopadli v Benešově nad Ploučnicí a jinde.

            Dalo by se pokračovat, ale byl by to smutný výčet. Vždyť vlaky jsou tady jedinou veřejnou dopravou právě ve večerních hodinách a o víkendech, kdy místní autobusy nejezdí, protože by se to dopravcům nevyplatilo. A v téhle situaci pan hejtman tvrdí, že zrušené vlaky, když bude třeba, nahradí právě jimi. Ubližovat lidem závislým na veřejné dopravě (a jsou jich stále tisíce) panu hejtmanovi zřejmě nestačí, takže si z nich navíc utahuje.

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 13.7.2005 / 13.7.2005 | Zveřejnit od-do: 13.7.2005-13.8.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém