TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 27.11.03
Vyjednávání o rozsahu dopravní obslužnosti nejsou jednoduchá
Probíhající vyjednání o zajištění a rozsahu základní dopravní obslužnosti je nejen věcí technickou, ale i politickou. Krajský úřad Ústeckého kraje jako příslušný dopravní úřad vede tato jednání s dopravci i obcemi poprvé, po zániku okresních úřadů k 31. 12. 2002 je zajištění základní dopravní obslužnosti jednou z jeho kompetencí v rámci výkonu státní správy v přenesené působnosti. „V každém okrese platila při dojednávání rozsahu základní a ostatní dopravní obslužnosti různá pravidla,“ říká náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna. „V některých okresech byly tamní přednostové ochotní mezi základní spoje zahrnout i takové, které tam, technicky vzato, neměly co dělat. Tím obce dosáhly toho, že na ostatní obslužnost mohli doplácet méně. My ale tento systém zachovat nemůžeme, tyto staré dohody s okresními úřady jsou neudržitelné,“ vysvětluje.
Za současnou nejednoduchou situaci obcí je podle hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce přímo zodpovědný stát. Základ problému podle něho tkví v nepodařené III. etapě reformy veřejné správy, v rámci které byl nastavený a postupně zažívaný systém státní správy nahrazen jiným, horším. „Kompetence přešly na krajské a pověřené obecní úřady, přitom ale stát tento balík povinností nedoprovodil balíkem peněz na jejich zajištění. Ani obcím, ani nám na ně nevyplácí tolik, kolik dával okresním úřadům,“ vysvětluje Jiří Šulc. Obtížná vyjednávání o stanovení základní dopravní obslužnosti podle něj patří do stejné kategorie jako jednání o zajištění ambulantní pohotovostní péče nebo shánění dostatku finančních prostředků na opravy zanedbávaných silnic II. a III. tříd. „Státní správa se touto reformou skutečně přiblížila občanům. Ovšem daleko víc, než jim je milé,“ míní hejtman: „Musíme se s tím ale vypořádat. Staré vazby byly zánikem okresních úřadů zpřetrhány a nové vytváříme v těchto dnech. Pro nás i obce to je nová situace a já myslím, že ji všichni zvládáme se ctí.“
Podobného názoru je i náměstek Jaroslav Foldyna. Připouští, že vyjednávání o rozsahu dopravní obslužnosti nejsou jednoduchá, jednak kvůli představě kraje o sjednocení příspěvků na ztráty v ostatní dopravní obslužnosti, kde mezi obcemi panují značné disproporce a dále kvůli komunálním volbám roce 2002. „Do vedení obcí byli v mnoha zvoleni lidé, kteří s touto problematikou nemají tolik zkušeností jako předchozí zastupitelstva. A pokud zkušenosti měli, změnil se jim partner, už to není okresní úřad.“
Jaroslav Foldyna připouští, že zejména malým obcím může být situace, v níž bude už velmi brzy nutné přijmout finanční spoluúčast na zajištění lékařské pohotovosti nebo dopravní obslužnosti, velmi nepříjemná. „Musí s tím ale začít počítat, Ústecký kraj je v podobné situaci jako ony. Je potřeba hledat účinné řešení, například vytvoření sdružení obcí pro dopravu nebo podobných obecních společenství, jaká fungují v sousedním Sasku, kdy jedna obec vykonává administrativu pro ostatní,“ vysvětluje Jaroslav Foldyna a dodává: „Starostové se donekonečna nemohou odvolávat na to, co bylo.Stát změnil pravidla a my jim musíme přizpůsobit hru. Diskuse mimo pravidla nepovede k dohodě,“ uzavřel.
Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: konecna.r@kr-ustecky.cz