Odpověď pro O. Šedivou, Týdeník školství, (sediva@tydenik-skolstvi.cz) ze dne 4.9.2006
Dotaz (v původním znění):
Dobrý den, paní Roudnická a paní Kocábková,
obracím se na Vás s prosbou o odpověď na otázky (viz příloha), které se týkají hodnocení žáků devátých ročníků. Moc děkuji a prosím, odpovězte mi, pokud možno, do středy dopoledne.
Hezký den přeje O. Šedivá
redaktorka Týdeníku Školství
1. Jaké jsou, podle Vašeho názoru a Vašich poznatků, příčiny úspěchu, či neúspěchu žáků v Hodnocení výsledků vzdělávání 9. tříd v letošním roce:
a) v jednotlivých předmětech,
b) ve srovnání s minulým rokem (pokud jste se hodnocení účastnili)?
2. Hledáte nějaké cesty nápravy (pokud žáci dosáhli horšího průměru než ostatní), či cesty rozšíření metod, které naopak vedly k úspěchu?
Odpověď:
Pracovníci odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého kraje, bohužel, nemají k dispozici takové informace, které by vás uspokojily.
Odbor samozřejmě má k dispozici „ Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 2006 „ - výstupy pro OŠ krajského úřadu od Cermatu i výsledky zvlášť za Ústecký kraj.
Úředníci uvedeného odboru ale nemají k dispozici žádné podrobné sociologické výzkumy, které by určily, co je skutečnými příčinami situace, popsané v Hodnocení žáků, proč se liší výsledky jednotlivých škol, či spádových oblastí. Neradi by proto vynášeli jakékoliv úvahy o příčinách stavu, když je nemají vědecky podložené a museli by se držet tzv. obecných pravd.
Odbor školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého kraje nedisponuje ani informacemi, porovnávajícími roky předešlé, protože školy z Ústeckého kraje nebyly zapojeny do ověřovací experimentální fáze přípravy letošního již plošného šetření. Doporučujeme proto obrátit se na odborníky, kteří se zjištěním, příčinami a dalšími případnými aspekty zabývají, nejlépe na Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Požadované informace o analýze příčin jistě naleznete například u České školní inspekce, anebo na příslušných obcích, které jsou zřizovateli základních škol a na jejich školských odborech. Úředníci KU UK uvedeného odboru nejsou kompetentní k tomu, aby zasahovali do výchovně vzdělávacího procesu kterékoliv školy, nemohou tedy účinně přispět k nápravě stavu. Jde o systémové řešení, které by mělo vzejít zejména z MŠMT, České školní inspekce a dalších odborných institucí.
připravila: Naďa Kocábková, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 741
kocabkova.n@kr-ustecky.cz