Proces
aktualizace zásad územního rozvoje upravuje stavební zákon (§ 42 ve spojení s §
37-41 stavebního zákona).
Novelou
stavebního zákona, s účinností od 1. 1. 2018, byl tento proces upraven –
„zkrácen“ a zaveden tzv. zkrácený postup
pořizování aktualizace zásad územního rozvoje - § 42a.
Další
novelou stavebního zákona, účinnou od 1. 1. 2021, byly upraveny podmínky pro
aplikaci zkráceného postupu.
Níže
je uveden rozdíl mezi dvěma způsoby pořizování aktualizace zásad územního
rozvoje (dále jen aZÚR). Je však nutno
konstatovat, že novelami upravený postup při pořizování aZÚR plně zajišťuje
všechna práva, která jsou obsažena ve standardním postupu pořizování
aktualizace.
Fáze
pořizování aZÚR:
Zkrácený postup pořizování spočívá ve spojení společného projednání s veřejným projednáním, tzn., koná se jedno jednání za účasti jak dotčených orgánů, ministerstev, sousedních krajů, tak i dotčených obcí i veřejnosti.
Tento postup zakotvený do stavebního zákona novelou od 1. 1. 2018 měl podmínku, že je možný aplikovat v případě invariantního návrhu.
Od 1.
1. 2021 je možné využít zkrácený postup aZÚR i v případě, že návrh
obsahuje varianty řešení.
Zrušená podmínka invariantního návrhu ve svém důsledku přinesla to, že dotčené obce a veřejnost se zúčastňuje projednání návrhu ve fázi, kdy ještě není rozhodnuto o variantě (pozn.: zda se jednalo o úmysl zákonodárce či jen důsledek úpravy těžko říci).
Uvedená skutečnost však přináší to, že na jednom jednání se sejdou „všichni zainteresovaní“ a je možné diskutovat nad variantami řešení. Dotčené orgány jsou tak při preferenci varianty, pokud jsou např. z hlediska ochrany jejich veřejných zájmů možné 2 trasy, konfrontovány se stanovisky dotčených obcí a veřejností.
Účelem zkráceného postupu při pořizování aZÚR je pouze zkrátit lhůtu samotného procesu, nikoli zkrátit dotčené strany na jejich právech uplatnit námitky a připomínky.