Odpověď pro Josefa Duška, Chomutovský deník (josef.dusek@denik.cz) ze dne 5. 11. 2007
Dotaz (v původním znění):
Dobrý den,
Po telefonické domluvě posílám dotazy ohledně požadavku města Vejprty na omezení provozu na hraničním přechodu po 31.12. 2007.
(Usnesení: Zastupitelstvo města projednalo otázku průjezdnosti státní hranice ve Vejprtech pro nákladní automobily po zapojení České republiky do Schengenské spolupráce, tj. po 1.1.2008, n e s o u h l a s í s otevřením hraničního přechodu bez omezení nosnosti, umožňující průjezd těžkých nákladních souprav, a to s ohledem na průjezd vozidel středem města i s přihlédnutím na složité křížení komunikací na české straně a u k l á d á starostce města odeslat na krajský úřad v Ústí na Labem požadavek města na zachování omezení nosnosti projíždějících aut na hraničním přechodu na 3,5 tuny s požadavkem na zprovoznění hraničního přechodu v Českých Hamrech s omezení nosnosti do 20 tun, průjezd středně těžké nákladní dopravy a průjezd těžších nákladních vozidel řešit přes Boží Dar nebo vybudováním nového silničního přechodu v prostoru před výjezdem z Vejprt směrem na Karlovy Vary (u stávajícího areálu garáží SmV).
1.) Jakou roli hraje krajský úřad v určování, který hraniční přechod bude od 1.1.2008 určený pro jaké typy dopravy?
2.) Z čeho kraj při rozhodování vychází? Je nejpodstatnější názor příhraničních měst, nebo v tom hrají roli i jiné faktory a jaké?
3.) Jaké stanovisko zaujímá kraj k požadavku města Vejprty, které je zmíněno v usnesení? V případě, že stanovisko ještě není, kdo se požadavkem bude zabývat a kdy?
S díky a přáním hezkého dne,
Josef Dušek,
šéfredaktor chomutovského deníku
josef.dusek@denik.cz
Odpověď:
1. + 2. Ústecký kraj a ani jeho krajský úřad o využití hraničního přechodu silniční dopravou nerozhodují. Ústecký kraj je v tomto případě pouze vlastníkem komunikace a prostřednictvím své správcovské organizace (Správa a údržba silnic ÚK) rozhoduje, podle konstrukčního a technického stavu silnice, o tonáži vozidel, která mohou komunikaci využívat. Při rekonstrukci hraničního mostu ve Vejprtech, po dohodě s dalšími orgány včetně Ministerstva vnitra ČR, byla zvýšena jeho nosnost na 60 t. Nikoli ale kvůli budoucí nákladní dopravě, ale aby v regionu bylo místo pro případný přejezd mobilní záchranářské techniky.
3. V návrhu Ústeckého kraje pro budoucí užívání hraničního přechodu Vejprty - Bärenstein po přistoupení ČR k Schengenské smlouvě ke dni 1. 1. 2008 je navrženo využívání tohoto silničního spojení pro vozidla s maximální nosností do 3,5 t.
3,5 t.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz