Tisková zpráva ze dne 27. května 2015
Seminář pro kariérové poradce základních škol se konal v rámci projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje. S jeho klíčovými aktivitami, cíli a partnery seznámila Hana Hejlová z Odboru strategie, přípravy a realizace projektů Krajského úřadu Ústeckého kraje. Základní školu rodinného typu v Novosedlicích představila učitelka Dana Škarydová. Shrnula pak nejdůležitější faktory při výběru střední školy u žáků ze základních škol, potažmo při výběru povolání. Uvedla také několik důvodů, proč klesá zájem o řemeslné obory. „Dělnické profese jsou ve vědomí dětí a jejich rodičů podřadné. Převládá názor, že člověk v nich nedosáhne na slušný plat, pracuje v hluku a špíně,” uvedla Dana Škarydová.
Že ale právě řemeslné profese jsou v současné době nejpotřebnější, potvrdila Jitka Schönerová z Úřadu práce. Přítomné seznámila s vývojem trhu práce v Ústeckém kraji a zdůraznila, že především šikovní absolventi odborných škol mají největší šanci najít si dobré zaměstnání.
Metodik partnera projektu Jan Nový ze Střední školy stavební Teplice hovořil o stavu současného školství a úrovni výuky na základních i středních školách. Při následné besedě se přítomní zamýšleli nad problematikou nedostatku kvalifikovaných učitelů. Podporu výuky přírodovědných oborů na základní škole v Novosedlicích potvrdil učitel Martin Hon při prohlídce zahrádky, kterou si vytvořili žáci a starají se o ni. Kromě toho mají na zahradě altán pro výuku na čerstvém vzduchu a naučnou stezku. Předsudky o řemeslné výrobě v hluku a nepořádku vyvrátila exkurze do společnosti Mahr v Proboštově, která se zaměřuje na výrobu měřidel. Návštěvníci viděli práci v čistém a relativně tichém provozu, usmívající se vstřícné zaměstnance a schopné vedení.
Odpolední blok semináře zahájila Petra Dolejšová z Úřadu práce. Vysvětlila, jak se dá pracovat s nezaměstnanými, jaké jsou možnosti rekvalifikace, veřejných prací či prací na dotace. Přednášky zakončil Jiří Tillner z Národního ústavu pro vzdělávání, který informoval o činnostech ústavu v otázce kariérového rozvoje žáků.
Praktickou ukázku podpory přírodovědného a technického vzdělávání zhlédli účastníci workshopu ve Střední škole stavební Teplice, v krupské provozovně. Vedení školy ukázalo učebny, které byly zrekonstruované díky projektu, a také nové moderní přístroje.
Ing. Petr Donát, odbor strategie, přípravy a realizace projektu, věcný manažer projektu PTVÚK