Tisková zpráva ze dne 13. května 2015
Seminář zahájila vedoucí oddělení strategie Krajského úřadu Ústeckého kraje Jana Nedrdová. Přítomné pedagogy seznámila s obsahem projektu, jeho klíčovými aktivitami a partnery. Poté si slovo převzal učitel chemie a biologie Jan Rottenborn z Gymnázia a Střední odborné školy dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem. Ten se nejprve věnoval problematice nízkého počtu zájemců o studium chemie v kraji, plynule pak navázal na zatraktivnění výuky. “Vždy je lepší motivovat děti tím, že si některé věci samy vyzkouší,” nabídl jednu z mnoha variant většího zapojení žáků. S pedagogy také přátelsky hovořil o svých zkušenostech při výuce a všichni společně hledali další možnosti zpestření výuky. Část své přednášky věnoval spolupráci mezi školami a firmami, které chtějí absolventy zaměstnat. “O absolventy je ze strany budoucích zaměstnavatelů velký zájem, po studiu naši žáci nemají problém sehnat práci,” řekl Jan Rottenborn.
Novými a zajímavými metodami výuky se zabývala také ředitelka Základní školy Svážná Jana Nachtigalová. Ta pedagogům nabídla čerpání inspirace hned z několika projektů týkajících se přírodních věd. Představila internetové stránky a jejich možnosti projektů Heureka!, Trojlístek, Přírodovědci a dalších. Z těch mohou pedagogové získat pracovní listy či videa s chemickými pokusy nebo využít interaktivní testy.
Závěrečná přednáška se týkala bezpečnosti při práci, pokusů a úloh. Provozní ředitel české chemické společnosti Lach-Ner Tomáš Kudrna se zaměřil na novinky v označování chemických látek, bezpečnosti při práci a na první pomoc při případných úrazech. Dlouholetý pracovník ve výzkumném ústavu pedagogickém Václav Pumpr představil učebnice a pracovní sešity, které pedagogům usnadní práci a zároveň jsou velmi přínosné pro výuku chemie. Didaktik chemie a bývalý děkan pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Pavel Beneš pedagogům názorně ukázal několik chemických pokusů, které mohou kantoři svým žákům ukázat. Všechny byly bezpečné a pro žáky velmi zajímavé. “Ze setkání předmětových specialistů vyplynulo, že by se pedagogové rádi dozvěděli více o bezpečnosti práce, nových učebnicích i o motivaci žáků při práci. Proto jsme pozvali právě pány Beneše, Pumpra a Kudrnu. Jsou to kapacity v tomto oboru,” vysvětlila ředitelka školy Jana Nachtigalová.
Podobné workshopy pro pedagogy se v rámci projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje konají s cílem získání nových informací a předávání si zkušeností.
Ing. Petr Donát, odbor strategie, přípravy a realizace projektu, věcný manažer projektu PTVÚK