ODPOVĚĎ NA DOTAZ ČRo ze dne 27.11.2003 (David Hertl)
Dotaz (v původním znění):
Zaznamenal jsem vyjádření hejtmana Šulce k rozhodnutí firmy Hyundai. Tedy myslím, že novináři už si zvykli, že pan hejtman si občas nevidí do úst, ale přesto bych si dovolil dvě otázky - můžete je (nebo raději pan hejtman) zodpovědět?
1. Z čeho hejtman Šulc usuzuje, že Hyundai nepostaví svoji továrnu u Žatce kvůli absenci čtyřproudé silnice? V důvodech, které firma uvedla, se hovoří o málo výhodných inevstičních pobídkách v ČR a drahé pracovní síle...
2. Považuje pan hejtman za únosné, aby z peněz daňových poplatníků byly stomilionovými částkami podporovány práce v průmyslové zóně, když není znám konečný investor? Pokud se nemýlím, ministerstvo průmyslu v dotačních podmínkách na podporu průmyslových zón nyní striktně vyžaduje, aby města, která žádají o podporu svých zón, měla investory, jinak dotace nedostanou. Proč hejtman nekritizuje toto nehospodárné nakládání s penězi?
Odpověď hejtmana Ústeckého kraje J. Šulce:
Ad 1. Absence čtyřproudé silnice je obecným konstatováním problémů kolem žatecké zóny, které vycházejí z kontextu jednání vedených s různými zájemci o ni. Konkrétní důvody společnosti Hyundai uvedla ve svém prohlášení pro tisk agentura CzechInvest jasně. Nebyl důvod je opakovat, ostatně kraji nebylo odmítnutí investice zvlášť adresováno a tlumočila nám je právě zmíněná agentura; v souvislosti s dosud neúspěšným obsazením zóny Triangle je však nutné připomenout i kontext a znovu připomenout, že oživení zóny a zájem potencionálních investorů jsou závislé na mnoha faktorech – na daňových podmínkách, na slušném dopravním spojení, na přípravě zóny samotné…
Ad 2. Nejedná se o nehospodárné nakládání s penězi. Zajistit likvidaci škod, které vznikly na území, kterému dnes říkáme budoucí strategická průmyslová zóna Triangle, za období, kdy byl jeho vlastníkem stát, není nehospodárné nakládání s penězi, ale prosté plnění běžné povinnosti vlastníka, byť vlastníka původního.
Navíc je velký rozdíl mezi městskými průmyslovými zónami o ploše několika desítek hektarů, které vznikají velmi často bez jakékoliv odborné, ekonomické nebo i technické rozvahy (studie proveditelnosti se socioekonomickými souvislostmi) a strategickou průmyslovou zónou o ploše 360 ha, jejíž přípravu odsouhlasila celá vláda formou vládního usnesení. Pro tyto zóny, které jsou v celé České republice pouze tři (Kolín, Nošovice a Žatec), byly zpracovány velmi podrobné vyhodnocovací studie a byly vybrány pro zajištění prioritních cílů hospodářské politiky státu. Investice do nich jsou tedy podrobně plánovány a řízeny.
Uvolňování prostředků státního rozpočtu či na něj navázaných programů ministerstva průmyslu a obchodu (realizovaných agenturou CzechInvest) se řídí velmi přísnými pravidly, která jsou volně přístupná na internetové stránce CzechInvestu a podle kterých je pouze v případě strategické průmyslové zóny možno financovat některé činnosti v předstihu. Jedná se ale jen o některé činnosti, zejména takové, které by se musely realizovat pro jakéhokoliv investora. V případě zóny Triangle to jsou pouze náklady na odstranění nepoužitelných vojenských objektů (demolice) a provedení sanací kontaminovaných zemin a podzemní vody v důsledku „hospodaření“ armády ČR s leteckými pohonnými hmotami na ploše bývalého vojenského letiště Žatec, dnes průmyslové zóny Triangle.
Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 754, mobil 603 192 631
e-mail: konecna.r@kr-ustecky.cz