Orientační nabídka


 

Žádost

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádost doručená povinnému subjektu dne 16. 11. 2018.
 

 
 

Dotaz žadatele:

Vážený pane hejtmane Oldřichu Bubeníčku,

dovolte mi, abych v návaznosti na medializaci kauzy „Dotace na obědy pro chudé děti“, přesněji nezapojení Ústeckého kraje do Operačního programu potravinové a materiální pomoci, do výzvy 30_18_008 Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi Vám sdělil následující.

Po detailním prostudování předmětného programu (cílů, formy a výše podpory, cílové skupiny, podmínek, apod.) a zejména průzkumu mezi zapojenými aktéry, zejména konečných příjemců pomoci (dětí v nouzi) a zprostředkovatelů – žadatelů (zapojených krajů) do programu, konstatoval, že Vaše rozhodnutí, vedení Ústeckého kraje, o nezapojení do tohoto úspěšného a tolik pro náš region potřebného programu, je neodůvodněné, ba co více nehorázné.

V návaznosti na Výše uvedené Vám předkládám následující dotaz:

Je Ústecký kraj v předmětné záležitosti připraven neprodleně změnit své rozhodnutí a v nejbližším možném termínu se aktivně zapojí do tohoto programu?

Výsledkem takového rozhodnutí bude pro několik tisíc dětí v nouzi ve věku 3 – 15 let z Ústeckého kraje nejenom získání možnosti obědů, ale rovněž lepší jejich zapojení do kolektivu, zlepšení docházky i vědomostí. Rovněž tento krok bude řádnou aplikací základní legislativní povinnosti krajů uvedených v Zákoně o krajích č. 129/2000Sb., konkrétně par. 1, odst. 4 „Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a potřeby svých občanů“

Na závěr si dovolím přiložit jednu z mnoha reakcí osob, která má mnohaletou zkušenost s tímto programem a současně nabízím své, ale i mnohých dalších zasvěcených, pomoc související se změnou rozhodnutí Ústeckého kraje a tím zapojení do tohoto programu.“.

 

Odpověď:

 

„Odbor sociálních věcí Krajského úřadu Ústeckého kraje obdržel dne 15. 11. 2018 Vaší žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, evidovanou pod JID 182231/2018/KUUK. V souvislosti s Vaší žádostí o poskytnutí informací, týkající se zapojení či nezapojení Ústeckého kraje do výzev Operačního programu potravinové a materiální pomoci Ministerstva práce a sociálních věcí Vám sdělujeme následující:


V rámci Operačního programu potravinové a materiální pomoci Ministerstva práce a sociálních věcí byly vyhlášeny již 4 výzvy, přičemž 3 z nich umožňovaly zapojení Ústeckého kraje. Případné zapojení do výzev operačního programu bylo projednáno v orgánech Ústeckého kraje, respektive v Radě Ústeckého kraje.  


Dne 31. 3. 2017 byla Ministerstvem práce a sociálních věcí vyhlášena již třetí výzva číslo 30_17_007 k předkládání žádostí o podporu v rámci Operačního programu potravinové a materiální pomoci. Zapojení Ústeckého kraje do této výzvy bylo projednáno v Radě Ústeckého kraje, konané dne 2. 8. 2017. Usnesením č. 018/20R/2017 v souladu s § 59 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů Rada Ústeckého kraje rozhodla, že se Ústecký kraj do výzvy č. 30_17_007 nezapojí, a to z následujících důvodů: Operační program potravinové a materiální pomoci MPSV je zaměřen na děti, které navštěvují mateřskou školu, základní školu či víceletá gymnázia, avšak jednou z podmínek je, že se děti jako společně posuzované osoby z hlediska nároku na příspěvek na živobytí nacházely v rozhodném období v hmotné nouzi, čímž je podpora zaměřena pouze na rodiny pobírající dávky pomoci v hmotné nouzi. Příjemci dávek pomoci v hmotné nouzi a dávek státní sociální podpory jsou zajištěni příspěvky, které slouží na pokrytí základních životních potřeb, tedy jídlo, ošacení a hygienu. Z obou těchto systémů (dávky pomoci v hmotné nouzi – příspěvek na živobytí, dávky státní sociální podpory – příspěvek na dítě) by mělo docházet k úhradám obědů dětí ve školách. Na společném jednání zástupců Ústeckého kraje a Ministerstva práce a sociálních věcí, jež se konalo dne 31. 5. 2017, bylo z naší strany doporučeno, aby došlo k úpravě cílové skupiny Operačního programu potravinové a materiální pomoci tak, aby se neorientoval pouze na rodiče pobírající dávky pomoci v hmotné nouzi, ale také i na pracující samoživitele, kteří se ocitají na hranici chudoby.  Evropská komise však k modifikaci cílové skupiny vyjádřila nesouhlas. Dalším důvodem nezapojení Ústeckého kraje do výzev Operačního programu potravinové a materiální pomoci jsou negativní zkušenosti krajů, které se do výzev již zapojily. Z informací některých krajů, které jsou zapojeny do výzev Operačního programu potravinové a materiální pomoci vyplývá, že je program nesystémový. Dle poskytnutých informací program není schopen reagovat na skutečnou potřebu v lokalitách, neboť nárok na úhradu stravného je fixován na tzv. rozhodné období (zapojení dítěte do programu například v září 2019 je podmíněno tím, že se rodina v rozhodné době, tedy 3 měsíce zpětně nacházela v hmotné nouzi). Pro úhradu stravného je současně nutné zapojení škol, přičemž jejich zapojení či nezapojení do programu je v jejich kompetenci. Nezapojení školy znemožňuje čerpání výhod programu, z tohoto hlediska program nezajišťuje rovné příležitosti. Tato nesystémovost se projevuje také v souvislosti s vysokou migrací rodin, kdy může docházet k tomu, že v současném bydlišti je dítě zapojeno do programu a v dalším bydlišti po přestěhování nikoliv, a to z důvodu nezapojení školy do programu. Další nesystémovostí programu je omezená podpora dětí, jež je závislá na časově ohraničeném financování z prostředků EU. V průběhu realizace projektu se v některých krajích objevily také komplikace s  vyúčtováním poskytnuté stravy, způsobené tím, že zákonní zástupci neodhlašují své děti v době jejich nepřítomnosti ze školních obědů. V takových případech je škola povinna fakturovat plnou cenu oběda, i přesto, že obědy nebyly fakticky zkonzumovány, v opačném případě by školní jídelna (případně výdejna) byla kontrolními orgány sankcionována. V případě, že strava nebyla odhlášena, přesto byla připravena, je po zákonném zástupci požadován doplatek k uhrazení plné ceny oběda. Vymáhání doplatků za neodhlášené obědy je vzhledem k cílové skupině projektu velmi náročné. Komplikace se objevují taktéž při evidenci odebraných obědů. Současné odbavovací systémy ve školních jídelnách fungují zejména na bázi čipů. Pořízení čipů je zpoplatněno (vratnou či nevratnou) zálohou, kterou je v případě ztráty nutné uhradit znovu. 


Vzhledem k tomu, že Ústecký kraj chce podporovat děti i rodičů, kteří se ocitají v tíživé životní situaci, jsou zaměstnaní, avšak jejich příjmy se blíží k hranici životního minima bez nároku na jakékoliv sociální dávky, bylo Radou Ústeckého kraje Usnesením č. 018/20R/2017 (ze dne 2. 8. 2017) 1. náměstkovi PhDr. Martinu Klikovi, MBA, DBA uloženo hledat další možnosti podpory orientované na širší cílové skupiny. Na základě toho bylo uskutečněno jednání se zástupci společnosti WOMEN FOR WOMEN, o.p.s., jež poskytuje pomoc rodičům a samoživitelům, kteří se ocitli v tíživé životní situaci, avšak aktivně přistupují k řešení svých problémů. Cílem projektu organizace je zajištění dětí, jejichž rodiče jsou v tíživé životní situaci a nemohou zaplatit školní obědy, zajistit pravidelnou kvalitní stravu a vypěstovat zdravé stravovací návyky. Podpora projektu směřuje dětem, které navštěvují základní školu. Základním kritériem pro zahájení spolupráce je, že se rodiče o své děti starají, komunikují se školou a svou tíživou situaci aktivně řeší. Aktivity projektu organizace WOMEN FOR WOMEN o.p.s. jsou v Ústeckém kraji již dlouhodobě realizovány, ve školním roce 2018/2019 bylo podpořeno 68 základních škol a 888 dětí v celkové výši 3 585 520,- Kč. Vzhledem k tomu, že druhý nejvyšší počet dětí pochází z Ústeckého kraje a podpoře také pracujících rodin, které se ocitají na hranici chudoby, se Ústecký kraj rozhodl poskytnout organizaci WOMEN FOR WOMEN, o.p.s. finanční dar ve výši 900 000,- Kč. V souvislosti s tím byl připraven materiál s názvem „Poskytnutí finančního daru organizaci WOMEN FOR WOMEN, o.p.s.“, jež byl dne 21. 11. 2018 projednán v Radě Ústeckého kraje, a dále bude projednán v Zastupitelstvu Ústeckého kraje dne 10. 12. 2018.


Nezájem Ústeckého kraje o zapojení do výzev Operačního programu Potravinové a materiální pomoci z výše uvedených důvodu přetrvává, proto se Ústecký kraj nezapojil ani do poslední výzvy č. 30_18_008, jež byla vyhlášena dne 1. 3. 2018. Ústecký kraj chce podporovat děti i pracujících rodičů, kteří se svými příjmy blíží k hranici životního minima bez nároku na sociální dávky, z toho důvodu je v současné době v orgánech kraje projednáván finanční dar organizaci WOMEN FOR WOMEN, o.p.s.“.

 

 
Zodpovídá: Mgr.Sylva Smutná
Vytvořeno / změněno: 30.11.2018 / 30.11.2018
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém