Orientační nabídka


 

Žádost

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádost doručená povinnému subjektu dne 29. 9. 2020.
 

 
 

Dotaz žadatele:

„V souvislosti s projektem Evidenční systém pro sbírky muzejní povahy Ústeckého kraje žádám o:

1. Doložte časový průběh přípravy projektu až po schválení v orgánech kraje a zpracování přípravné studie/analýzy/zdůvodnění potřebnosti a ekonomické výhodnosti realizace projektu.

2. Doložte schválený harmonogram zavádění a stav k 30. 9. 2020. Doložte průběžné vyhodnocování plnění harmonogramu v interních materiálech KaPP (přesněji OKP pozn. vyřizujícího), materiály předložené orgánům kraje a přijatá opatření/usnesení.“

 

Odpověď:

K bodu č. 1

Časový harmonogram přípravy projektu do schválení v orgánech kraje probíhal takto:

a) V červnu 2012 se tehdejší vedoucí odboru Mgr. Spála na jednání Asociace krajů České republiky seznámil s existencí nového evidenčního systému firmy Musoft.

b) Další roky sledoval potíže jednotlivých evidenčních systémů používaných sbírkotvornými příspěvkovými organizacemi Ústeckého kraje.

c) V letech 2016 – 2017 proběhly jednotlivé konzultace mezi firmami a vedoucím odboru Mgr. Spálou, které vyvrcholily prezentacemi jejich produktů na našem úřadě, které byly určeny také pro zástupce všech sbírkotvorných organizací v Ústeckém kraji (účast například zástupce Muzea města Ústí nad Labem. Jednalo se o prezentace firmy Musoft (proběhla dne 25. 11. 2016) a firmy Bach (15. 6. 2017). Z těchto jednání nebyl pořízen zápis.

d) Následovala dne 14. 9. 2017 konzultace na Krajském úřadě Jihočeského kraje, kterou absolvoval Mgr. Spála, zástupci odboru informatiky a organizačních věcí Ústeckého kraje a zástupci Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, p.o. Z tohoto jednání nebyl pořízen zápis.

 

Přípravné práce na projektu Evidenční systém pro sbírky muzejní povahy Ústeckého kraje byly zahájeny dne 1. 11. 2017 schválením zahájení zadávacího řízení veřejné zakázky na služby s názvem „Evidenční systém pro sbírky muzejní povahy Ústeckého kraje“ v Radě Ústeckého kraje (usnesení č. 008/27R/2017). Realizace tohoto projektu pak byla započata 24. 1. 2018, kdy bylo schváleno vyhodnocení veřejné zakázky Radou Ústeckého kraje. Přípravná analýza potřeb Ústeckého kraje byla realizována v rámci přípravy podkladů pro veřejnou zakázku pracovníky odboru informatiky a organizačních věcí a odboru investičního Ústeckého kraje ve spolupráci s delegovanými pracovníky příspěvkových organizací z oblasti kultury.

 

Zdůvodnění potřebnosti realizace projektu je obsaženo v důvodové zprávě předkládaného materiálu s názvem „Evidenční systém pro sbírky muzejní povahy Ústeckého kraje“. Zde uvádíme pouze část odůvodnění (analýzy) vztahující se konkrétně k vašemu dotazu:

Zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy a změně některých dalších zákonů ukládá vlastníku sbírky muzejní povahy (Ústeckému kraji) povinnosti, jak o sbírkové předměty a sbírku muzejní povahy pečovat: zajistit ochranu sbírky před krádeží a vloupáním, před poškozením, zajistit restaurování a ošetření k trvalému uchování, umožnit zpřístupnění sbírkových předmětů veřejnosti vystavováním a pro badatelské účely a další, a to včetně vedení sbírkové evidence.

Sbírkovou evidenci vedou jednotlivé organizace (muzea či galerie) samostatně. Pro zákonnou průkaznost je předepsána písemná, papírová forma záznamu. Vedle toho organizace samozřejmě při takovém množství předmětů a záznamů používají i elektronickou variantu sbírkové evidence v nejrůznějších formách – od prostých tabulek až po sofistikované systémy umožňující nejenom základní sbírkovou evidenci dle zákona (stanovených 5 základních znaků), ale i rozsáhlé odborné zpracování předmětu. V muzejní praxi jsou nejvíce používány dva evidenční systémy – komerční systém Bach (soustřeďující se zejména na základní evidenci) a systém DEMUS (vyvíjený Centrem informačních technologií při Moravském zemském muzeu v Brně jako volný evidenční nástroj pro vlastníky sbírky muzejní povahy, resp. muzea a galerie). Oba systémy byly navrženy v polovině 90. let 20. století a přes snahu o aktualizace a doplňování v současnosti již neodpovídají běžným standardům v oblasti informačních systémů.

Je nutné také poznamenat, že z uvedených více jak 750 tisíc evidenčních záznamů je jich v současné době v elektronické podobě pouze část – na 327 tisíc. Ústecký kraj jako vlastník majetku disponuje dobrými zkušenostmi se systémem Pasportizace nemovitého majetku. Odboru KP, jako svodný odbor pro oblast kultury a paměťových institucí, zas zkušenostmi získanými při převzetí řízení organizací novými řediteli (po úmrtí ředitelů v Oblastním muzeu v Lounech a Oblastním muzeu v Mostě) a zejména extrémní situací v Oblastním muzeu v Litoměřicích, kde i prokazatelné zanedbání sbírkové evidence vedlo k tomu, že dnes je sbírka spravovaná tímto muzeem ochuzena o desetitisíce předmětů, které v průběhu desetiletí byly ze sbírky muzea zcizeny nebo v ní ani nebyly evidovány, ač tak mělo být učiněno.

Z těchto důvodů odbor KP doporučuje nový postup v případě muzejní evidence: opuštění stávajících přežilých evidenčních systémů vedených jednotlivými organizacemi a přechod na nový systém odpovídající soudobým standardům a vývoji informačních systémů – tj. přechod na komplexní evidenční systém s centralizovanou architekturou (instalovaný na centrálním serveru u vlastníka/kraje s napojením na certifikované dlouhodobé úložiště dat na krajském úřadě), zajišťující bezpečnou a dlouhodobou správu a uchování dat a záznamů i digitalizovaných podob sbírkových předmětů.

Takové řešení se v současné době jeví jako nosné – již více než polovina krajů dnes poptává, soutěží či přechází na evidenční systém muzejních sbírkových předmětů s podobnými parametry. Je to dáno i

 

tím, že ačkoli je vrcholnou autoritou v ČR v této oblasti Ministerstvo kultury, není nyní dán předpoklad, že by ministerstvo dalo k dispozici jakýkoli moderní, soudobým trendům odpovídající, evidenční systém dříve jak za pět let, byť jsou tu neustálé náznaky snahy tuto problematiku řešit.

Evidenční systém, jednotný pro všechny paměťové / sbírkotvorné instituce zřizované Ústeckým krajem představuje oproti dnešnímu stavu i řadu výhod jak pro uživatele (kvalitnější správa a evidence svěřeného majetku; snížení nároků na hardware a licencovaný software – je potřeba pouze PC s internetovým prohlížečem a připojení k internetu; snadnější obsluha; možnost sdílet základní informace o předmětech s ostatními sbírkotvornými institucemi; snížení nákladů organizací při nákupu licencí a přenesení zajištění servisu systému na zřizovatele / vlastníka, který zajistí jednotně) i pro zřizovatele (jednotný systém evidence pro všechny sbírky muzejní povahy ve vlastnictví Ústeckého kraje – jednodušší a lepší správa tohoto majetku zvláštní povahy; dokonalejší přehled o majetku pro vlastníka; zajištěná centrální funkčnost systému a dostatečně kvalitní ukládání a zálohování dat.

 

Zdůvodnění ekonomické výhodnosti realizace projektu je dáno nastavením hodnotících kritérií veřejné zakázky, jejíž dokumentace je vyvěšena na profilu zadavatele Ústeckého kraje.

 

K bodu č. 2

Požadovaný harmonogram zasíláme v příloze.

Stav k 30. 9. 2020:

implementace a migrace dat byla dokončena a předána na těchto organizacích:

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, p.o.

Regionální muzeum v Teplicích, p.o.

Oblastní muzeum v Lounech, p.o.

Oblastní muzeum v Litoměřicích, p.o.

Oblastní muzeum a galerie v Mostě, p.o.

Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, p.o.

Dále probíhá implementace a migrace dat v Oblastním muzeu v Chomutově, p.o., na začátku října předání a zaškolení organizace, následuje:

- 10/2020-12/2020 implementace a migrace dat organizace Galerie Benedikta Rejta v Lounech, p.o.

- rok 2021 implementace a migrace dat organizace Oblastní muzeum v Děčíně, p.o.

 

Dále sdělujeme k žádosti, že odbor kultury a památkové péče Ústeckého kraje nevede žádnou interní evidenci plnění požadovaného harmonogramu a nepředkládal orgánům kraje materiály s touto tématikou. Jak uvádíme již v bodu č. 1, předkládal v této věci orgánům kraje materiály ke schválení odbor informatiky a organizačních věcí.

 
Zodpovídá: Mgr.Sylva Smutná
Vytvořeno / změněno: 23.10.2020 / 23.10.2020
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém