Orientační nabídka


 

Žádost

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádost doručená povinnému subjektu dne 8. 3. 2021.
 

Odkazy


 
 

Dotaz žadatele:

„Tímto si vás tedy dovoluji požádat o:

-          poskytnutí vnitřní metodiky (či obdobného dokumentu ) hodnocení zkoumaných parametrů, potažmo metodiky celé finanční kontroly, existuje-li,

-          sdělení (alespoň přibližného) počtu kontrol, při nichž bylo shledáno pochybení právě ve vztahu ke zkoumaným parametrům,

-          poskytnutí vyhodnocení kontrol, při nichž došlo ke shledání pochybení ve vztahu ke zkoumaným parametrům

-          je-li to možné, ke sdělení, došlo-li v případě shledaného porušení zkoumaných parametrů k zahájení trestního stíhání odpovědné osoby (ať už pro zneužití pravomoci úřední osoby nebo pro porušení povinnosti při správě cizího majetku), detaily samozřejmě nevyžaduji.“

 

Odpověď:

Odrážka 1:

Poskytnutí vnitřní metodiky (či obdobného dokumentu) hodnocení zkoumaných parametrů, potažmo metodiky celé finanční kontroly, existuje-li.

 

Systém finanční kontroly v České republice je upraven následujícími dokumenty:

- Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

- Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška zahrnuje nezbytnou právní regulaci kontrolních postupů v oblasti řízení veřejných financí a správy veřejných prostředků s využitím dosavadních nejlepších mezinárodních zkušenosti.

Finanční kontrola má za cíl zajistit finanční řízení a nakládání s veřejnými prostředky tak, aby byly vynaloženy hospodárně, účelně a efektivně. Tím slouží k ochraně veřejných prostředků před zneužitím. Systém se skládá ze tří podsystémů:

- veřejnosprávní kontrola - finanční kontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití;

- vnitřní kontrolní systém - probíhá uvnitř každé organizace veřejné správy jako integrální součást jejího řízení. Skládá se z řídících kontrolních mechanismů a interního auditu;

systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv - systém zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána.

Systém finanční kontroly dopadá na celou veřejnou správu, tedy nejen na výkon státní správy ale i na výkon samosprávy. Obce a kraje mají v tomto systému obdobné povinnosti jako ministerstva. 

Povinný subjekt (konkrétně byl při zpracování této informace osloven odbor kontroly Krajského úřadu Ústeckého kraje) poskytuje k veřejnosprávním kontrolám následující informace. Vzájemné vztahy mezi kontrolními orgány a kontrolovanými osobami při výkonu veřejnosprávní kontroly na místě se řídí zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád). Kontrolní orgán při kontrole zjišťuje, jak kontrolovaná osoba plní povinnosti, které jí vyplývají z jiných právních předpisů nebo které jí byly uloženy na základě těchto předpisů. Pojem „kontrola“ je obecně definován tak, aby zahrnoval jakoukoli časově ohraničenou kontrolní činnost, jejímž předmětem je zkoumání skutečného stavu a jeho porovnání se stavem žádoucím, jenž je vymezen stanovením příslušných povinností. Jelikož se jedná o výkon veřejné moci, lze v rámci předmětné kontroly posuzovat toliko plnění povinností stanovených zákonem, případně na základě zákona, nikoli však již další skutečnosti.

Na základě výše uvedeného poskytuje povinný subjekt Směrnici o kontrolní činnosti (S-02/2019).

Povinný subjekt se při řešení 3E řídí  Metodickým pokynem CHJ č. 3 – Metodika veřejného nakupování | 2016 | Ministerstvo financí ČR (mfcr.cz), který řeší naplňování principů 3E (účelnosti, hospodárnosti a efektivity) v praxi veřejného zadávání a tento doporučující materiál byl schválen Vládou ČR.

 

Odrážka 2:

Sdělení (alespoň přibližného) počtu kontrol, při nichž bylo shledáno pochybení právě ve vztahu ke zkoumaným parametrům,

Evidence s požadovanými výstupy není zvláště zpracovávána. Částečně lze dovodit z informací v dalším bodě.

 

Odrážka 3:

Poskytnutí vyhodnocení kontrol, při nichž došlo ke shledání pochybení ve vztahu ke zkoumaným parametrům (dodatečně upřesněno – údaje za období 2014 – 2020)

Níže uvádí povinný subjekt odkaz na veřejně dostupné informace o kontrolách ve smyslu § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), které jsou zveřejněné na webu Ústeckého kraje v následujícím umístění:

www.kr-ustecky.cz  (sekce Občan a obce/Kontrolní činnost/Vyhodnocení kontrolní činnosti/...)

2020  https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2020/d-1753345/p1=204691 

2019 https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2019/d-1741363/p1=204691

2018 https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2018/d-1732196/p1=204691

2017 https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2017/d-1720375/p1=204691

2016 https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2016/d-1709430/p1=204691

2015 https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2015/d-1696610/p1=204691

2014 https://www.kr-ustecky.cz/informace-dle-26-zak-c-255-2012-sb-o-kontrole-kontrolni-rad-o-kontrolni-cinnosti-kontrolniho-organu-v-roce-2014/d-1688537/p1=204691

 

Odrážka 4:

Je-li to možné, ke sdělení, došlo-li v případě shledaného porušení zkoumaných parametrů k zahájení trestního stíhání odpovědné osoby (ať už pro zneužití pravomoci úřední osoby nebo pro porušení povinnosti při správě cizího majetku), detaily samozřejmě nevyžaduji.

 

Povinnost týkající se závažných zjištění je upravena v zákoně č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZFK“), konkrétně v ustanovení § 22 odst. 5, kde je stanoveno, že:

„O závažných zjištěních z vykonaných finančních kontrol informují kontrolní orgány Ministerstvo financí nejpozději do 1 měsíce od ukončení finanční kontroly. Za závažné zjištění se považuje:

1. zjištění, na jehož základě kontrolní orgán oznámil podle zvláštního právního předpisu státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin,

2. zjištění neoprávněného použití, zadržení, ztráty nebo poškození veřejných prostředků v hodnotě přesahující 300 000 Kč“.

Z pohledu ustanovení § 22 odst. 5 zákona č. 320/2001 Sb. nebylo od 1. 1. 2020 hlášeno žádné zjištění, na jehož základě kontrolní orgán oznámil podle zvláštního právního předpisu státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. Pro získání souhrnných informací o dané problematice doporučuje povinný subjekt žadatelce obrátit se na Ministerstvo financí, a to na odbor 69 – Analýza a hlášení nesrovnalostí, do jehož působnosti na MF agenda závažných zjištění náleží.

 
Zodpovídá: Mgr.Sylva Smutná
Vytvořeno / změněno: 19.3.2021 / 19.3.2021
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém