Dotaz žadatele:
„Tímto
si vás tedy dovoluji požádat o:
-
poskytnutí vnitřní metodiky (či obdobného dokumentu ) hodnocení zkoumaných
parametrů, potažmo metodiky celé finanční kontroly, existuje-li,
-
sdělení (alespoň přibližného) počtu kontrol, při nichž bylo shledáno pochybení
právě ve vztahu ke zkoumaným parametrům,
-
poskytnutí vyhodnocení kontrol, při nichž došlo ke shledání pochybení ve vztahu
ke zkoumaným parametrům
-
je-li to možné, ke sdělení, došlo-li v případě shledaného porušení
zkoumaných parametrů k zahájení trestního stíhání odpovědné osoby (ať už
pro zneužití pravomoci úřední osoby nebo pro porušení povinnosti při správě
cizího majetku), detaily samozřejmě nevyžaduji.“
Odpověď:
Odrážka
1:
Poskytnutí
vnitřní metodiky (či obdobného dokumentu) hodnocení zkoumaných parametrů,
potažmo metodiky celé finanční kontroly, existuje-li.
Systém finanční kontroly v České republice je upraven následujícími dokumenty:
- Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška zahrnuje nezbytnou právní regulaci kontrolních postupů v oblasti řízení veřejných financí a správy veřejných prostředků s využitím dosavadních nejlepších mezinárodních zkušenosti.
Finanční kontrola má za cíl zajistit finanční řízení a nakládání s veřejnými prostředky tak, aby byly vynaloženy hospodárně, účelně a efektivně. Tím slouží k ochraně veřejných prostředků před zneužitím. Systém se skládá ze tří podsystémů:
- veřejnosprávní kontrola - finanční kontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití;
- vnitřní kontrolní systém - probíhá uvnitř každé organizace veřejné správy jako integrální součást jejího řízení. Skládá se z řídících kontrolních mechanismů a interního auditu;
- systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv - systém zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána.
Systém finanční kontroly
dopadá na celou veřejnou správu, tedy nejen na výkon státní správy ale i na výkon
samosprávy. Obce a kraje mají v tomto systému obdobné povinnosti jako
ministerstva.
Povinný subjekt (konkrétně byl
při zpracování této informace osloven odbor kontroly Krajského úřadu Ústeckého
kraje) poskytuje k veřejnosprávním kontrolám následující informace. Vzájemné
vztahy mezi kontrolními orgány a kontrolovanými osobami při výkonu
veřejnosprávní kontroly na místě se řídí zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole
(kontrolní řád). Kontrolní orgán při kontrole zjišťuje, jak kontrolovaná osoba
plní povinnosti, které jí vyplývají z jiných právních předpisů nebo které jí
byly uloženy na základě těchto předpisů. Pojem „kontrola“ je obecně definován
tak, aby zahrnoval jakoukoli časově ohraničenou kontrolní činnost, jejímž
předmětem je zkoumání skutečného stavu a jeho porovnání se stavem žádoucím,
jenž je vymezen stanovením příslušných povinností. Jelikož se jedná o výkon
veřejné moci, lze v rámci předmětné kontroly posuzovat toliko plnění povinností
stanovených zákonem, případně na základě zákona, nikoli však již další
skutečnosti.
Na základě výše uvedeného poskytuje
povinný subjekt Směrnici o kontrolní činnosti (S-02/2019).
Povinný subjekt se při řešení
3E řídí Metodickým
pokynem CHJ č. 3 – Metodika veřejného nakupování | 2016 | Ministerstvo financí
ČR (mfcr.cz), který řeší naplňování principů 3E (účelnosti,
hospodárnosti a efektivity) v praxi veřejného zadávání a tento doporučující
materiál byl schválen Vládou ČR.
Odrážka
2:
Sdělení
(alespoň přibližného) počtu kontrol, při nichž bylo shledáno pochybení právě ve
vztahu ke zkoumaným parametrům,
Evidence s požadovanými
výstupy není zvláště zpracovávána. Částečně lze dovodit z informací
v dalším bodě.
Odrážka
3:
Poskytnutí
vyhodnocení kontrol, při nichž došlo ke shledání pochybení ve vztahu ke
zkoumaným parametrům (dodatečně upřesněno – údaje za období 2014 – 2020)
Níže uvádí povinný subjekt
odkaz na veřejně dostupné informace o kontrolách ve smyslu § 26 zákona č.
255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), které jsou zveřejněné na webu
Ústeckého kraje v následujícím umístění:
www.kr-ustecky.cz (sekce Občan a obce/Kontrolní
činnost/Vyhodnocení kontrolní činnosti/...)
Odrážka
4:
Je-li
to možné, ke sdělení, došlo-li v případě shledaného porušení zkoumaných
parametrů k zahájení trestního stíhání odpovědné osoby (ať už pro zneužití
pravomoci úřední osoby nebo pro porušení povinnosti při správě cizího majetku),
detaily samozřejmě nevyžaduji.
Povinnost týkající se
závažných zjištění je upravena v zákoně č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve
veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZFK“), konkrétně v ustanovení § 22 odst. 5, kde
je stanoveno, že:
„O
závažných zjištěních z vykonaných finančních kontrol informují kontrolní orgány
Ministerstvo financí nejpozději do 1 měsíce od ukončení finanční kontroly. Za
závažné zjištění se považuje:
1.
zjištění, na jehož základě kontrolní orgán oznámil podle zvláštního právního
předpisu státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující
tomu, že byl spáchán trestný čin,
2.
zjištění neoprávněného použití, zadržení, ztráty nebo poškození veřejných
prostředků v hodnotě přesahující 300 000 Kč“.
Z pohledu ustanovení § 22
odst. 5 zákona č. 320/2001 Sb. nebylo od 1. 1. 2020 hlášeno žádné zjištění, na
jehož základě kontrolní orgán oznámil podle zvláštního právního předpisu
státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl
spáchán trestný čin. Pro získání souhrnných informací o dané problematice
doporučuje povinný subjekt žadatelce obrátit se na Ministerstvo financí, a to
na odbor 69 – Analýza a hlášení nesrovnalostí, do jehož působnosti na MF agenda
závažných zjištění náleží.