Dotaz žadatele:
Otázka č. 1
„Zda
KÚÚK vyhodnotil střet těchto zájmů, zda to bylo právní úvahou vlastního
zaměstnance např. za použití postupu sděleným odvolacím orgánem?“
Otázka č. 2
„Zda
tuto úvahu KÚÚK nechal zpracovat externí právní kancelář, či jinou
osobou? Pokud ano, kdy a kým a jakým procesem bylo rozhodnuto o přibrání
této osoby. Popř. žádám o poskytnutí smlouvy k zhotovení i samotný
právní posudek s vyznačením jeho převzetí KÚÚK.“
Otázka č. 3
„Kolik
KÚÚK disponuje právníků, zda se tyto zabývaly, (popř. od kdy) stanovisky ve
věci. Zda lze toto vyčíslit hodinově, či mzdovými náklady. Pokud ano, žádám o
poskytnutí těchto informací.“
Otázka č. 4
„Zda
KÚÚK hodnotí dobu rozhodování a celý proces poskytnutí předmětného auditu jako
přiměřený. Zda byl tento proces přezkoumáván v rámci úřední či politické
odpovědnosti, popř. zda a jaká opatření byla přijata, aby se situace
neopakovala.“
Odpověď:
Odpověď č. 1
Krajský úřad Ústeckého kraje postupoval podle
právního názoru Ministerstva vnitra ČR. Posoudil, zda personální audit je
jedinečným dílem podle zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o
právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů.
Jedinečnost díla se nezpochybnitelným způsobem zjišťuje odborným znaleckým
posudkem. Znalec z oboru učinil závěr, že personální audit není jedinečným
dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. Podle znaleckého posudku byl učiněn
právní závěr, že se na personální audit nevztahuje ochrana podle zákona
č. 121/2000 Sb.
Vyhodnocení střetu práva na informace a
autorskoprávní ochrany proto nebylo prováděno.
V příloze Vám poskytujeme znalecký posudek č. I/1/2021 ze
dne 12 4. 2021 znalce JUDr. Jiřího Matznera, Ph.D., LL.M. včetně smlouvy.
Odpověď č. 2
viz odpověď k bodu 1
Odpověď č. 3
Právníci zařazení (tedy nikoliv profesí) jsou soustředěni
na odboru Legislativně-právním. V současné době je zde zařazeno 9
právníků, z toho 1 vedoucí odboru, 2 vedoucí oddělení a 6 právníků –
samostatných referentů. Z těchto 6 právníků je 1 právník na zkrácený
pracovní úvazek, 3 právníci se v době pandemie střídali na ošetřování
členů rodiny s minimální přítomností. Situace v rámci vlastních
právních služeb pro celý Ústecký kraj je tedy očividně kritická.
Vyřizování Vaší žádosti se věnoval jeden právník od 13.
4. 2021. Činnost právníků ani jiných pracovníků při řešení konkrétní věci není
standardně vykazována hodinově.
Odpověď č. 4
Poskytnutí personální auditu, a to jak členům
zastupitelstva, tak žadatelům dle zákona č. 106/1999 Sb., o
svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, bylo řešeno
nově zvoleným vedením kraje. Např. i na jednání zastupitelstev, jichž jste se
jako veřejnost účastnil. Bezodkladně byla zahájena jednání se zpracovatelem
auditu, který s povinným subjektem nijak nespolupracoval, aby bylo možné
audit třetím osobám zpřístupnit. Jelikož smlouva se zpracovatelem personálního
auditu obsahovala ochranu výstupů (viz. informace poskytnuté Vám dříve), bylo
nutno poskytnutí řešit s přihlédnutím na míru možných následných soukromoprávních
rizik s ohledem na postoj zpracovatele auditu. Povinný subjekt zaujal
odlišný názor na autorskoprávní ochranu díla, než jeho zpracovatel a
s ohledem na vysokou míru rizika důsledku sporu se zpracovatelem, učinil
tak na základě znaleckého posudku.
Dále byly změněny vnitřní postupy při zpracování smluv
stanovené směrnicí ředitele Krajského úřadu Ústeckého kraje, kterou se vydávají
standardní vzory smluv, tak, aby do budoucna byla smluvní dokumentace přístupná.