Orientační nabídka


 

Žádost

Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, žádost doručená povinnému subjektu dne 07.05.2024.
 

 
 

Dotaz žadatele:

zdvořile žádáme nadepsaný správní orgán o poskytnutí informace :

a) jak je zohledněn v přestupkovém řízení s dopravcem (nikoliv řidičem), týkajícím se přestupku dle § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích, fyzikální jev, že dochází k přenosu hmotnosti v soupravě z návěsu na tahač, tedy může dojít ke stavu, že tahač je těžší, než je jeho provozní hmotnost;

b) zda v případě, že není překročena největší povolená hmotnost jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích a zda je případně při tomto zjištění překročení pouze největší povolené hmotnosti tahače přihlíženo k fyzikálnímu jevu dle písm. a) – přenosu hmotnosti v soupravě z návěsu na tahač a zda je pak případně dospěno k závěru, že ke spáchání přestupku nedošlo;

c) jak je zohledněno v přestupkovém řízení s dopravcem (nikoliv řidičem), týkajícím se přestupku dle § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích, že byl přepravován sypký materiál dle ustanovení § 51e vyhlášky č. 104/1997 Sb.;

d) zda v případě, že není překročena při přepravě sypkého materiálu největší povolená hmotnost jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích a zda je případně při tomto zjištění překročení pouze největší povolené hmotnosti tahače přihlíženo k tomu, že byl přepravován sypký materiál dle ustanovení § 51e vyhlášky č. 104/1997 Sb., a zda je pak případně dospěno k závěru, že ke spáchání přestupku nedošlo;

e) zda v případě, že není překročena největší povolená hmotnost žádné z náprav jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích i když nedojde k překročení největší povolené hmotnosti celé soupravy;

f) zda je při určování hmotnosti jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, jakož i zvlášť tahače a návěsu vycházeno z prostého součtu okamžité hmotnosti jednotlivých konkrétních náprav bez zohlednění tolerance vážení 15 %, platící pro vážení náprav, a z užití tolerance pouze 7 % nebo zda je při určování hmotnosti jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, jakož i zvlášť tahače a návěsu vycházeno z prostého součtu okamžité hmotnosti jednotlivých konkrétních náprav, následně je zohledněna tolerance vážení 15 %, platící pro vážení náprav, a z následného užití tolerance 7 % pro zjištěnou hmotnost jízdní soupravy – tedy zda jsou postupně užity obě tolerance.“

 

Odpověď:

Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství obdržel dne 13. 5. 2024 žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění, ve věci postupů při řešení přestupkových řízení kontrolního vážení vozidel dopravce zdejším úřadem.

a)   jak je zohledněn v přestupkovém řízení s dopravcem (nikoliv řidičem), týkajícím se přestupku dle § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích, fyzikální jev, že dochází k přenosu hmotnosti v soupravě z návěsu na tahač, tedy může dojít ke stavu, že tahač je těžší, než je jeho provozní hmotnost;

Krajský úřad Ústeckého kraje se v tomto případě řídí zejména přípisem MD 37/2018-120- OST/2 ze dne 12.2.2018 u soupravy sestávající z tažného motorového vozidla a návěsu lze při kontrolním vážení kontrolovat pouze zatížení jednotlivých náprav a celkovou hmotnost jízdní soupravy a § 43, odst. 5 Zákona o PK.

b)   zda v případě, že není překročena největší povolená hmotnost jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích a zda je případně při tomto zjištění překročení pouze největší povolené hmotnosti tahače přihlíženo k fyzikálnímu jevu dle písm. a) – přenosu hmotnosti v soupravě z návěsu na tahač a zda je pak případně dospěno k závěru, že ke spáchání přestupku nedošlo;

V případě, že je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače Krajský úřad Ústeckého kraje jako odvolací orgán nepovažuje takový přestupek za prokázaný a řízení o něm by zastavil nebo vrátil prvoinstančnímu správnímu orgánu. Krajský úřad Ústeckého kraje se v tomto případě řídí zejména přípisem MD 37/2018-120-OST/2 ze dne 12.2.2018 u soupravy sestávající z tažného motorového vozidla a návěsu lze při kontrolním vážení kontrolovat pouze zatížení jednotlivých náprav a celkovou hmotnost jízdní soupravy a § 43, odst. 5 Zákona o PK.

c)   jak je zohledněno v přestupkovém řízení s dopravcem (nikoliv řidičem), týkajícím se přestupku dle § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích, že byl přepravován sypký materiál dle ustanovení § 51e vyhlášky č. 104/1997 Sb.;

Krajský úřad Ústeckého kraje se v tomto případě řídí především přípisem Ministerstva dopravy č. 37/2018-120-OST/2 z 12. února 2018 – „Domníváme se, že u soupravy sestávající z tažného motorového vozidla a návěsu lze při kontrolním vážení kontrolovat pouze zatížení jednotlivých náprav a celkovou hmotnost jízdní soupravy.“).

d)   zda v případě, že není překročena při přepravě sypkého materiálu největší povolená hmotnost jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích a zda je případně při tomto zjištění překročení pouze největší povolené hmotnosti tahače přihlíženo k tomu, že byl přepravován sypký materiál dle ustanovení § 51e vyhlášky č. 104/1997 Sb., a zda je pak případně dospěno k závěru, že ke spáchání přestupku nedošlo;

Pokud se prokazatelně přepravoval sypký materiál se zpravidla řídíme buďto z § 43, odst. 5 Zákona o PK anebo dříve aplikovaným přípisem MD 37/2018-120-OST/2 ze dne 12.2.2018 („u soupravy sestávající z tažného motorového vozidla a návěsu lze při kontrolním vážení kontrolovat pouze zatížení jednotlivých náprav a celkovou hmotnost jízdní soupravy.“). V tomto případě se jízdní souprava posuzuje jako celek a zároveň mohou být posuzovány jednotlivé nápravy nebo jejich skupiny. Pokud tedy došlo pouze k překročení hmotnosti pouze u vozidla, viz dotaz, pak se přestupek odkládá.

e)   zda v případě, že není překročena největší povolená hmotnost žádné z náprav jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, a je překročena pouze největší povolená hmotnost tahače, je spatřováno v překročení největší povolené hmotnosti tahače spáchání přestupku § 42b odst. 1 písm. u) zákona o pozemních komunikacích i když nedojde k překročení největší povolené hmotnosti celé soupravy;

Pokud se prokazatelně přepravoval sypký materiál se zpravidla řídíme buďto z § 43, odst. 5 Zákona o PK anebo dříve aplikovaným přípisem MD 37/2018-120-OST/2 ze dne 12.2.2018 („u soupravy sestávající z tažného motorového vozidla a návěsu lze při kontrolním vážení kontrolovat pouze zatížení jednotlivých náprav a celkovou hmotnost jízdní soupravy.“).

f)     zda je při určování hmotnosti jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, jakož i zvlášť tahače a návěsu vycházeno z prostého součtu okamžité hmotnosti jednotlivých konkrétních náprav bez zohlednění tolerance vážení 15 %, platící pro vážení náprav, a z užití tolerance pouze 7 % nebo zda je při určování hmotnosti jízdní soupravy, skládající se z tahače a návěsu, jakož i zvlášť tahače a návěsu vycházeno z prostého součtu okamžité hmotnosti jednotlivých konkrétních náprav, následně je zohledněna tolerance vážení 15 %, platící pro vážení náprav, a z následného užití tolerance 7 % pro zjištěnou hmotnost jízdní soupravy – tedy zda jsou postupně užity obě tolerance.

Dle vlastních kontrolních výpočtů i dostupných vážních lístků lze zpětně říci, že jsou sečteny hodnoty zjištěných zatížení jednotlivých náprav a na tento součet se aplikuje předepsaná tolerance měření. Protože jsou v různých časových úsecích a při nekonkretizovaném způsobu vážení (nízkorychlostní / vysokorychlostní), uvádíme způsob výpočtu bez konkrétních tolerancí.

Z pohledu logiky ale pokud bylo zjištěno překročení hmotnosti jakékoli části jízdní soupravy, vycházející např. z Osvědčení o registraci vozidla, mělo by se jednat o přestupek. Není tudíž zajištěna bezpečnost provozu na PK.

 
Zodpovídá: Alena Bačíková
Vytvořeno / změněno: 21.5.2024 / 21.5.2024
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém