Dotaz žadatele:
1. „O jakou legislativu se lze opřít, když nemocnice tvrdí, že já nemám právo jakožto pacient nahlížet do své zdr. dokumentace nebo zdr. dokumentace svého nezl. Dítěte v době hospitalizace a v den, kdy požádám a jsem posílána na ředitelství vyřídit si žádost a čekat lhůty 5-15 dní, když potřebuji nahlížet ke konzultaci o další léčbě s jiným lékařem ještě ten den či co nejdříve a ani nemůžu z lůžka nebo od dítěte odcházet někam si podat žádost?“,
2.
„O jakou legislativu se lze opřít, když chci nahlížet do zdr. dokumentace
zdarma?“,
3.
„O jakou legislativu se lze opřít, když nemocnice tvrdí, že první kopii
dokumentace nechci hradit?“,
4.
„Žádám jména a kontakt na nezávislé odborníky, které má krajský úřad k
dispozici při šetření stížnosti dle §94/372 a to v těchto oborech: nezávislí
odborníci: gynekologie a prenatální diagnostika těhotných, porodnictví
(gynekologie), neonatologie, interní lékařství dospělých, dětská
anesteziologie, dětský lékař-chirurgie, interna, dětský neurolog,
gastroenterolog dětský, gastroenterolog adult.“,
5. „Pakliže je nezávislý odborník současně i soudním znalce (není pravidlem), prosím do poznámky, který: nezávislí odborníci: gynekologie a prenatální diagnostika těhotných, porodnictví (gynekologie), neonatologie, interní lékařství dospělých, dětská anesteziologie, dětský lékař-chirurgie, interna, dětský neurolog, gastroenterolog dětský, gastroenterolog adult.“
Odpověď:
Dne 06.07.2024 byly na Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor zdravotnictví (dále jen „Krajský úřad“), doručeny prostřednictvím datové schránky dvě žádosti o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen „Zákon č. 106/1999 Sb.“). Druhý dokument považujeme za doplnění první žádosti a odpovídáme tak souhrnně na všechny Vaše otázky.
Ad 1.
Náležitosti zdravotnické dokumentace a s ní spojené úkony upravuje zákon č.
372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (dále jen
„zákon o ZS“). Nahlížení do zdravotnické dokumentace, pořizování jejích výpisů
nebo kopií upravuje ustanovení §§ 65-67 zákona o ZS. Ustanovení § 66, odst. 1,
písm. a stanoví, citujeme: „Pokud si osoba, která je podle § 65 odst. 1 nebo
odst. 2 písm. b) až k) oprávněná k pořízení výpisu nebo kopie zdravotnické
dokumentace, nepořídí výpis nebo kopii vlastními prostředky na místě, pořídí
kopii zdravotnické dokumentace poskytovatel. Výpis zdravotnické dokumentace pro
osoby uvedené ve větě první poskytovatel pořídí pouze v případě, je-li to
účelnější než pořízení kopie, a to po dohodě s oprávněnou osobou. Poskytovatel
pořídí výpis nebo kopii zdravotnické dokumentace a) pro osoby uvedené v § 65
odst. 1 do 30 dnů od obdržení žádosti pacienta nebo jiné k tomu oprávněné
osoby,“. Poskytovatel má tedy umožnit nahlížení do zdravotnické dokumentace
osobám uvedeným v § 65, odst. 1 a to v přítomnosti zaměstnance pověřeného
poskytovatelem. Termín, kdy musí být nahlížení do zdravotnické dokumentace
umožněno je dán lhůtou 30 dnů od obdržení žádosti.
Ad 2.
§ 65, odst. 1, písm. a zákona o ZS stanoví, citujeme: „Do zdravotnické
dokumentace vedené o pacientovi mohou v přítomnosti zaměstnance pověřeného
poskytovatelem nahlížet, pořizovat si její výpisy nebo kopie a) pacient,
zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta; do záznamů autorizovaných
psychologických metod a popisu léčby psychoterapeutickými prostředky může
pacient, zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta nahlížet nebo si pořizovat
výpisy nebo kopie pouze v rozsahu záznamu popisu příznaků onemocnění, diagnózy,
popisu terapeutického přístupu a interpretace výsledků testů,“. V ustanovení §
66, odst. 3, písm. a zákona č. 372/2011 Sb. v platném znění sice hovoří o
možnosti poskytovatele požadovat úhradu za pořízení vyžádané kopie zdravotnické
dokumentace ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením výpisu
nebo náklady vynaložené na pořízení kopie zdravotnické dokumentace, je však
známo, že znění tohoto ustanovení je ovšem v rozporu s rozsudkem Soudního dvora
Evropské unie ze dne 26.10.2023 ve věci C-307/22. Více v odpovědi k otázce č.
3. O zpoplatnění samotného nahlížení do zdravotnické dokumentace se zákon č.
372/2011 Sb. nezmiňuje.
Ad 3.
K nároku na bezplatnost pořízení kopie zdravotnické dokumentace, sdělujeme, že
Ministerstvo zdravotnictví České republiky (dále jen „Ministerstvo“) si je
vědomo znění a dopadu rozsudku Soudního dvora Evropské unie ze dne 26.10.2023
ve věci C-307/22. Dopad rozsudku na znění zákona o ZS, konkrétně pak § 66
tohoto zákona, Ministerstvo zpracovalo formou změny zákona, která je právě v
legislativním procesu. Novela zákona o ZS dosud nenabyla účinnosti. Do doby
nabytí účinnosti novely Ministerstvo apeluje na poskytovatele zdravotních
služeb, aby postupovali v souladu se závěry Soudního dvora Evropské unie.
Součástí vyjádření Ministerstva k této problematice je i zmínka o situacích,
kdy jsou žádosti o výpis nebo kopii zdravotnické dokumentace zjevně nedůvodné
nebo nepřiměřené, zejména proto, že se opakují. V těchto situacích může
poskytovatel zdravotních služeb buď stanovit přiměřený poplatek zohledňující
administrativní náklady, nebo může takové žádosti nevyhovět.
Ad 4.
Krajský úřad obecně nedisponuje žádnými nezávislými odborníky pro šetření
stížností. Nezávislost odborníků je vždy posuzována ve vztahu ke konkrétní
stížnosti. Krajský úřad při potřebě odborného posouzení nezávislým odborníkem,
soudním znalcem, či znaleckou komisí vyvěšuje poptávku po nezávislém
odborníkovi, soudním znalci, či znalecké komisi na úřední desku Krajského
úřadu, případně odborníky, znalce, či komise vyhledává na veřejně dostupných
stránkách např. https://seznat.justice.cz.
Ad 5.
Viz odpověď na otázku 4.