Dotaz žadatele:
„dle výše nadepsaného zákona tímto žádám Ústecký kraj jakožto zřizovatele školských poradenských zařízení dle § 116 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona (dále jen „ŠZ“) o poskytnutí následujících informací:
1. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutné pro poskytnutí poradenských služeb posouzení jiným odborníkem (např. lékařem, klinickým logopedem, klinickým psychologem) ve smyslu §2b odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních?
2. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutná zpráva klinického psychologa pro vydání doporučení SPC pro zařazení dítěte do školy nebo třídy zřízené podle § 16 odst. 9 ŠZ?
3. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví provázanost konkrétních diagnóz (a jejich závažnosti) s konkrétními podpůrnými opatřeními a rozsahem, v jakém se poskytují, nebo je doporučení podpůrných opatření zcela v autonomii pracovníka poradenského zařízení?
4. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví rozdělení kompetencí mezi pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra? Kdo je oprávněn řešit případný kompetenční spor mezi pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálně pedagogickým centrem?
5. Jak jsou školská poradenská zařízení metodicky řízena? Jakým způsobem je vyhodnocována kvalita poskytovaných služeb? V případě, že jsou zde metodiky k řízení poradenských zařízení, žádám o jejich poskytnutí. Pokud je vyhodnocována kvalita poradenských služeb, žádám o poskytnutí hodnotících zpráv, a to za posledních 7 let.“
Odpověď:
Odbor školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Ústeckého kraje (dále jen odbor SMT) obdržel dne 16.10.2024 pod č. j. KUUK/148517/2024 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Žádáte nás jako zřizovatele školských poradenských zařízení dle §116 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona (dále jen školský zákon) o poskytnutí informací uvedených níže. Pro úplnost uvádíme, že Ústecký kraj nezřizuje všechna školská poradenská zařízení v kraji. Celkem zřizuje pět speciálně pedagogických center (dále jen SPC) a jednu pedagogicko-psychologickou poradnu (dále jen PPP), další tři SPC mají jiné zřizovatele. Z toho také vyplývá, že Ústecký kraj nemůže metodicky ani jiným závazným způsobem řídit činnost všech školských poradenských zařízení na území kraje. Jedná se o samostatné právní subjekty, které se řídí zákonnými předpisy a jejich činnost může koordinovat a řídit pouze MŠMT.
K dotazům:
1. Existuje
nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní
dokument), který stanoví, kdy je nutné pro poskytnutí poradenských služeb
posouzení jiným odborníkem (např. lékařem, klinickým logopedem, klinickým
psychologem) ve smyslu §2b odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování
poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních?
Závazná metodika ani jiný dokument neexistuje. Dle
sdělení školských poradenských zařízení, která zřizujeme, vyplývá, že k
posouzení jiným odborníkem se přistupuje tehdy, pokud se jedná o závažné
případy nebo by postupy, nástroje a metody speciálně pedagogické nebo psychologické
diagnostiky mohly být ovlivněny zdravotním stavem žáka. K lékařskému posouzení
zdravotního stavu školské poradenské zařízení vždy přihlíží. Pokud je ve zprávě
odborníka doporučení, přihlíží se k němu podle možností. Jedná se například o
situaci, kdy lékař doporučuje asistenta pedagoga. Doporučení na využití tohoto
podpůrného opatření dle § 16 odst. 2, písm. g) může vydat pouze školské
poradenské zařízení.
2. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný
pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví, kdy je nutná
zpráva klinického psychologa pro vydání doporučení SPC pro zařazení dítěte do
školy nebo třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona?
Návrh na zařazení do školy nebo třídy zřízené podle
§16 odst. 9 školského zákona podává vždy školské poradenské zařízení, které
může přihlédnout k závěrům jiných odborníků. Není však stanoveno žádným
vnitřním dokumentem, kdy musí k těmto závěrům přihlédnout nebo si je vyžádat.
Jedná se o individuální posouzení odborného pracovníka školského poradenského
zařízení, který návrh zpracovává.
3. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný
pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví provázanost
konkrétních diagnóz (a jejich závažnosti) s konkrétními podpůrnými opatřeními a
rozsahem, v jakém se poskytují, nebo je doporučení podpůrných opatření zcela v
autonomii pracovníka poradenského zařízení?
Dokument, který stanoví provázanost konkrétních
diagnóz s konkrétními podpůrnými opatřeními a s rozsahem, v jakém se poskytují,
na úrovni Ústeckého kraje neexistuje. Narážel by na problém, který je popsán v
úvodu, že nejsme zřizovatelem všech školských poradenských zařízení v Ústeckém
kraji a existovala by nejednotnost. Každé školské poradenské zařízení si může
vnitřním předpisem stanovit konkrétní postup v případě poskytování podpůrných
opatření na základě diagnóz.
4. Existuje nějaká metodika, vnitřní předpis či závazný
pokyn (popř. jakýkoliv jiný interní dokument), který stanoví rozdělení
kompetencí mezi pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická
centra? Kdo je oprávněn řešit případný kompetenční spor mezi
pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálně pedagogickým centrem?
Na pravidelných poradách školských poradenských
zařízení (PPP a SPC), na které zveme kromě námi zřizovaných školských
poradenských zařízení i SPC jiných zřizovatelů, vyhodnocujeme poskytování
poradenských služeb a vzájemnou spolupráci SPC a PPP. Platí pravidlo, že PPP se
zaměřuje především na připravenost žáků na povinnou školní docházku, poruchy
chování a učení a na žáky nadané. SPC se zaměřuje na žáky postižené a jejich
vady včetně více vad a autismu. Případný kompetenční spor mezi PPP a SPC by se
řešil dle § 16b školského zákona.
5. Jak jsou školská poradenská zařízení metodicky
řízena? Jakým způsobem je vyhodnocována kvalita poskytovaných služeb? V
případě, že jsou zde metodiky k řízení poradenských zařízení, žádám o jejich
poskytnutí. Pokud je vyhodnocována kvalita poradenských služeb, žádám o
poskytnutí hodnotících zpráv, a to za posledních 7 let.
Odbor SMT metodicky řídí jen školská poradenská
zařízení zřizovaná Ústeckým krajem. Ředitelé těchto zařízení jsou pravidelně
hodnoceni i na základě kvality poskytovaných služeb, kterou pravidelně ověřuje
Česká školní inspekce ČR. Dalším podkladem pro hodnocení mohou být informace od
škol a klientů, případně řešení stížností na kvalitu poskytovaných služeb. V
posledních letech jsme však v této oblasti nezaznamenali žádný podnět.