Dotaz žadatele:
„Jakým způsobem silniční správní úřady v obvodu Krajského úřadu Ústeckého kraje zahajují řízení o odstranění pevné překážky podle § 29 odst. 3 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů? Zda postupem podle § 44 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen SpŘ), tj. k žádosti, nebo postupem podle § 46 SpŘ, tj. z moci úřední.
- pakliže povinný subjekt, jako autor či adresát, disponuje jakýmkoliv dokumentem metodického charakteru vztahující se k výše požadované informaci, zdvořile žádám rovněž o jeho zpřístupnění.“
Odpověď:
Povinný subjekt poskytuje dle § 14 odst. 5 písm. d)
InfZ v souladu se žádostí následující informace.
Tímto sdělujeme, že Krajský úřad Ústeckého kraje,
odbor dopravy a silničního hospodářství (dále jen „KÚ ÚK“) se může k dané
problematice vyjádřit pouze v rámci odvolacích řízení, kdy je KÚ ÚK
prvostupňovým orgánům doporučováno postupovat dle komentáře zákona o pozemních
komunikacích Černínová/Černín/Tichý.
Z tohoto komentáře vyplývá, že jestliže dojde k
neoprávněnému umístění pevné překážky zasahující do pozemní komunikace, zahájí
silniční správní úřad, který by byl jinak příslušný vydat povolení k jejímu
umístění, správní řízení o jejím odstranění. Uvedené řízení je silniční správní
úřad povinen zahájit kdykoliv, kdy se o protiprávním umístění pevné překážky
dozví, a to z moci úřední (ust. § 46 správního řádu).
Jestliže se na silniční správní úřad obrátí s
podáním týkajícím se nepovoleného umístění pevné překážky některý z uživatelů
předmětné pozemní komunikace, jehož nemovitost tato komunikace dopravně
obsluhuje (uživatel z nutné komunikační potřeby), je takovým podáním zahájeno
řízení na žádost (ust. § 44 správního řádu). Tato úvaha vyplývá z judikatury a
na ni navazujících stanovisek veřejného ochránce práv (NSS 6 Ans 2/2007, Ombudsman
3225/2008/VOP/DS). Její důvody lze stručně shrnout tak, že jedním z účelů
zákona o pozemních komunikacích je ochrana obecného užívání pozemních
komunikací, a to včetně veřejně přístupných účelových. Jelikož čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod stanovuje, že: „Každý se může domáhat
stanoveným postupem svého práva nejen u soudu, ale ve stanovených případech i u
jiného orgánu“, je tedy nutno navzdory chybějící výslovné úpravě ústavně
konformním výkladem dovodit možnost zahájit řízení o odstranění pevné překážky
i na návrh.
Současně sdělujeme, že metodika KÚ ÚK nebyla v
minulosti vydána.