Dotaz žadatele:
„1) Informaci o způsobu výpočtu výše dotace přiznané ze strany Ústeckého kraje na rok 2025 pro službu Intervenční centrum, Ústecký kraj dle bodu 12.3 přílohy 2 k usnesení Zastupitelstva Ústeckého kraje č. 011/3Z/2025
2) Informaci o tom, zdali byla pro výpočet dotace dle bodu 1) této žádosti použita stejná metodika jako v letech 2019-2024
3) Pakliže byla podle bodu 2) této žádosti použita pro rok 2025 odlišná metodika nežli v letech 2019-2024, pak žádá žadatel informaci, kde je předmětná metodika k dispozici k nahlédnuté a prostudování, eventuelně žádá její zprostředkování.“
Odpověď:
Povinný subjekt poskytuje dle § 14 odst. 5 písm. d) InfZ v souladu se žádostí následující informace.
Ad 1)
Způsob výpočtu výše přiznané dotace byl dle Metodiky
Ústeckého kraje pro poskytování finanční podpory poskytovatelům sociálních
služeb v rámci programu Podpora sociálních služeb v Ústeckém 2025 (dále jen
„Metodika“). Přímo za poskytovatele Spirála, Ústecký kraj, z. s., je výpočet
optimální výše dotace (OVD) přílohou Smlouvy o poskytnutí neinvestiční dotace
na podporu sociálních služeb (dále jen „Smlouva“) uzavřené na základě žádosti
do dotačního programu „Podpora sociálních služeb v Ústeckém kraji 2025“.
Podepsaní této Smlouvy je závislé na obdržení finančních prostředků z MPSV,
které jsou očekávány každým dnem. Výpočet optimální výše dotace (OVD)
poskytovatele Spirála, Ústecký kraj, z. s., jste zatím neobdrželi, a proto ho
přikládáme do přílohy této odpovědi.
Následně jsou aplikovány redukční koeficienty.
Podrobněji je popsáno v následujících bodech.
Ad 2)
Metodika vychází z Metodiky Ministerstva práce a
sociálních věcí, které ji Ústeckému kraji každý rok schvaluje. Způsob výpočtu
je stejný, nezměnil se, jen jsou v jednotlivých letech aktualizovány tzv.
proměnné. Tímto jsou: úvazky přímé péče (maximální výše je dána Pověřením Ústeckého
kraje) a stanovená hodnota finanční podpory na 1 úvazek pracovníka měsíčně pro
jednotlivý druh služby (oproti roku 2025 se navýšila), což má u služeb, kterých
se tyto proměnné týkají vliv na výsledek výpočtu.
V případě sociální služby intervenční centra najdete
způsob výpočtu v kap. VII. Postup při stanovení vyrovnávací platby a optimální
výše dotace poskytovatelů sociálních služeb, str. 27:
Výňatek z metodiky:
4. Výpočet optimální
výše dotace (OVD)
a. Výpočet optimální výše dotace (OVD) na služby
sociální prevence a odborného sociálního poradenství – ambulantní a terénní
forma služby (skupina 1)
Druhy služeb1:
• odborné sociální poradenství,
• raná péče,
• telefonická krizová pomoc,
• tlumočnické služby,
• krizová pomoc,
• sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi,
• sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se
zdravotním postižením,
• terénní programy,
• kontaktní centra,
• nízkoprahová denní centra,
• nízkoprahová zařízení pro děti a mládež,
• intervenční
centra,
• služby následné péče – pouze v případě ambulantní
formy služby,
• sociálně terapeutické dílny,
• sociální rehabilitace – pouze v případě terénní a
ambulantní formy služby.
1 Tento
výpočet optimální výše dotace se použije i v případě, kdy je součástí krizové
pomoci a intervenčního centra pobytová forma služby.
Výpočet OVD:
OVD je stanovena jako rozdíl celkových
obvyklých nákladů na úvazek pracovníka v přímé péči a stanoveného podílu
spolufinancování služby, resp. jako rozdíl vyrovnávací platby na službu a
stanoveného podílu spolufinancování.
OVDS = VPS – (a * FP * U * M)
OVDS = vyrovnávací
platba na příslušný druh sociální služby – stanovený podíl spolufinancování
služby
OVDS – optimální výše dotace na příslušný
druh sociální služby,
VPS – vyrovnávací platba na příslušný
druh sociální služby stanovená dle Části VII., odd. III. A,
a – stanovený podíl spolufinancování služby z jiných
zdrojů
FP – stanovená hodnota finanční podpory na 1 úvazek
pracovníka měsíčně pro jednotlivé druhy služeb, která odpovídá celkovým
obvyklým měsíčním nákladům na jednotlivé druhy služeb
U – celkové úvazky pracovníků na příslušný rok (pro
výpočet jsou do celkových úvazků pracovníků započteny úvazky pracovníků v přímé
péči2 a 0,3 úvazku ostatních pracovníků na 1 úvazek pracovníka v
přímé péči),
M – počet měsíců poskytování sociální služby v roce.
Pozn.: Stanovená hodnota finanční podpory na
úvazek/lůžko a stanovený podíl spolufinancování služby z jiných zdrojů je
přílohou č. 7 Metodiky.
Výpočet VP:
VP je stanovena jako výpočet celkových
obvyklých nákladů na úvazek pracovníka v přímé péči.
VPS = (FP
* U * M)
VPS = finanční
podpora na 1 úvazek pracovníka
VPS – vyrovnávací platba na příslušný
druh sociální služby,
FP – stanovená hodnota finanční podpory na 1 úvazek
pracovníka měsíčně pro jednotlivé druhy služeb, která odpovídá celkovým
obvyklým měsíčním nákladům na jednotlivé druhy služeb,
U – celkové úvazky pracovníků na příslušný rok (pro
výpočet jsou do celkových úvazků pracovníků započteny úvazky pracovníků v přímé
péči3 a 0,3 úvazku ostatních pracovníků na 1 úvazek pracovníka v
přímé péči),
M – počet měsíců poskytování sociální služby v roce
2 Optimální
výše dotace je propočtená na rozsah služby, jak byla vymezena v Základní síti
kraje. V případě, že rozsah služby je nižší, než je vymezen v Základní síti
kraje, vypočte se optimální výše dotace podle skutečného rozsahu služby,
specifikovaného v Žádosti.
3 Vyrovnávací
platba je propočtená na rozsah služby, jak byla vymezena v Základní síti kraje.
V případě, že rozsah služby je nižší, než je vymezen v Základní síti kraje,
vypočte se vyrovnávací platba podle skutečného rozsahu služby, specifikovaného
v Žádosti.
Jakmile
je vypočtena optimální podpora jednotlivých služeb, je nutné přistoupit k
redukci dotace, a to s ohledem na objem finančních prostředků. Pro rok 2025 si
poskytovatelé požádali celkem o 3 465 083 452 Kč, ale dotace z MPSV pro Ústecký
kraj je ve výši 2 525 350 919 Kč. Tabulka redukčních koeficientů je součástí
vyhodnocení dotačního programu a je rovněž zveřejněna na webových stránkách
Ústeckého kraje. Služba intervenční centrum spadá do 1. hladiny redukce, což je
nejnižší stupeň redukce.
Ad 3)
Pro
každý kalendářní rok je pro dotační program „Podpora sociálních služeb v
Ústeckém kraji“ (velký dotační program) schvalována nová metodika, která je
vždy součástí vyhlášení dotačního programu. Vyhlášení dotačního programu včetně
všech příloh je každý rok zveřejněno na úřední desce a na webových stránkách.
Vše za uvedené roky najdete na: Podpora
sociálních služeb v Ústeckém kraji (velký dotační program): Ústecký kraj
Metodika
je přílohou č. 4 vyhlášení dotačního programu, pro rok 2025 ji najdete na Dotační
program „Podpora sociálních služeb v Ústeckém kraji 2025“: Ústecký kraj
Porovnáním jednotlivých Metodik zjistíte, že
způsob výpočtu (vzorec) se nezměnil.
V
rámci financování sociální služby intervenční centra je ale nutné zmínit, že v
minulých letech byla tato služba financovaná z individuálního projektu
Ústeckého kraje, a to z dotačního programu „Podpora sociálních služeb v rámci
projektu POSOSUK 5“, který byl spolufinancován z prostředků Evropského
sociálního fondu prostřednictvím OP Zaměstnanost plus. Metodika výpočtu je
úplně stejná (stejný vzorec), jako ve velkém dotačním programu, ale množství
finančních prostředků, které Ústecký kraj rozděluje, je vyšší. V momentě, kdy
služby již nejsou financovány z individuálního projektu a vstoupí do
financování jen z velkého dotačního programu (hlavní způsob financování), tak
dochází k poklesu roční dotace. Všechny individuální projekty Ústeckého kraje
byly ukončeny, pro rok 2025 a 2026 je běžící pouze individuální projekt POSOSUK
6 pro službu azylové domy. Ústecký kraj má tímto vyčerpanou alokaci. MPSV je o
situaci informováno, sbíralo informace ze všech krajů ČR – o kolik finančních
prostředků došlo k poklesu v meziročním srovnání. Tento pokles nebyl při
stanovení alokace na rok 2025 nijak zohledněn.