Dotaz žadatele:
„na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, bych rád požádal o následující informace týkající se vlakové linky U7:
1. Plánují se jakékoliv změny v provozu vlakové linky U7? Pokud ano, jakého charakteru budou tyto změny a kdy se očekává jejich realizace?
2. Do kdy je v plánu provozovat tuto linku na trase Děčín hlavní nádraží – Ústí nad Labem západ? Existuje konkrétní harmonogram jejího provozu či možné změny?“
Odpověď:
Povinný subjekt poskytuje dle § 14 odst. 5 písm. d)
InfZ v souladu se žádostí následující informace.
Plánují se jakékoliv změny v
provozu vlakové linky U7? Pokud ano, jakého charakteru budou tyto změny a kdy
se očekává jejich realizace?
Platný Plán dopravní obslužnosti Ústeckého kraje
2022 – 2026, který Povinný subjekt povinně pořizuje dle § 5 zákona 194/2010
Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů v
případě koncepčních změn provozování linky U7 hovoří následovně:
„(…) Spoje linky jsou vedené v základním 120
minutovém taktu. Na linku jsou vytvořeny přípoje v žst. Děčín východ z linky
dálkové dopravy R14B a v žst. Ústí nad Labem-Střekov z linky R23. (…)Nemožnost vedení vlaků do
centrální oblasti Ústí n.L. představuje výrazný handicap této potenciálně
atraktivní linky, který nebude v rámci následujícího plánovacího období
odstraněn. Bude-li linka v současném provozním režimu zachována, pak bude
snahou prodloužit co nejvíce spojů do stanice Ústí nad Labem západ. I přes
skutečnost, že z dlouhodobé perspektivy je zájmem Ústeckého kraje tuto linku
objednávat (jako linku radiální, vedenou bezúvraťově na budoucí centrální
nádraží), lze připustit, že do doby realizace investiční akce, která toto
vedení umožní, nebude linka – s ohledem na své současné přepravní výsledky –
dočasně objednávána. Dlouhodobým cílem je vytvoření stabilního provozu radiální
linky v ústecké aglomerační oblasti vedené do centrální oblasti Ústí n.L.“
Do kdy je v plánu provozovat
tuto linku na trase Děčín hlavní nádraží – Ústí nad Labem západ? Existuje
konkrétní harmonogram jejího provozu či možné změny?
V Plánu dopravní obslužnosti časově neurčitě
zakotvený úmysl dočasně tuto vlakovou linku neobjednat je blíže specifikován v
podkladových materiálech určených pro schůzi Rady Ústeckého kraje dne 15.
března 2023 v rámci projednání bodu programu „Zahájení nabídkového řízení s
názvem „Železniční doprava v systému DÚK – elektrická páteř““ následovně: „(…)
Předpokladem pro plné zajištění takových požadavků je vedení posilových
špičkových spojů relace Ústí nad Labem – Litoměřice. Tyto spoje však nejsou
součástí tohoto provozního souboru. Dle dat o frekvenci cestujících, která jsou
získávána na základě ustanovení platných závazkových smluv v pravidelných
intervalech (zpravidla 6 sčítacích kampaní v kalendářním roce) vyplývá velmi
nízká (řádově 1 – 5 osob na vlak) obsazenost vlakových spojů linky U7 Ústí nad
Labem – Velké Březno – Děčín. Důvody vedoucí k nízké obsazenosti těchto
vlakových spojů se zabývá i Plán dopravní obslužnosti, ve zkratce je možné
konstatovat, že mezi takové důvody patří souběžné vedení linky veřejné linkové
dopravy, která sídla obsluhuje plošně a v Ústí nad Labem a Děčíně obsluhuje centrum
města. Proti tomu železniční linka U7 je nyní vedena všemi spoji do žst. Ústí
nad Labem západ. Toto vedení je však zatíženo časovou přirážkou v podobě nutné
úvrati v žst. Ústí nad Labem-Střekov. Pro vedení spojů na hlavní nádraží by pak
bylo nutné vykonat další úvrať. Časově se tak tato železniční linka stává
nekonkurenceschopnou v porovnání se souběžnou autobusovou linkou. Tento
handicap linky nebude v nejbližších letech odstraněn.
Zároveň platí, že výkony na lince U7 jsou
zajišťovány novým moderním elektrickým vozidlem Pesa Elf.EU, které splňuje
obdobné technicko-technologické a kvalitativní nároky, které jsou nyní kladeny
na vozidla provozního souboru Elektrická páteř. Plné vyhovění standardům Plánu
dopravní obslužnosti v relaci Ústí nad Labem – Litoměřice v podobě zajištění
vlakových spojů v době přepravní špičky pracovních dnů se v souvislosti se
zahájením plnění provozního souboru Elektrická páteř navrhuje vozidlem
zajišťujícím výkony linky U7. Výkony linky U7 by byly nejpozději k 12/2026
zrušeny a přepravní vztahy sídel zajištěny prostřednictvím veřejné linkové
dopravy.“
Přesný
okamžik ukončení objednávky dopravních výkonů linky U7 není Ústeckým krajem
stanoven. Na druhou část dotazu tedy nezbývá jiná odpověď než ne, neexistuje.