Dotaz žadatele:
„Žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb. – Ceny dopravních výkonů, vybavenost, přístupnost a spolufinancování veřejné dopravy
I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ (CDV)
1. Jaké jsou ceny za dopravní výkony (v Kč bez DPH za jeden vozokilometr):
- v autobusové dopravě,
- v železniční dopravě?
2. Uveďte tyto ceny rozepsané dle jednotlivých dopravců, případně podle jednotlivých smluv.
3. Pokud používáte více sazeb v závislosti na typu vozidla, náročnosti trasy apod., uveďte prosím celý systém kalkulace CDV nebo interní ceník, podle kterého se CDV stanovuje.
4. Uveďte, zda se jedná o:
- smlouvy typu „net-cost“ (dopravce nese riziko tržeb),
- nebo „gross-cost“ (vše hradí kraj),
- či jinou variantu.
II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY
5. Kolik kilometrů (ročně) ujely vlaky a autobusy v objednávce kraje v roce 2023 a 2024?
6. Kolik spojů (autobusových a vlakových) jezdilo v roce 2024 po 19:30 a po 20:00, a to:
- v pracovní dny,
- o víkendech?
7. Které obce tyto večerní spoje využívají?
III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI
8. Které obce přispívají finančně na veřejnou dopravu (např. na konkrétní spoje)?
9. Jaká byla výše příspěvku obce:
- v absolutní částce,
- v procentuálním podílu?
10. Uveďte, zda je požadavek příspěvku podmínkou pro zavedení nebo zachování spoje.
IV. VOZIDLA A VYBAVENOST
11. Přehled vozidel nasazovaných na krajských linkách:
- typy vozidel,
- průměrné stáří,
- výbava (Wi-Fi, klimatizace, nízkopodlažnost, zásuvky, přístupnost pro ZTP apod.).
12. Pokud máte k dispozici seznam vozidel používaných jednotlivými dopravci na objednávku kraje, žádám o jeho zaslání.
V. DOTACE A PODPORA
13. Využil kraj (nebo dopravci s podporou kraje) v letech 2018–2024 jakékoliv dotace z:
- Evropské unie,
- Státního fondu dopravní infrastruktury,
- jiných veřejných zdrojů?
14. Na co byly konkrétně dotace využity?
VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP
15. Jaká opatření kraj přijímá pro zajištění dopravní dostupnosti osob se zdravotním postižením (ZTP a ZTP/P)?
16. Existují u krajských linek výjimky, podpory či úlevy pro obce se zvýšeným počtem osob se ZTP?“
Odpověď:
Povinný subjekt poskytuje dle § 14 odst. 5 písm. d) InfZ v souladu se žádostí následující informace.
I. CENY DOPRAVNÍCH VÝKONŮ
Ad 1, 2
Veškeré informace jsou uvedeny v Příloze č. 1.
Ad 3
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA - Ústecký kraj jako objednatel veřejné služby nevyužívá možnosti více sazeb v závislosti na typu vozidla či náročnosti trasy. Pro úplnost dodáváme, že v uzavřených smlouvách s autobusovými dopravci, kteří jsou klasickými právnickými osobami, tedy mimo smlouvy s naším vnitřním dopravcem kraje, je využit institut variabilních cen. Ve zmíněných smlouvách je stanoven základní rozsah veřejných služeb a dále též:
· cena dopravního výkonu za každý 1 km realizovaný v příslušném kalendářním roce nad rámec základního rozsahu veřejných služeb, kterou se rozumí částka vyjádřená v penězích, která zahrnuje veškeré skutečné ekonomicky odůvodněné náklady dopravce a přiměřený zisk dopravce připadající na 1 km objednaného dopravního výkonu v rozsahu převyšujícím základní rozsah veřejných služeb (dále jen „Doplňková cena na 1 km“);
· úspora za každý 1 km nerealizovaný v příslušném kalendářním roce ze základního rozsahu veřejných služeb, kterým se rozumí částka vyjádřená v penězích, kterou objednatel uspoří za každý 1 km, o který bude objednaný dopravní výkon v příslušném kalendářním roce nižší než základní rozsah veřejných služeb (dále jen „Úspora na 1 km“).
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA – u některých linek (např. turistických) jsou vedeny i další ceny v návaznosti na typ vozidla či rozsah veřejných služeb a to konkrétně:
· základní cena na 1 vlkm, kterou se rozumí částka vyjádřená v penězích, která zahrnuje veškeré skutečné ekonomicky odůvodněné náklady Dopravce a přiměřený zisk dopravce připadající na 1 vlkm objednaného dopravního výkonu v příslušném kalendářním roce v rámci základního rozsahu veřejných služeb;
· variabilní cena na 1 vlkm, kterou se rozumí (i) cena dopravního výkonu na 1 vlkm realizovaný v příslušném kalendářním roce nad rámec základního rozsahu veřejných služeb, kterou je částka vyjádřená v penězích zahrnující veškeré skutečné ekonomicky odůvodněné náklady dopravce a přiměřený zisk dopravce připadající na 1 vlkm objednaného dopravního výkonu v příslušném kalendářním roce v rozsahu převyšujícím základní rozsah veřejných služeb, a současně (ii) částka vyjádřená v penězích, o kterou se sníží kompenzace za každý 1 vlkm, o nějž bude objednaný dopravní výkon v příslušném kalendářním roce nižší než Základní rozsah veřejných služeb;
· Příplatková cena na 1 vlkm, kterou se rozumí částka vyjádřená v penězích, která zahrnuje veškeré skutečně ekonomicky odůvodněné náklady dopravce a čistý příjem (resp. přiměřený zisk dle Nařízení č. 1370/2007) dopravce připadající na 1 vlkm objednaného dopravního výkonu v příslušném kalendářním roce postupem dle dané přílohy. Tato cena je platná jen u turistických linek, a to z důvodu jiného typu vozidla či jiného řazení vozidla.
Bližší informace o výpočtu cen naleznete v daných smlouvách či jejich dodatcích zveřejněných v registru smluv. Odkazy na smlouvy jsou uvedeny v Příloze č. 1.
Ad 4
Všechny uzavřené smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou linkovou dopravou jsou uzavřeny v režimu „brutto“.
II. ROZSAH A STRUKTURA DOPRAVY
Ad 5
Vzhledem k tomu, že povinný subjekt má být profesionálem znalým práva a má žadatele procesem poskytování informací provést, byl ze strany povinného subjektu proveden tzv. test potřebnosti zejména ve vztahu ke skutečnosti, zda jde sledovaného cíle dosáhnout jinak, resp. jiným způsobem. S ohledem na výše uvedené sdělujeme, že požadované informace ve věci objednávky Ústeckého kraje v letech 2023 a 2024 jsou veřejně dostupné v registru smluv, vždy v navázaném dodatku se změnami jízdních řádů k oficiálnímu datu v prosince daného roku. Pro usnadnění vyhledávání poskytujeme ID jednotlivých platných smluv o závazku veřejné služby v registru smluv (dále jen „RS“). ID jednotlivých smluv naleznete v Příloze č. 1.
Ad 6, 7
Povinný subjekt touto informací nedisponuje, nemusí jí disponovat a ani jí neumíme jednoduchými úkony získat. Přesto opět odkazujeme, stejně jako v předchozí reakci, na možnost požadovanou informaci získat z uveřejněných navázaných dodatků k hlavním smlouvám v RS.
III. SPOLUFINANCOVÁNÍ OBCEMI
Ad 8, 9 a 10
V Ústeckém kraji není financována či spolufinancována veřejná služba v přepravě cestujících (základní dopravní obslužnost území Ústeckého kraje) formou příspěvků obcí.
IV. VOZIDLA A VYBAVENOST
Ad 11
Co se týká typů používaných dopravních prostředků opětovně odkazujeme na veřejně dostupný údaj uvedený v uveřejněných navázaných dodatcích k hlavním smlouvám v RS (Příloha č. 1).
Ohledně průměrného stáří používaných dopravních prostředků sdělujeme, že se jedná o informaci, kterou nemáme a nemusíme jí mít. Pro úplnost dodáváme, že požadavkem povinného subjektu při uzavírání dlouhodobých smluv a de facto při zahájení provozu, bylo zakoupení nových dopravních prostředků. Datum uzavření smluv, resp. zahájení provozu je opět zjevně patrné a dostupné z uveřejněných základních smluv v RS.
Výbava poptávaných nových dopravních prostředků byla podrobně specifikována v zadávacích podmínkách příslušných veřejných zakázek, které byly v zákonném termínu zveřejněny ve Věstníku veřejných zakázek a Úředním věstníku Evropské unie (https://tenderarena.cz/) . Vámi zmiňované prvky výbavy jsou součástí standardního vybavení.
Ad 12
Seznam autobusových dopravních prostředků využívaných k plnění objednávky Ústeckého kraje zasíláme v Příloze č. 3. Seznamem železničních vozidel nedisponujeme (nemáme a ani nemusíme mít) neboť z provozu na železnici a častého přejíždění z území jednoho kraje na území jiných krajů nelze jednotlivé vozy evidovat. Obecně musí využívané vozy na železnici splňovat smluvní ujednání, na což dohlíží kontrolní skupina a též CED DÚK.
Pro úplnost sdělujeme, že jednotlivé dopravní prostředky využívané v DÚK lze on-line monitorovat na tomto odkazu https://provoz.kr-ustecky.cz/TMD , který byl pro daný účel vytvořen a je veřejně dostupný.
V. DOTACE A PODPORA
Ad 13, 14
Oddělení dopravní obslužnosti coby koordinátor IDS DÚK, tj. objednatel veřejné služby v přepravě cestujících, v uvedených letech v oblasti zajišťování veřejné dopravy nevyužil dotace z uváděných zdrojů. Pro úplnost sdělujeme, že hlavním účelem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) je poskytování finančních prostředků do dopravní infrastruktury, tedy financování výstavby, modernizace, oprav a údržby silnic a dálnic, celostátních a regionálních drah a dopravně významných vnitrozemských vodních cest v rozsahu stanoveném citovaným zákonem a zajištění výběru časového poplatku.
Ústecký kraj využívá dotaci poskytovanou Ministerstvem dopravy, která je určena na kompenzaci nákladů spojených se zajišťováním veřejných služeb v přepravě cestujících ve veřejné železniční osobní dopravě. Tato finanční podpora slouží k úhradě části nákladů dopravcům, kteří na základě smluvních vztahů s Ústeckým krajem provozují pravidelnou železniční dopravu pro veřejnost. Cílem dotace je zajistit dostupnou, kvalitní a finančně udržitelnou dopravní obslužnost na území kraje, a to zejména v oblastech, kde by provoz bez veřejné podpory nebyl ekonomicky výhodný. Díky této dotaci může kraj zajišťovat pravidelnou dopravu i na méně vytížených linkách, čímž přispívá k lepší mobilitě obyvatel, regionálnímu rozvoji a ekologicky šetrnému způsobu cestování.
VI. PŘÍSTUPNOST A ZOHLEDNĚNÍ ZTP
Ad 15
Zastupitelstvo Ústeckého kraje schválilo „Ústecký krajský plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021–2025 (KPVP)“ tak, aby byl v souladu Národním plánem podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením.
Plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením je koncepční dokument vycházející zejména z Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením, jež byla přijata dne 13. prosince 2006 v New Yorku. S Úmluvou vyslovil souhlas Parlament ČR a ratifikoval ji prezident ČR. Úmluva vstoupila v platnost pro ČR na základě svého článku 45, odst. 2 dne 28. října 2009. Dalším základním dokumentem je Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021 až 2025.
V rámci KPVP svodný odbor DS sleduje stanovené cíle, které se týkají mimo jiné i cestujících zdravotně znevýhodněných.
Požadavky na dostupnost veřejné dopravy i pro zdravotně znevýhodněné občany jsou standardem v rámci integrovaného dopravního systému „Dopravy Ústeckého kraje – DÚK“ (organizátorem je odbor DS). Bez výjimek jsou zapracovávány do zadávacích dokumentací výběrových řízení, samozřejmostí je i zapracování do následně uzavíraných smluv o závazku veřejné služby. Vzhledem ke skutečnosti, že uzavírané smlouvy jsou dlouhodobé (v autobusové dopravě 10leté, v železniční ještě delší cca 15 – 20 let), tak lze k tomuto opatření konstatovat, že organizátor DÚK se během platnosti uzavřených smluv věnuje zajištění bezbariérové dopravy v rámci výkonu průběžné kontrolní činnosti.
V železniční dopravě bylo ukončeno období využívání tzv. vozidel přechodné kvality a smluvní ujednání již povolují jen vozidla v cílové kvalitě (nízkopodlažní, bezbariérové). V roce 2023 proběhl výběr dopravce na velkou zakázku, tzv. elektrická páteř (frekvenčně významné páteřní linky v Ústeckém kraji). Požadavkem samozřejmě bylo nasazování nových nízkopodlažních bezbariérových vozidel, vyhovujících aktuálním předpisům a normám ve vztahu k OOSPO.
V rámci nepravidelné mimosmluvní komunikace s komerčními dopravci zaznívají požadavky na bezbariérovou dopravu, de facto totožné jako na smluvní dopravce Ústeckého kraje. Požadavky mají pouze doporučující charakter.
V rámci metodické a konzultační činnosti jsou pravidelně uskutečňovány setkání se členy SONS (Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, pobočka ÚL) konané v sídle Krajského úřadu Ústeckého kraje, Velká Hradební 3118/48, Ústí nad Labem. Zde bývá zdůrazněn dlouho[1]dobý zájem Ústeckého kraje zlepšovat podmínky spokojeného života v Ústeckém kraji pro osoby zdravotně postižené. Je prezentována též činnost pracovní skupiny hejtmana věnující se této oblasti. Dále Ing. J. Jeřábek (vedoucí oddělení dopravní obslužnosti) přítomné pravidelně seznamuje se základními standardy Dopravy Ústeckého kraje (DÚK) vztahujícími se k cestujícím zdravotně znevýhodněným (nízkopodlažnost, kneeling, VPN aj.) a zdůrazňuje připravovaná zlepšení a zjednodušení cestování v železniční dopravě. Vedoucí odboru dopravy a majetku Mag. Města Ústí nad Labem Ing. D. Dařílek pravidelně představuje činnost a záměry Statutárního města Ústí nad Labem zejména ve vztahu k bezpečnému pohybu zdravotně znevýhodněných občanů po území města (přechody, klepátka u SSZ aj.). Náměstek pro dopravu ředitelky Dopravního podniku města Ústí nad Labem a.s. R. Pospíšil zase představuje činnost dopravce provozujícího MHD v Ústí nad Labem a zdůrazňuje průběžné zvyšování odborné kvalifikace a přístupu řidičů MHD k osobám zdravotně znevýhodněným (opakující se školení). Dále prezentuje obnovu vozového parku, který bude v budoucnu stále komfortnější a přívětivější co se týká nízkopodlažnosti a vybavení pro osoby zdravotně postižené.
Ad 16
U linek a spojů v systému DÚK neexistují žádné výjimky a úlevy tohoto typu, Ústecký kraj jako objednatel musí ke všem svým smluvním dopravcům přistupovat nediskriminačně a transparentně v rámci platného zákonného prostředí.
Zasíláme Vám výše uvedené informace a věříme, že jejich obsah dostatečně naplňuje obsah Vaší žádosti. V případě dalších doplňujících dotazů k dané tématice jsme připraveni v rámci možností i nadále spolupracovat.