Odpověď pro Ottu Urmu, Deníky – Moje Žatecko (urma@ohremedia.cz) ze dne 29. 5. 2007
Dotaz (v původním znění):
Vážená paní Jarolímková
redakci Žateckých novin navštívil Jaroslav Skopec z Měcholup s informací, že by mělo dojít k rušení vlakových spojů na trati 120 Žatec - Milostín, které by se mělo dotknout mimo jiné obyvatel Trnovan, Žlutic, Holedečku, Měcholup, Želče, Deštnice.
Jak jsem se dozvěděl od starostky OÚ Měcholupy Doris Černíkové, dotčené obce již zaslaly hejtmanovi petici s průvodním dopisem, kde žádají KÚ o přehodnocení tohoto rozhodnutí. Mě by zajímalo:
- od kdy by mělo k rušení spojů dojít
- o jaké spoje se jedná
- budou zrušené spoje nějak nahrazeny - starostka uvádí, že těmito vlaky lidé jezdí do práce, k lékaři, děti do škol atd.
- nelze rozhodnutí zvrátit třeba zvýšením příspěvku Českým drahám
Děkuji za odpověď
Otto Urma, Žatecké noviny
Odpověď:
Ústecký kraj uvažuje o neobjednání osobní vlakové dopravy na trati 120 v úseku Žatec – Deštnice k
8. 12. 2007. Osobní vlaky nahradí posílená autobusová doprava, o jejímž rozsahu je připraven jednat Krajský úřad Ústeckého kraje se smluvními dopravci Ústeckého kraje v oblasti. Nový autobusový jízdní řád autobusů bude navrhován tak, aby zahrnul jak požadavky obcí na intenzitu dopravy, tak aby byly zajištěny návaznosti na další železniční dopravu v Žatci a dále směrem na Rakovnicko, do Středočeského kraje. Tuto trať budou, i v případě o rozhodnutí o neobjednání osobní železniční dopravy, nadále využívat rychlíkové spoje a ostatní železniční přeprava.
Osobní železniční doprava v tomto úseku trati 120 nepatří k těm nejztrátovějším v Ústeckém kraji, nicméně průměrná obsazenost vlaků mezi jednu z nejnižších patří. Také její vedení již neodpovídá současným dopravním potřebám obsluhy území a cesty na ní uskutečněné mají spíše tranzitní charakter s malou výměnou cestujících v zastávkách. Trať většinou míjí obydlená centra a nástupní místa jsou umístěna na okraji obcí nebo mimo jejich intravilán s delší docházkovou vzdáleností. I toto je jedním z argumentů pro úvahy nad náhradou nákladnější vlakové dopravy levnější autobusovou dopravou, jenž může do obcí přímo zajíždět. Drážní doprava, která je asi 2x dražší než autobusová, má schopnost přepravit s vyšší cestovní rychlostí v jednom vlaku několikrát více cestujících, ale této výhody zde Ústecký kraj právě pro nízký počet cestujících nevyužije. Nicméně, hlavní a rozhodující slovo o objednání nebo neobjednání osobní vlakové dopravy bude mít Zastupitelstvo Ústeckého kraje. V současné době se jedná pouze o návrh ve stádiu konceptu, jenž nebyl orgány kraje (krajskou a radou a především krajským zastupitelstvem) projednán a ani schválen.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz