Orientační nabídka


 

Zápis z jednání ve věci sjednocení postupu správních úřadů při dovozu autovraků a použitých vozidel do ČR

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
 

 
 

Zápis z jednání ve věci sjednocení postupu správních úřadů při dovozu  autovraků a použitých vozidel do ČR, konaného dne 28.1.2003 na odboru životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Ústeckého kraje

Přítomni:  dle prezenční listiny

Předmětem jednání bylo sjednocení  postupu jednotlivých správních úřadů, tj. místně příslušných celních úřadů, Krajského úřadu Ústeckého kraje, České inspekce životního prostředí - OI Ústí nad Labem a Ministerstva životního prostředí - odboru výkonu státní správy IV, při dovozu autovraků a použitých vozidel do ČR přes hraniční přechody v Ústeckém kraji.

 V úvodu jednání  byly shrnuty známé skutečnosti:

Ø      Po sjednocení postupu celních úřadů a Krajských úřadů Karlovarského kraje a Plzeňského kraje se dovozci autovraků a ojetých vozidel přesunuli na hraniční přechody v Ústeckém kraji.

Ø      Množství dovozů ojetých vozidel a autovraků na celnicích je různé, dá se předpokládat minimálně 3 auta za den na každém z šesti hraničních přechodů budou sporná a bude vyžadováno stanovisko KÚ ÚK ; v souvislosti s přesunem dovozců ze západních Čech se množství dovozů v Ústeckém kraji ještě zvýší.

Ø      Zájmem Celního ředitelství v Ústí nad Labem a jemu podřízených celních úřadů s hraničními přechody je urychlení řízení  vedeného krajským úřadem v rozhodování, zda je dovážený autovrak či ojeté vozidlo odpadem. Odstavné plochy na hraničních přechodech jsou omezené a nejsou vybaveny ke skladování většího počtu zadržených vozidel ( v případě hraničního přechodu Cínovec a Hora Sv. Šebestiána je parkoviště na německé straně celnice a není možno jej zahltit nepropuštěnými vozidly).

Ø      Ministerstvo životního prostředí  připravuje metodický pokyn k dovozu autovraků, tento však dosud nebyl vydán.

Po proběhnutí diskuse k dané problematice  se účastnící shodli na následujících závěrech :

1.      Vozidla, která ve smyslu § 35 odst.2 zákona č. 56/2001 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, nemohou být v ČR přihlášena (tj. vozidla od jejichž registrace v zahraničí uplynula  doba delší osmi resp. pěti let  - podle  přílohy č.1 k tomuto zápisu), resp. vozidla bez homologace  typu ES , jsou ve smyslu § 3 a přílohy č.1 zák.č. 185/2001 Sb., o odpadech,  považována za odpad (skupina Q2 – výrobky, které neodpovídají požadované jakosti)  a  bude-li krajský úřad požádán o rozhodnutí v pochybnostech , budou tato vozidla jednoznačně hodnocena jako odpad – bez posudku  soudního znalce.  Celní úřady poučí dovozce o možnosti požádat Ministerstvo životního prostředí ČR v Praze o povolení dovozu odpadů do ČR.

Tento článek se nevztahuje na dovoz historických vozidel nebo vozidel pro sportovní účely.

2.      Pro  případy, kdy se jedná o dovoz havarovaného  či jinak poškozeného vozidla, byl dohodnut rámcový postup pro rozhodování , zda dovážené vozidlo je odpadem či nikoli. Celní úřady, stejně jako krajský úřad,  budou postupovat podle příslušné části  návrhu metodického pokynu MŽP, který je přílohou č. 2 tohoto rozhodnutí. Ve sporných případech bude krajský úřad  rozhodovat na základě posudku soudního znalce pořízeného správním orgánem. Posudek bude zaměřen na hodnocení míry poškození a odhad nákladů na opravu ve vztahu k zůstatkové hodnotě vozidla.

3.      V případech, kdy je vozidlo dováženo na náhradní díly či za účelem přestavby nebo výměny karoserie či motoru, je bez ohledu na stáří a stav vozidla toto zařazeno jako odpad.   Celní úřady poučí dovozce o množnosti požádat Ministerstvo životního prostředí ČR v Praze o povolení dovozu odpadů do ČR.

4.      V případě, že si celní úřad vyžádá rozhodnutí krajského úřadu  v pochybnostech, informuje o této skutečnosti dovozce,  předá mu spojení na příslušné pracoviště krajského úřadu a pokud možno zjistí jeho telefonické nebo mailové spojení , aby dovozce sám měl možnost dohodnout s pracovníkem úřadu  termín ohledání vozidla tak, aby se jej mohl zúčastnit.  Kromě písemné žádosti o rozhodnutí krajského úřadu v pochybnostech , bude celní úřad e-mailem, resp. telefonicky neprodleně informovat o zadržení vozidla a místě jeho odstavení  pracovníka krajského  úřadu .

Pověření pracovníci  Krajského úřadu Ústeckého kraje:

Mgr. Jan  Koch, tel. 475 657 170, e-mail: koch.j@kr.ustecky.cz

Zdeněk Francl, tel. 475 657148, e-mail: francl.z@kr.ustecky.cz

Vedoucí: RNDr. Tomáš Burian, tel.475675532, e-mail:burian.t@kr.ustecky.cz

5.      V případě, že celní úřad požádá krajský úřad o vyřešení předběžné otázky, tedy rozhodnutí v pochybnostech , zda je dovážené vozidlo odpadem, jsou odpovědní úředníci krajského úřadu  připraveni provést ohledání zadrženého vozidla  na   příslušném hraničním  přechodu do tří dnů od telefonického nebo mailového oznámení. Vzhledem k množství dovážených vozidel, budou celní úřady v transparentních případech rozhodovat samy, případně s odbornou podporou ČIŽP ( tel. 475 500 118, e-mail: cerna@ul.cizp.cz).  O vydání rozhodnutí v pochybnostech  bude  žádáno ve sporných případech.

  1. Shledá – li pověřený pracovník krajského úřadu, že dovážené vozidlo není  podle jeho stáří, nebo ve smyslu kritérií uvedených v příloze 2 odpadem, a není-li pro jeho rozhodnutí třeba posudku soudního znalce, bude rozhodnutí  vydáno bezprostředně po ohledání vozidla.

7.      V případech, kdy je k rozhodnutí správního úřadu třeba posudku soudního znalce, bude rozhodnutí vydáno pokud možno do 15 dnů. V případech odvolání bude MŽP, odbor výkonu státní správy IV, s cílem zkrácení  doby zadržení vozidla , rozhodovat přednostně.

8.      Výše uvedené závěry budou zveřejněny prostřednictvím oddělení informací a styku s veřejností Krajského úřadu Ústeckého kraje.

Závěry, na nichž se účastníci jednání shodli, budou všechny zúčastněné  strany respektovat  do doby, nežli bude otázka dovozu autovraků a ojetých vozidel  dostatečně  metodicky dořešena centrálními orgány státní správy. 

 V případě dovozu nehavarovaných  vozidel starších 8 let , lze po rozhodnutí, že vozidla jsou odpadem, očekávat výrazný odmítavý postoj dovozců.  Ve smyslu znění § 3 zákona o odpadech, nelze rozhodnout jinak, byť technický stav a vybavenost vozidel  může převyšovat průměrnou úroveň vozidel provozovaných v ČR.  Účastníci jednání se shodli , že otázka dovozu vozidel starších osmi let by měla být řešena mimo zákon o odpadech .

Zapsala dne 30.1.2003: Táňa Krydlová

Kontroloval: Za Krajský úřad Ústeckého kraje: Tomáš Burian

                    Za Celní ředitelství v Ústí nad Labem:  Roman Chejnovský

(Příloha č.1 je totožná s přílohou č.1návrhu metodického pokynu MŽP s připojenou tabulkou , která je na straně 3 návrhu MŽP  (stáří vozidel pro přihlášení, příloha č.2 je totožná s přílohou č.2 návrhu MŽP)

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 31.1.2003 / 31.1.2003 | Zveřejnit od-do: 31.1.2003-30.4.2003
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém